Gode skoleskift er #DeVoksnesAnsvar
Skoleskift er ofte svære og kræver en stor indsats af både skole og forældre, hvis barnet skal falde godt til. Derfor har Børns Vilkår udviklet råd til, hvordan de flere tusinde børn, der starter i en ny klasse efter ferien, kan få en god start.
I denne uge er der rigtig mange nye ansigter rundt omkring i klasseværelserne. Flere tusinde børn i Danmark skifter nemlig skole hvert år, og for manges vedkommende sker dette i sommerferien.
”Uanset om skoleskiftet skyldes flytning, skilsmisse, mobning, utilfredshed med det faglige niveau eller noget helt fjerde, er forandringen stor for et barn. Tænk bare, hvor svært det kan være for voksne at skifte arbejde og skal møde nye kollegaer for første gang. Sådan er det også for børn,” siger seniorkonsulent i Børns Vilkår, Bente Boserup, der tilføjer:
”Dertil kommer, at børn ikke har hverken ugelange introprogrammer og tillidsmænd at læne sig opad. De dumper lige ned i 3.b. Den nye vil være usikker og spændt på, hvad han eller hun kommer hen til. Har de forladt kammerater, de holdt af, er der måske sorg involveret. Andre kommer med store skrammer på grund af mobning eller hvor der er sket noget i familien, der har været rigtig svært.”
For at gøre skoleskift til så god en oplevelse som muligt, har Børns Vilkår har udarbejdet 5 råd til, hvordan forældrene omkring klassen kan hjælpe det nye barn med at falde til.
”Det er i alles interesse, at barnet falder godt til – det påvirker et fællesskab meget, hvis et barn ikke trives og viser det ved at krølle sig sammen i et stille hjørne eller blive voldsom. Skolen spiller selvsagt en stor rolle, men det er ikke kun lærernes ansvar. Forældrene omkring klassen har også stor betydning for, at barnet kommer godt fra start,” siger Bente Boserup.
I forhold til mobning viser forskning, at skoleskift kan være en god løsning for et barn. En analyse af 800 samtaler om mobning på BørneTelefonen hos Børns Vilkår indikerer dog, at skoleskift ikke altid hjælper, især ikke i forbindelse med særlig grov mobning, der har stået på i lang tid.
”Hvis et barn har oplevet mobning over flere år er det klart, at han eller hun ikke har den store tillid til, at andre vil dem det godt. Så kan klassen være nok så god. Derfor er der brug for, at den nye klasse har særligt fokus på, hvordan de skal tage imod et nyt barn, der har en historik med mobning. Og at skolen sætter ressourcer af til arbejdet,” siger Bente Boserup.
Sådan hjælper du det nye barn i klassen
- Kontaktforældrene i klassen kan sørge for som de første, og gerne inden skolestart, at byde barnet og dets forældre velkommen i klassen. Det kan være med en mail eller en opringning. Men man kunne også tage hen og aflevere en velkomstbuket personligt.
- Invitér ’det nye’ barn i klassen til legeaftale eller hjem at spise, hvis det er et større barn. Det er rart for børn at se, hvor hinanden bor, møde forældrene osv. Husk at dette ikke behøver at ske i den første uge, der er rigeligt med indtryk.
- Vær opmærksom på de nye forældre til de første fællesarrangementer. Sørg for, at de ikke står og ’blafrer’ alene mens andre har fundet sammen i deres vante grupper. Gå hen og hils på. Vær dermed et forbillede for dit barn på, hvordan man tager imod nye mennesker.
- Følg med i, hvordan integrationsprocessen skrider frem. Spørg nysgerrigt ind til dit barns oplevelse af, hvordan det går med den nye pige eller dreng. Insistér evt. på flere legeaftaler eller tag initiativ til at lege/spise flere børn sammen. Det kan være godt, hvis dit barn har brug for et lille skub.
- Bliv ved med at være opmærksom og støtte op om den nye– det lange seje træk er mindst lige så vigtigt som de første 14 dage.