Flere børn i verden bliver hørt
126 millioner børn over hele verden har siden 2003 fået hjælp via en børnetelefon. Samtidig stiger antallet af opkald med 5 % hvert år, og det betyder, at flere børn efterspørger hjælpen.
Antallet af opkald til børnetelefoner stiger med 5 % hvert år og det betyder, at efterspørgslen efter hjælp på børnetelefoner fordobles hvert 15. år. Det viser nye tal fra Child Helpline International (CHI), den internationale sammenslutning af børnetelefoner.
For at sætte fokus på børns mulighed for at få hjælp og støtte gennem børnetelefonrådgivning, markerer alverdens børnetelefoner den 17. maj den Internationale Børnetelefondag. I alt vil 178 børnetelefoner i 142 lande verden over fejre, at børn har et sted, hvor de kan få hjælp.
”Ifølge Børnekonventionen har alle børn ret til at blive hørt – og her spiller BørneTelefonen både i Danmark og resten af verden en stor rolle i forhold til at yde konkret hjælp og fremme børnenes stemme politisk – uanset om det handler om at bekæmpe mobning eller sult og børnearbejde,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
Også i Danmark, får flere børn hjælp på BørneTelefonen – antallet af samtaler er mere end fordoblet siden 2010. Alene i 2013 havde de frivillige rådgivere knap 33.000 samtaler med børn og unge, der fik hjælp til alt fra mobning til omsorgssvigt. Det glæder Rasmus Kjeldahl.
”Takket være støtte fra bl.a. TrygFonden, har vi løbende udvidet BørneTelefonens åbningstider og øge antallet af frivillige. Det har gjort, at vi bedre kan følge med efterspørgslen,” siger Rasmus Kjeldahl.
I Valby, hvor Børns Vilkårs BørneTelefon holder til, markeres den Internationale BørneTelefondag gennem hele ugen. Blandt andet rulles den røde løber ud for de 360 frivillige i organisationen.
”Vi vil gerne hylde de frivillige rådgivere for deres store indsats båret af engagement og faglighed. Det er beundringsværdigt, at så mange vælger at bruge deres tid på at række hånden ud til børn og unge, der har brug for en lyttende voksen,” slutter Kjeldahl.