Hotline for forsvundne børn (116 000)
Rådgivning om bortløbne, savnede og forsvundne
børn i Danmark
Hvad er 116 000?
Hvert år forsvinder flere børn og unge i Europa – også i Danmark. I de fleste tilfælde vælger børn og unge at løbe væk fra deres familie eller fra det sted, hvor de er anbragt. Men det sker også, at børn migrerer, flygter eller bliver bortført.
116 000 er en europæisk hotline, som alle lande i Europa er forpligtet til at reservere. I Danmark er det Børns Vilkår, der varetager tlf. 116 000 via ‘Hotlinen for forsvundne børn’. Vi er samtidig medlem af Missing Children Europe, der er en sammenslutning af lande, som enten driver 116 000 eller har med forsvundne og bortløbne børn at gøre.
Hvem hjælper vi?
Hotline for forsvundne børn tilbyder primært rådgivning til forældre og andre pårørende til et barn eller en ung, der er løbet væk, savnet eller på anden vis forvundet. Rådgivningen er åben hele døgnet, alle årets dage.
Børns Vilkår driver også BørneTelefonen og ForældreTelefonen, hvor børn/unge og forældre kan få rådgivning om andre tematikker. Læs mere nedenfor.
Børn og unge
Børn og unge kan få rådgivning hos BørneTelefonen.
Du kan få hjælp ved at ringe til 116 111. BørneTelefonen er gratis og anonym.
BørneTelefonen hjælper både, hvis du har akut brug for hjælp, men også hvis du går med overvejelser om at løbe væk fra familie eller et anbringelsessted. Besøg siden www.bornetelefonen.dk/vaek-hjemmefra.
Hvis du opgiver din anonymitet, kan Børns Vilkår tilbyde en bisidder. En bisidder kan støtte dig og hjælpe med en sag i en af landets kommuner.
Forældre og andre pårørende til et barn
Forældre og andre pårørende til et barn eller ung, der IKKE er bortløbet, savnet eller forsvundet, kan få generel børnefaglig rådgivning ved at ringe til ForældreTelefonen på tlf. 35 55 55 57 inden for ForældreTelefonens åbningstid.
Børns Vilkår yder ikke juridisk rådgivning, men rådgiver om børn og unges rettigheder ud fra viden om den gældende lovgivning på området.
Målgruppen
Der kan være mange årsager til, at man som barn eller ung løber hjemmefra, stikker af eller på andre måder forsvinder. I Børns Vilkår rådgiver vi bl.a. om:
- Børn og unge, som løber væk fra familie, institution eller opholdssted.
- Børn og unge, som bliver bortført af en af deres forældre (nationalt og internationalt).
- Børn og unge, som migrerer/flygter og i den proces forsvinder (fx forsvundne uledsagede mindreårige).
- Børn og unge, som bortføres af 3. person (nationalt og internationalt).
I Børns Vilkår ser vi flest sager, hvor børn er løbet væk hjemmefra eller fra et anbringelsessted. Det viser henvendelser til BørneTelefonen, ForældreTelefonen og Børns Vilkårs bisidderteam.
Der kan være mange grunde, når et barn eller en ung løber væk, men i flere tilfælde er der tale om omsorgssvigt. Nogle børn og unge har været udsat for vold eller overgreb, mens andre er uenige i den ’hjælp’, de er blevet tildelt, fx ift. institution eller plejefamilie.
Kontakt
Underretningspligt
Når du ringer til Hotlinen for forsvundne børn er du anonym. Men hvis du skriver til Hotlinen for forsvundne børn via formularen, opgiver du din anonymitet, og så har vi underretningspligt.
Det betyder, at hvis vi får oplysninger om, at et barn eller en ung lever under forhold, der bringer barnets eller den unges sundhed og udvikling i fare, har vi pligt til at underrette de sociale myndigheder.
"*" indikerer påkrævede felter
Andre der hjælper
GDPR
Børns Vilkår passer godt på dine personoplysninger, og vi behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med den gældende databeskyttelses-forordning og databeskyttelseslov. Du kan læse mere om vores databehandling og dine rettigheder i vores persondatapolitik for forsvundne børn og unge.