Vi modtager et stigende antal breve i brevkassen. Fra 2014 til 2017 er antallet af modtagne breve næsten fordoblet fra 4.238 breve i 2014 til 8.012 breve i 2017. I 2019 modtog brevkassen knap 10.000 breve.
Derfor arbejder vi i projektet for at udvikle en bæredygtig driftsmodel, der kan imødekomme den stigende efterspørgsel, så alle børn får et svar, når de skriver til brevkassen. Det indebærer bl.a. følgende:
Mit hjerte er ikke længere tomt, tak til jer. Ville ønske, jeg kendte jer, så ville jeg gi’ et kram og måske endda en is. Selvom I fortjener mere end det, meget mere.Pige, 11 år
For at kunne realisere målet om et personligt svar til alle børn, vil der i samarbejdet være fokus på følgende tiltag
Udvikling af nye tekniske løsninger som skal sikre en hurtigere og mere smidig behandling af brevene, og en højere grad af brugervenlighed for såvel børnene som de frivillige rådgivere.
At være frivillig rådgiver i brevkassen forudsætter et gennemført uddannelsesforløb hos Børns Vilkår, som typisk varer flere måneder og som finder sted hos Børns Vilkår i Valby. I projektperioden vil der blive sat fokus på udviklingen af et nyt online uddannelsesforløb, som vil muliggøre optagelse af flere nye frivillige brevkasserådgivere fra hele landet.
Mange børn og unge finder hjælp på deres problemstillinger ved at læse andre børns breve (og rådgiverens svar) i BørneTelefonens brevkasse. Ved at optimere brugervenligheden i brevkassen, kombineret med markedsføring på de platforme som de unge bruger, f.eks. YouTube, er det intentionen at øge trafikken i brevkassen og dermed den inddirekte rådgivning.
BørneTelefonen er børnenes linje til en voksen, der lytter og hjælper. Derfor kan kontakten med BørneTelefonen være afgørende for et barneliv. Vi er glade for, at vi med samarbejdet kan udvide brevkassens kapacitet, så mange flere børn kan drage nytte af rådgivningenMona Marie Pedersen, projektleder i Ole Kirk’s Fond
Børns Vilkår forventer at modtage 10.000 breve fra børn og unge i 2020 og det er målet at kunne besvare alle 10.000 breve med et personligt svar
Målsætningen er 740.000 besøg i brevkassen i 2020
For at kunne give alle børn og unge et personligt svar er det målet at hæve antallet af frivillige fra 25 i dag, til 80 frivillige brevkasserådgivere i 2020.