I 2020 får 1 million børn hjælp i BørneTelefonens brevkasse
BørneTelefonens brevkasse på nettet modtager hver dag en stor bunke breve, der handler om alt fra venskab, kærlighed og skilsmisse til alvorlige svigt i hjemmet. Imidlertid fik kun 6 ud af 10 børn, der henvendte sig til brevkassen i 2017, personligt svar.
Et nyt tre-årigt samarbejde med Ole Kirk’s Fond gør det muligt fremover at besvare alle henvendelser personligt – og i det hele taget udvide rådgivningen, så 1 million børn årligt kan søge rådgivning i brevkassen. Det skyldes bl.a., at brevkassens tekniske løsninger forbedres.
”De mange børn, der henvender sig, deler deres fortællinger og inderste hemmeligheder med os – og det forpligter. Derfor er det af meget stor betydning, at vi nu får mulighed for at give alle børn et personligt svar,” siger børnefaglig konsulent i Børns Vilkår, Charlotte Smerup.
Flere frivillige over hele landet
Med samarbejdet er det frem til 2020 planen at udvide antallet af personlige besvarelser fra 4.803 til 10.000. De tekniske løsninger betyder, at behandlingen af brevene bliver hurtigere og brugervenligheden højere for både børn og rådgivere. Desuden betyder udviklingen af et nyt online uddannelsesforløb, at frivillige over hele landet kan blive brevkasserådgivere. Alt i alt bliver hele brevkassesystemet altså langt mere effektivt og de skrivende hænder flere.
”BørneTelefonen er børnenes linje til en voksen, der lytter og hjælper. Derfor kan kontakten med BørneTelefonen være afgørende for et barneliv. Vi er glade for, at vi med samarbejdet kan udvide brevkassens kapacitet, så mange flere børn kan drage nytte af rådgivningen,” siger , Mona Marie Pedersen, projektleder i Ole Kirk’s Fond.
Der er meget værdi at hente, når rådgiverne nu får mulighed for at besvare de mange henvendelser til brevkassen. Mange børn læser nemlig andre børns breve og rådgivernes svar, når de selv har spørgsmål og følelser, der trænger sig på.
”Den indirekte rådgivning er meget værdifuld. Her kan børnene selv finde svar på deres problemer, men at læse andres breve kan også være første skridt til, at man samler sig mod til selv at henvende sig,” siger Charlotte Smerup.
I gennemsnit læses hvert brev flere hundrede gange, og nogle breve har helt op mod 10.000 læsere. I 2017 fik børn således indirekte hjælp 800.000 gange og det antal bliver øget til 1 million i 2020.
BørneTelefonens brevkasse:
- I 2017 modtog BørneTelefonens brevkasse 8.012 breve. 4.803 blev personligt besvaret.
- BørneTelefonens brevkasse udvides frem mod 2020 med et nyt samarbejde med Ole Kirk’s Fond, som indebærer en bevilling på 5,5 million kroner.
- Frem mod 2020 er det planen at udvide antallet af personlige besvarelser til 10.000. Samtidig forventes det, at op til 1 million børn får indirekte hjælp via brevkassen.
Vil du følge med i Børns Vilkårs arbejde?
Tilmeld nyhedsbrev
"*" indikerer påkrævede felter