Forsikringsselskabet AIG støtter Børns Vilkårs kamp mod digital mobning
Facebook, Snapchat og Instagram fylder mere og mere i børn og unges hverdag. Derfor fylder det digitale liv også mere og mere i Børns Vilkårs arbejde. Især den del, der handler om digital mobning. Det arbejde har forsikringsselskabet AIG valgt at støtte med 100.000 kr. i 2015.
”Vi er meget taknemmelige for donationen og ser frem til samarbejdet med AIG, der ligesom os har fokus på at sætte en stopper for digital mobning,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
Børn og unges sociale liv leves i dag i høj grad i cyberspace – enten på mobilen eller på internettet. Børn og unge kommunikerer med deres venner uden at være fysisk tilstede. Her skaber de venskaber og holder sig opdateret i kammeratflokken. Men det betyder også, at mobning kan finde sted, selvom det er aften, weekend eller ferie – og uden fysisk kontakt.
Digital mobning har mange former: BørneTelefonen hos Børns Vilkår får ofte opkald fra børn og unge, der handler om sociale medier og digital mobning. Nogle børn fortæller, at der er nogen, der går ind og ændrer teksten på deres personlige profil. Andre fortæller, at flere klassekammerater chikanerer dem på samme tid og bruger øgenavne, deler eller truer med at dele ubehagelige billeder eller skriver truende indhold på sms eller de sociale medier. Andre igen ringer og fortæller, at de bliver ignoreret og aldrig modtager kommentarer eller får likes, når de har opdateret deres profil.
De børn og unge, som ringer til BørneTelefonen får hver især råd og vejledning fra kompetente rådgivere til, hvordan de helt konkret kan håndtere deres problemer med digital mobning.
Men det er ikke kun på BørneTelefonen, at Børns Vilkår arbejder med digital mobning. Børns Vilkårs SkoleTjeneste afholdt i 2014 ikke færre end 270 oplæg på landets skoler om børn og unges digitale liv. I 2015 ser det ud til, at det tal bliver endnu højere.
Men der skal endnu mere til, før vi kan komme digital mobning til livs. Blandt andet fordi der hele tiden kommer nye platforme og nye problemstillinger. Derfor er det så uhyre vigtigt at få yderligere støtte til arbejdet.
”AIG ønsker at støtte børn og unge i Danmark, som har det svært. Gennem samarbejdet med Børns Vilkår er AIG med til at sikre, at flere børn får den hjælp og støtte, der er nødvendig for at få en tryg og sikker start på et liv online,” siger marketingchef i AIG, Henning Rasmussen.
Fakta:
Det særlige ved digital mobning og chikane er:
- Det kan foregå døgnet rundt, ikke kun på skolen
- Det spredes hurtigt til et stort publikum
- Det skrevne sprog kan virke hårdere, grovere og mere kontant
- Man kan ikke altid se, hvem afsenderen er
Kontakt:
For yderligere information kontakt presse- og kommunikationsmedarbejder i Børns Vilkår, Mette Kjær på 20 20 44 59, eller Henning Rasmussen, marketingchef i AIG på 91 32 51 54.