Lær BørneTelefonen at kende og styrk klassefællesskabet

På BørneTelefonen fortæller børn om at føle sig alene, om at være uden for fællesskabet og om ikke at kunne finde modet til at forsøge at være med.

Børns Vilkår tilbyder med dette materiale at styrke det trygge klassefællesskab og fortælle om BørneTelefonen, og hvad man kan bruge den til. BørneTelefonen er alle børns telefon, og børnene skal vide, at de kan bruge den til lige netop det, der fylder for dem.

I de materialer og film, I har fået tilsendt, møder børnene Solbåt. Solbåt er en lille robot, som oplever en masse af de samme ting, som børn i 2. klasse kan opleve.

Saga og Georg ringer til BørneTelefonen

Film og tegneøvelse

Solbåts to venner Saga og Georg har ringet til BørneTelefonen for at finde ud, hvad den egentlig er for noget. Når I har set og talt om filmen, tegner eleverne forskellige bud på, hvad man kan ringe til BørneTelefonen om.

Formål: At eleverne lærer BørneTelefonen at kende og ser, at man kan ringe til BørneTelefonen med stort som småt.

Tidsforbrug: Ca. 30 minutter.

Du skal bruge: Lærervejledning, blyanter fra BørneTelefonen og kopiark

Ugens fællesskabsord

Klassesamtale og fællesskabende aktiviteter  

Vi har sendt jer en plakat med en tilhørende blok, som I kan hænge op i klassen. På hver side i blokken finder I et fællesskabsord, som I kan tale om i klassen. Til hvert andet ord er der også en simpel aktivitet, der passer til ordet.

Formål: At eleverne taler om de ting, der understøtter klassefællesskabet, og får konkrete oplevelser, der styrker det.

Tidsforbrug: Vil variere afhængigt af, hvor længe I taler om ordet, og om I bruger de tilhørende aktiviteter.

Du skal bruge: Lærervejledning.

Til nogle af aktiviteterne er der kopiark eller andre materialer, der skal printes. Oversigt over fællesskabsord og aktiviteter findes i lærervejledningen.

Fællesskabende aktiviteter

Til hvert andet ord findes en aktivitet, som passer til ordet. Vejledning til aktiviteterne findes her:

Fremgangsmåde:

  1. Opdel eleverne i 4-5 grupper. Hver gruppe skal opfinde et element til den fælles klassehilsen. Det kan være en bevægelse, en berøring eller en lyd. Du kan evt. give en mere detaljeret instruktion til den enkelte gruppe, fx at én gruppe skal lave en håndbevægelse, én gruppe en form for hop osv.
  2. Til sidst kombineres elementerne i en fælles hilsen, som øves, og som I aftaler at bruge, fx når I møder ind om morgenen, eller når I møder hinanden i skolegården.
  3. De enkelte grupper får fem minutter til at øve deres element, som de derefter viser for klassen.

Fremgangsmåde 

I de grupper børnene sidder i, skal de nu lave et totemdyr til deres gruppe ved at samarbejde og lytte til hinanden. 

  1. På skift nævner de et dyr, de godt kan lide. 
  2. Dernæst nævner de en egenskab ved det dyr, som de godt kan lide (nuttet, farlig, sjælden). 
  3. Nu skal de i gruppen finde på et totemdyr, der indeholder alle dyrene: De skal beslutte, hvad deres dyr skal hedde, og hvilke dele af kroppen, der er fra hvilket dyr. 
  4. Nu tegner de hver især totemdyret på et lille A6-papir, som de kan klistre fast til deres bord. 
  5. Hver gruppe fortæller om deres totemdyr: Hvad det hedder, og hvilke egenskaber det har. 

Fortæl, at dyret nu sidder på deres bord for at minde dem om, hvor gode de er til at samarbejde. Så hvis det nogle gange bliver svært, kan de bruge deres totemdyr som hjælp. 

Fremgangsmåde:

Print et tegneark per elev.

  1. Lad evt. eleverne brainstorme i grupper først, og lav en fælles liste over gode oplevelser, som I har haft med klassen. Det er vigtigt, at det er oplevelser, hvor hele klassen har været med.
  2. Uddel tegnearket, og lad hver elev tegne en klasseoplevelse, som de har syntes særligt godt om.
  3. Tegningerne hænges op, og du kan evt. lade hvert barn forklare, hvad de har tegnet, og spørge ind til, hvorfor de har udvalgt netop den oplevelse.

Fremgangsmåde

  1. Øv de forskellige trin i Solbåts fællesskabsdans.

2. Brug dansen i løbet af ugen, fx som brain break.

Fremgangsmåde:

Print vennebogen på forhånd, så der er en per elev og også en til de faste voksne.

  1. Eleverne sættes sammen to og to med en af de klassekammerater, som de har mindst kendskab til.
  2. De skal nu interviewe hinanden og udfylde vennebogen.
  3. Når alle i vennebogen er lavet, samles vennebogen (du kan også kopiere den, så alle får et eksemplar), og eleverne fremlægger det, de har fundet ud af om deres ven, og fortæller, om de fandt ud af noget, de ikke vidste på forhånd.

Fremgangsmåde:

  1. Lad eleverne arbejde i grupper med at lave en liste over de lege, som de synes er sjove at lege i frikvartererne, og som alle kan være til.
  2. Saml alle idéerne i en fælles liste, som hænges op i klassen, og som kan bruges til at lave gode legeaftaler op til frikvartererne.

Fremgangsmåde:

  1. Lad eleverne placere sig på en måde, der føles rar i kroppen. Vær opmærksom på, at alle sidder/ligger på en måde, hvor det føles trygt at lukke øjnene.
  2. Bed eleverne om at lukke øjnene, og fortæl, at de nu skal høre en lille historie om Solbåt.
  3. Afspil drømmerejsen.

Bagefter kan I tale om, hvordan det føles i kroppen, om der er en mere rolig stemning i klassen, hvordan man kan mærke forskel på ro og uro, og hvad I sammen kan gøre for, at der føles roligt i klassen.

Fremgangsmåde

  1. Tal først i klassen om, hvordan man kan se, at nogen lytter til det, man siger. Lad eleverne komme med deres bud først, og suppler.
  2. Gør nu det samme med modsat fortegn: Hvornår kan man blive i tvivl om, om nogen lytter?
  3. Skriv eventuelt de forskellige tegn på, at man lytter eller ikke lytter op på tavlen.
  4. Leg nu ”Lytter du?”: To-tre elever ”er den”. Du læser højt fra en bog. De andre elever skal bruge deres kropssprog til enten at vise, at de lytter eller ikke lytter.
  5. De elever, der er den, skal gætte, hvilke elever der lytter eller ikke lytter. Når de er gættet, stopper de med at spille rollen.
  6. Variation: Du kan også bede alle eleverne om at indtage lytte- eller ikke-lytte-position, og så er det dig, der skal gætte, om de lytter eller ej.

Om monstre og folk med store ører

Film, klassesamtale og individuel refleksion

Solbåt elsker at tegne. Derfor har den tegnet en sjov lille tegnefilm, der viser, hvordan problemer kan vokse sig store, men også hvordan de kan blive små og ufarlige, hvis man taler med nogen om dem.

På baggrund af filmen får eleverne mulighed for at tale om, hvorfor det er vigtigt at tale med nogen, hvis noget er svært.

Formål: At eleverne ved, at de har ret til at få hjælp af en voksen, hvis noget er svært, og at de reflekterer over, hvilke voksne i deres liv de kan tale med.

Tidsforbrug: 15-20 minutter.

Du skal bruge: Lærervejledning, evt. kopiark med prik-til-prik-tegning