Susie
Susie ER FRIVILLIG PÅ forældreTELEFONEN: “Jeg er kommet ind i en organisation, der fungerer, og som er tryg at træde ind i”
Susie er uddannet lærer og familieterapeut og har erfaring med diverse pædagogiske projekter. Hun har været frivillig på ForældreTelefonen siden september 2024.
Hvorfor har du valgt at være frivillig rådgiver for Forældretelefonen?
Jeg oplever, at mange forældre mangler et sted at gå hen, og derfor synes jeg, at det giver mening at være frivillig ved ForældreTelefonen. Jeg har også selv brugt Børns Vilkår i mit arbejde og ofte henvist hertil, når det har været relevant – her kan alle nemlig få hjælp. Og så er der fordele ved, at forældrene kan ringe herind anonymt, og at vi frivillige kan rådgive dem anonymt, uden at det nødvendigvis bliver til et længere eller konkret forløb.
Jeg er kommet ind i en organisation, der fungerer, og som er tryg at træde ind i. Man bliver taget godt imod, og der bliver taget hånd om en undervejs. Rådgiveren, der er til stede, imens man har samtalerne med forældrene, sætter rammerne og er god til at spørge ind, sparre med og følge op på samtalerne.
Hver gang vi møder ind til en vagt, så præsenterer vi os selv, og det, tror jeg også, er vigtigt. Det er med til at skabe en samhørighed. Vi frivillige ved, at vi hører sammen, selvom vi sidder hver for sig i lokalet. Og så står døren ind til de fastansatte ofte åben – det, synes jeg, siger en del om huset.
Hvad giver det dig at være frivillig?
At være frivillig på ForældreTelefonen giver mig mulighed for at trække på både mine teoretiske og praktiske erfaringer, og på den måde at bruge min faglighed på forskellige niveauer. Jeg oplever at kunne gå dedikeret til opgaven, fordi forældrene typisk ringer og spørger om hjælp til noget bestemt. De er klar over, hvad de vil snakke om, når først de ringer ind.
Jeg synes, det er spændende, hvad der gør forskellen. Hvor er åbningen? Hvordan får man flyttet forælderen i røret med hen til åbningen?
Det føles meningsfyldt at lægge nye fodspor ud til forældrene og at kunne hjælpe med at give nye perspektiver. Det vigtigste er netop, at forældrene bliver anerkendt i situationen, og at de bliver lyttet til, synes jeg – men også at have for øje, hvordan vi kan få forældrene til tage barnets perspektiv i situationen.
Når jeg afrunder samtalen, spørger jeg forældrene, hvad vores snak har givet dem, og hvad de tager med sig. Deres egne ord om oplevelsen er vigtig for mig, fordi jeg synes, at jeg får meget ud den konkrete opsamling. Det er også med til at afrunde, så jeg aldrig føler mig fyldt af det, når jeg kommer hjem.
Hvad vil du fortælle til andre, der overvejer at blive frivillig?
Børns Vilkår er et rart sted at være. Der bliver taget hånd om en, og man bliver klædt godt på til at sidde på ForældreTelefonen. Fx ved oplæringskurset, hvor man lærer, hvad Børns Vilkår er, og hvad den gode samtale kan indebære – man får en slags sti, som man følger.
Som frivillig får du lov til at gå dedikeret til sagen – du har god tid til samtalen med forælderen og får sparring løbende. Jeg oplever, at det giver mening for mange forældre at kunne snakke med os. Bare det at lægge fire timer i ugen kan gøre en stor forskel!