Virum Skole om Børns Vilkårs Trivselsforløb: ”Vi er virkelig glade for, at vi fik sat det i verden”
På Virum Skole voksede der en utryghed blandt eleverne i en udskolingsklasse, og man oplevede, at det blev nødvendigt at få nogle flere værktøjer til at arbejde med klassens kultur. Derfor besluttede ledelsen i efteråret 2019 at sætte ind med Børns Vilkårs Trivselsforløb til elever, forældre og personale.
Det var blandt andet med tanken om at få en ny og god start i klassen, der fik afdelingsleder på Virum Skole, Erik Smed, til at kontakte Børns Vilkår. I klassen havde der nemlig været nogle konflikter og mobning, der endte med, at to af klassens elever stoppede.
”I en længere periode havde vi nogle drillerier, der foregik lidt i det skjulte. Drillerierne udviklede sig til mobning, og vi havde to elever, der stoppede i klassen. Det gav en del uro i klassen,” siger Erik Smed og fortsætter:
”Lærerne var selvfølgelig opmærksomme på, hvad der foregik, og elevernes forældre kom på banen. Vi afholdte også et klassemøde. Men så blev vi hurtigt enige om, at det nok krævede en større indsats. Der var stadig fem måneder til afgangseksamen, og vi var nødt til at få en ny, frisk start for, at eleverne kunne holde hinanden ud i klassen den sidste tid.”
Klassekultur, fællesskab og trivsel på skoleskemaet
Med udgangspunkt i øvelser, teori, klassens egne erfaringer og cases fra BørneTelefonen blev både elever, lærere og forældre klogere på kulturen, fællesskabet og trivslen i klassen.
”Der blev sat fokus på, at vi havde en fælles udfordring. Det skulle gå op for alle, at vi havde en kultur, der skulle ændres, og kultur ændrer vi ikke alene, det gør man sammen,” siger Erik Smed og fortsætter:
”Efterfølgende lykkedes det at samle klassen til at forstå, at det her skal vi løfte sammen.”
Hele klassen har et ansvar for at skabe et godt fællesskab
Efter et forløb hvor klassekulturen blandt andet blev sat højt på dagsordenen, oplever Erik Smed og lærerne, at stemningen i klassen er blevet mere rolig.
”De elever, der var ekskluderet i en vis grad, har fået mere plads. Hvis man har været udelukket fra en gruppe i en periode, så er man ikke bare inde i varmen i løbet af nogle dage – det tager tid,” siger Erik Smed og fortsætter:
”Men hvis man efter trivselsforløbet oplever en vis robusthed og indser, at det ikke er den ekskluderede, den er gal med, så mener jeg, at man har fået noget godt ud af forløbet.”
Udover at forløbet især drejede sig om de elever, der skabte problemerne og de som var ofre, oplevede Erik Smed også, at der særligt var en gruppe, der fik et wake-up-call.
”Der var en stor gruppe, der stod imellem den svage og stærke elev, som måske i første omgang undrede sig over, hvorfor de skulle indblandes og være med i forløbet. De lærte dog, at selvom de ikke driller eller bliver drillet, har de også et kæmpe ansvar for at skabe et positivt fællesskab i klassen,” siger Erik.
Det var vigtigt, at netop den gruppe blev gjort opmærksomme på, at de kunne have hjulpet til, at drillerierne var stoppet noget før, fortæller Erik.
Også et forløb for forældre og lærere
Trivselsforløbet gav også forældre og lærere et fælles udgangspunkt for at støtte børnene i at kunne bidrage til et positivt og trygt klassefællesskab.
”Også forældrene fik en øjenåbner for, at hver enkel elev har et ansvar for, at klassefællesskabet fungerer – også selvom det enkelte forældrepars barn ikke nødvendigvis har andel i konflikten. Det kunne forældrene godt se, så det var en ny måde at se tingene på,” siger Erik og fortæller, at lærerne i klassen også er blevet mere opmærksomme på, at de har en væsentlig rolle som lærere i forhold til at håndtere klassefællesskabets udfordringer.
”Vi kan jo alle blive bedre, og det er slet ikke for at sige, at lærerne begik en fejl. Men de fik nogle gode værktøjer og viden, som jeg ikke er i tvivl om, at de vil benytte sig af i deres arbejde fremover, når de skal følge en ny 7. klasse op til 9. klasse,” siger Erik.
Trivselsforløbet kan afvikles på forskellige måder
”Det har været et fantastisk stykke professionelt arbejde, I har leveret. Vi er virkelig glade for, at vi fik sat det i verden,” siger Erik om Børns Vilkårs Trivselsforløb, og kan varmt anbefale forløbet til andre skoler, også selvom forløbet var anderledes bygget op, end det plejer at være. Normalt består trivselsforløbet af tre besøg i klassen á 3 x 45 minutters varighed.
”Klassen var pressede med at skrive en projektopgave, så vi var nødt til at være færdige inden, så vi pressede forløbet lidt sammen. I stedet for at afvikle trivselsforløbet på tre dage over tre uger, så afviklede vi det på otte dage. Det blev lidt sammenpresset, men det fungerede alt i alt rigtig godt,” siger Erik.
Udskolingsklassen i historien er anonymiseret, og billedet er et modelbillede.