Lang skoledag vil presse de ældste elevers fritid
Ni ud af ti af de ældste elever vil få problemer med en skoledag til kl. 15.30. Det viser en rundspørge, Børns Vilkår har foretaget blandt 93 skoleelever i 7.-9. klasse.
Jeg går på en skole, der ligger 40 minutter væk, og jeg ville derfor komme hjem rigtig sent, hvis jeg først fik fri 15.30. Så ville jeg ikke kunne nå at gå til guitar eller passe mit fritidsjob.”
Sådan siger en af de unge, der har svaret i Børns Vilkårs rundspørge blandt elever i de ældste klasser. 85 børn ud af de 93 børn, der har svaret på rundspørgen, er bekymrede for deres fritidsaktiviteter og sociale liv, hvis skolegangen bliver forlænget til kl. 15.30 hver dag, sådan som regeringen lægger op til i sit udspil til en folkeskolereform.
Ifølge souschef i Børns Vilkår og leder af BørneTelefonen, Bente Boserup, giver undersøgelsen et fingerpeg om, at en længere skoledag vil gribe drastisk ind i børnenes liv uden for skolen. En længere skoledag vil simpelthen give børnene mindre tid, som de selv kan administrere, og det er bekymrende, mener Boserup:
Vi taler meget om, hvor meget og hvilken undervisning, der skaber de bedste skoleresultater. Men i debatten skal vi også huske at lytte til børnene, fordi det er ikke altid, vi voksne tænker på, hvor meget det betyder for børnene og barndommen, når vi ændrer deres hverdag.”
Om undersøgelsen
Børns Vilkår har lavet en webrundspørge blandt i alt 149 børn, heraf går 93 i 7.-9. klasse.
85 ud af 93 elever svarer ’ja’ til spørgsmålet: Forestil dig, at du fik fri fra skole kl. 15.30 hver dag. Ville der være nogle ting, som du laver i din fritid nu, som du ikke ville kunne nå, hvis du først fik fri kl. 15.30?
På spørgsmålet: ’Hvis vil blive påvirket?’ angiver 77% af eleverne fritidsaktiviteter, 71% ’aftaler med vennerne’, 61% ’aftaler med familien’, 48% fritidsjob og 22% ’andre aftaler’.
Det sagde børnene
Jeg går til ridning kl. 17.00 og vi er nødt til at køre 15.50 fordi der er ret langt derude, og vi skal nå at sadle op. Det tager cirka 30 minutter at komme hjem fra skole, få noget at spise og få det rigtige tøj på. Så vi kan ikke rigtig når det.”
Jeg går tur med hunden hver dag lige efter skole, fodrer den, giver den vand og sådan. Men hvis der kommer heldagsskole kan jeg ikke passe min hund, og så skal den måske aflives, hvilket vil være et stort tab for mig, da den er noget af det eneste, der betyder noget for mig.”
Jeg ville ikke kunne nå at motionere, gå til guitar og at passe mine dyr. Det ville blive en alt for hård hverdag.”
Ja, min hverdag vil blive påvirket. Jeg går til badminton ved 14.30-tiden om onsdagen og til karate klokken 15.30 om torsdagen plus at jeg har en ’farmor’-dag om torsdagen hvor jeg kommer og hjælper hende lidt og sådan.”
Jeg løber, har to heste, går til spejder, elsker at sidde på biblioteket og læse. Min hverdag er i forvejen tæt pakket med aktiviteter, og lektielæsning fylder en hel del. Jeg vil ikke have tid til at besøge min farmor lige så ofte, og jeg vil i det hele taget komme til at føle mit utilstrækkelig, hvis jeg ikke kan komme til at nå de ting, der betyder så meget for mig.”