”Vi opfatter det som en fælles pligt mellem skole og hjem at gå ind i den digitale dialog med eleverne”
I Snekkersten Skoledistrikt kunne de ikke længere forholde sig til elevernes digitale liv som noget, der kun hører sig fritiden til. Derfor besluttede ledelsen i vinteren 2018 at sætte ind med 48 oplæg og workshops fra Børns Vilkår til elever, forældre og personale.
Det var bl.a. et stigende pres om at melde en digital enten/eller-politik ud, der fik skoleleder i Snekkersten Skoledistrikt, Tanja Steffe Nøhr, til at kontakte Børns Vilkår.
”Da vi bookede Børns Vilkår var det meget oppe i medierne, hvorvidt skoler skal være med eller uden elevernes mobiler. Som altid er det lettest at kommunikere enten det sorte eller det hvide, men vi kunne som ledelse hverken få forbud eller fuldstændig frisættelse til at passe ind i vores DNA som skole,” siger Tanja Steffe Nøhr og fortsætter:
”Umbrella-sagen om delinger af sexvideoer og den efterfølgende sag om delinger af mordet på to turister i Marokko har skærpet vores fokus på det fælles ansvar, vi har for eleverne og deres viden om, hvad der er lovligt, og hvad der ikke er lovligt. Vi opfatter det som en fælles pligt mellem skole og hjem at gå ind i den digitale dialog med eleverne.”
Grænser, rettigheder og trivsel på skoleskemaet
Med udgangspunkt i cases fra BørneTelefonen og inddragelse af den nyeste forskning på området blev både voksne og børn klogere på grænser, rettigheder og trivsel på nettet. Oplæggene gav også forældre og personale et fælles udgangspunkt for at støtte børnene i deres brug af digitale medier.
”Børns Vilkår taler ud fra børnenes synsvinkel. Vi fik indsigt i, hvor vigtigt det er, at vi voksne omkring dem bruger tid på at sætte os ind i, hvordan elevernes digitale liv er en fuldstændig naturlig del af deres sociale liv. Vi er nødt til at forstå, hvad der er naturlige eksperimenter med egne grænser, og hvad der er rigtig svært og på lige fod med den sociale udskillelse, man kan møde i skolegården,” siger hun og tilføjer, at de efter oplæggene har fået lettere ved at skelne mellem de to ting:
”Vi havde efterfølgende en sag, hvor en elev havde oprettet en falsk profil, som blev brugt til at mobbe en anden elev fra. Efter oplægget var grænsen hurtigt sat. Vi vil gerne forstå de dynamikker mellem børnene, der er årsagen til, at dette kommer til at foregå, men vi må samtidig holde fast i, at det ikke er i orden at oprette falske profiler,” siger hun.
Det handler ikke om forbud eller ej
I skoledistriktet er bestyrelsen efter oplæggene gået i gang med at integrere en holdning til elevernes digitale liv ind i den i forvejen eksisterende mobbepolitik, i ordensregler og principper for samarbejde mellem skole og hjem.
”Det handler ikke om forbud eller ej, og om at vi skal bruge digitale virkemidler i undervisningen. Det handler om, hvordan vi bruger det, og hvad elevernes mange timers levede liv i den digitale verden skal suppleres med,” siger Tanja Steffe Nøhr og afslutter:
”Det, vi skal give eleverne på skolen, er fordybelse i længere processer og nærværet omkring både skolefaglige opgaver og relationer. Det bliver jeg overbevist om, jo mere jeg ved om deres digitale og mere ”zappende” liv.”