Etniske minoritetsbørn er særligt udsatte i forbindelse med skilsmisser
Fattigdom, social isolation og et farvel til far går hånd i hånd med skilsmisse i etniske minoritetsfamilier. Det viser nyt forskningsprojekt, som SFI står bag i samarbejde med Børns Vilkår.
Børn af indvandrere og flygtninge bliver i dag skilsmissebørn i et omfang, der nærmer sig danske børn. Men fraværet af normer omkring skilsmisse betyder ofte særlige udfordringer for børnene.
Det viser et nyt forskningsprojekt som SFI – Det Nationale forskningscenter for Velfærd står bag i samarbejde med Børns Vilkår.
“For mange etniske minoritetsbørn handler udfordringerne i forbindelse med skilsmisse ikke om, hvorvidt forældrene kan samarbejde, sms’e sammen og i det hele taget få tingene til at glide omkring delebarnet. Det handler om fattigdom og social isolation, og det handler om at håndtere vrede og savn efter den far, der i mange tilfælde forsvinder helt,” fortæller souschef i Børns Vilkår, Bente Boserup om projektet, der for første gang undersøger, hvad der er på spil for etniske minoritetsbørn, når forældrene blev skilt.
Rapporten sætter fokus på familier, der kommer fra ikke-vestlige lande i Mellemøsten, Sydøstasien og Nordafrika. Områder, som flertallet af de 140.000 børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund, der lever i Danmark, har rødder i. Resultaterne baserer sig på dybtgående interview med over 80 børn, forældre og fagpersoner samt kvantitative data.
“Nu ved vi, at mange skilsmisser sker i minoritetsfamilier med tunge sociale problemer, og de sker på morens initiativ. For det andet går der lang tid med eskalerende konflikter, inden skilsmissen bliver en realitet. Skilsmisse er stadig ugleset i en del indvandrermiljøer, og derfor skal det være virkeligt slemt, før man går fra hinanden. Det kan være alt lige fra fædrenes fravær til alkoholmisbrug, psykisk sygdom, trusler og vold mod moren – og i nogle tilfælde også mod børnene,” siger Bente Boserup, der i forbindelse med projektet har udarbejdet et hæfte, der formidler projektets resultater til fagfolk.
“Formålet med hæftet er at ruste pædagoger, lærere, socialrådgivere og andre fagfolk i kommunerne til at forstå børnenes reaktioner og viden om, hvad man skal være opmærksom på og kan spørge ind til, når man taler med børnene og deres forældre,” slutter Boserup.