Børnene taber i lockouten
De ansvarlige parter konflikten mellem lærerne og kommunerne bør finde en løsning, så børn i Danmark kan komme i skole igen. Det mener Børns Vilkår, der har skrevet et åbent brev til Anders Bondo og Michael Ziegler for at sætte fokus på, hvordan børnene oplever lockouten.
– Vi har valgt at skrive et åbent brev på vegne af børn i Danmark, fordi vi som børnenes talerør finder det nødvendigt at sende et signal om, at nu har lockouten varet længe nok. Børnene brug for at komme i skole igen og få deres hverdag tilbage, siger formand i Børns Vilkår, Peter Albæk.
Brevet er skrevet af den fiktive dreng, Daniel, hvis stemme repræsenterer alle børn i Danmark. Børns Vilkår er nemlig bekymret over, at lockouten nu har varet i snart fire uger.
– Alle børn er lige nu taget som gidsler i et storpolitisk spil, og hverdagen strammer mere og mere til rundt omkring, siger Peter Albæk.
Især de udsatte børn har det slemt.
– Børn med diagnoser som autisme og ADHD har brug for struktur, genkendelighed og regelmæssighed. De lider under at hverdagen er sat på stand-by. På samme måde er socialt udsatte børn med sparsomt netværk særlig hårdt ramt; de har ikke længere skolen som et dagligt helle, siger Albæk.
Børns Vilkår har valgt at sammenligne konflikten med en skilsmisse, der kører skævt. Barnet er ofte stridens kerne, og samtidig den helt store taber i forældrenes konflikt.
– Vores pointe er, at det er vigtigt at holde fokus på, hvem vi laver skole for. Det er ikke for kommunerne, ikke for lærerne, men for børnene. Men lige nu er de lockoutens helt store tabere – det er næsten tragikomisk, slutter Peter Albæk.
Åbent brev fra Børns Vilkår
Kære Anders og Michael,
Jeg skriver til jer, fordi jeg savner at gå i skole.
Jeg savner min hverdag, hvor jeg møder i skole hver dag, ser mine venner og mine lærere. Dage hvor jeg føler, jeg lærer noget.
I snart fire uger har hverdagen været mærkelig. Det unormale er blevet normalt, og jeg bruger dagen på at sove, se tv-serier og spille computerspil.
Min storesøster går i 9.-klasse, og jeg synes ikke, det er i orden at hun ikke når at kunne forberede sig ordentligt til sin eksamen. Det er også synd for nogle af vores venner. Deres søn er autist og har endnu mere brug for sin hverdag end mig. Derfor er han helt ude af den for tiden, og forældrene bruger hele deres ferie på at passe ham fordi ingen andre kan. Jeg tænker også meget på, hvordan mine lærere mon har det. Om de er kede af det.
Det er lidt ligesom da mine forældre blev skilt: De kunne ikke enes om, hvem der skulle have børnene og forsøgte hele tiden at sige, hvor dum og urimelig den anden var. Det føltes som om mine forældre stod og skød på hinanden fra hver sin fæstning. Mig og min søster var fanget i midten med ondt i maven.
Alle børn i Danmark er lige nu gidsler i de voksnes kamp. Jeg kan forstå, at det er fordi I skændes om, hvordan og hvor meget lærerne skal arbejde. Jeg er i tvivl om I overhovedet taler sammen, eller om tiden bare skal gå. Hvis I ikke kan enes, kan jeg ikke forstå, at der ikke er en anden voksen, der griber ind og bestemmer reglerne fremover. Dengang mine forældre blev skilt, fik de da hjælp i Statsforvaltningen. Kan I ikke spørge Statsministeren, om hun vil hjælpe?
Det handler om politik, siger min mor og far. Men skal politik gå ud over børnene? Jeg håber virkelig, nogen finder ud af noget snart. Jeg krydser mine fingre.
Venlig hilsen,
Daniel, 11 år