Lær BørneTelefonen at kende

På BørneTelefonen fortæller børn om at føle sig alene, om at være ekskluderede fra fællesskabet og om ikke at kunne finde modet til at forsøge at være med.

Børns Vilkår og TrygFonden tilbyder med dette materiale at styrke det trygge klassefællesskab og fortælle om BørneTelefonen, og hvad man kan bruge den til. BørneTelefonen er alle børns telefon, og børnene skal vide, at de kan bruge den til lige netop det, der fylder for dem.

Samtidig giver den tilsendte aktivitetsplakat dig og din klasse mulighed for at bringe ugens fællesskabsord i spil, fx i den understøttende undervisning. På den måde danner plakaten grobund for, at eleverne kan tale om gode og positive værdier og handlinger, der styrker fællesskabet i netop jeres klasse.

OBS – hvis du ikke har modtaget en aktivitetsplakat og andet materiale fra Børns Vilkår, kan du alligevel sagtens anvende filmen og de tilhørende øvelser i din klasse.

Materiale til 2. klasse

Aktivitet 1

Film og klassesamtale: Saga og Georg ringer til BørneTelefonen

Her skal I møde de to venner Saga og Georg. De skal for første gang prøve at ringe til BørneTelefonen. Hensigten er at give eleverne et kendskab til BørneTelefonen og vise, at man kan tage kontakt med både små og store problemer.

Filmens varighed: 3 minutter.

Mål: At eleverne lærer BørneTelefonen at kende og ser, at man kan ringe til BørneTelefonen med stort som småt.

Tidsforbrug: 30-45 minutter.

Du skal bruge: Lærervejledning, film og kopiark.

Læs mere
Aktivitet 2

Plakat med ugens fællesskabsord og klassesamtale

Børns Vilkår og TrygFonden har sendt jer en aktivitetsplakat med en tilhørende blok, som indeholder ugens fællesskabsord. Plakaten lægger op til at arbejde med positive fællesskabsord, der kan hjælpe med at styrke fællesskabet i klassen.

Mål: At eleverne samler på positive fællesskabsord og kommer med idéer til, hvordan man kan handle i klassen for at styrke klassefællesskabet.

Tidsforbrug: 10-15 minutter om ugen i den understøttende undervisning som et fast tilbagevendende indslag, alt afhængigt af lærerens vurdering.

Du skal bruge: Lærervejledning og fællesskabsord.