Skolen greb ikke ind overfor Malenes tårnhøje fravær
I 7. klasse havde Malene 60-70% fravær på grund af angst, og fordi hun følte, at hun ikke passede ind. Skolen reagerede på intet tidspunkt.
Malene Andersens første skoleår gik godt takket være en lærer, som Malene havde tillid til, og som var god til at tilrettelægge undervisningen, så der var plads til alle. Imidlertid lukkede den lille landsbyskole på Fyn, hvor Malene trådte sine barnesko og hun flyttede i 6. klasse til en større skole.
Her begyndte problemerne at eskalere. Malene har altid haft et svært gemyt, og de nye rammer var ikke gode for hende. Hun følte sig uden for fællesskabet og begyndte at udvikle social angst.
”Mange dage havde jeg det så dårligt, at jeg ikke kunne komme hjemmefra. Jeg ville gerne konfirmeres, men kunne ikke overskue det,” fortæller Malene, der dog fik sin konfirmation, men på en utraditionel måde.
I 7. klasse havde Malene 60-70% fravær. Alligevel oplevede hun ikke, at skolen reagerede, endsige underrettede kommunen om at her var et barn, hvis trivsel og udvikling var truet. Familien oplevede i hvert fald på intet tidspunkt, at hverken skole eller kommune tilbød deres hjælp.
Problemerne eskalerede og Malene begyndte at skære i sig selv for at holde tilværelsen ud.
”Jeg havde fået så mange nederlag socialt og i skolen, at jeg ikke kunne se nogen vej ud af problemerne. Så jeg tager en overdosis panodiler,” husker Malene, der bliver rørt, når hun tænker på, hvor dårligt hun havde det.
Heldigvis bliver selvmordsforsøget opdaget, og Malene får et ultimatum af lægen: Enten bliver hun indlagt eller også skulle hun i intensiv terapi hjemme. Malene valgte det sidste og det blev et vendepunkt. Det, og så en enkelt lærer, der troede på hende.
”Så jeg tog 10. klasse og blev samlet op fagligt. Det år hjalp mig rigtig meget,” konstaterer Malene.
Selvom lærerne i udskolingen ikke mente, hun var egnet til gymnasiet, og en psykiater undervejs kaldte hende ’dum’, studerer Malene i dag bioteknologi på et teknisk gymnasium og planlægger at læse medicin.