Mobning og drillerier fylder mindre på BørneTelefonen
Mobning og drillerier fylder stadig mindre på BørneTelefonen. Dog er der lang vej endnu, før børn i Danmark er beskyttet godt nok mod mobning, mener Børns Vilkårs direktør, Rasmus Kjeldahl.
Andelen af opkald, der handler om mobning og drillerier på BørneTelefonen har været jævnt faldende de seneste fem år. I 2008 handlede 18,5 % af henvendelserne til BørneTelefonen om mobning og drillerier, og i 2013 var dette tal faldet til 13 % ud af i alt 26.813 rådgivninger af børn og unge.
Det viser nye tal fra Børns Vilkår, der offentliggøres i anledning af, at det i dag er Skolernes Trivselsdag. Samtidig er det 10 år siden 23 organisationer underskrev den såkaldte ’Trivselserklæring’, hvor de har givet hinanden hånden på at arbejde for at sikre børn et godt og mobbefrit undervisningsmiljø.
”Det er en meget glædelig udvikling,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl. Han mener, udviklingen blandt andet skyldes, at der på skoler er større bevidsthed om betydningen af stærke rummelige fællesskaber blandt børn.
”På skolerne, og i samfundet generelt, er vi blevet mere opmærksomme på, at trivsel er en forudsætning for læring og et godt børneliv. Det kan vi også se ved, at en af hjørnestenene i den kommende folkeskolereform er at øge og måle elevernes trivsel hvert år,” siger Rasmus Kjeldahl.
Alt for mange børn går dog stadig i skole med ondt i maven og hjem med ondt i hovedet, og børn i Danmark er ikke særlig godt beskyttet mod mobning.
”Børn bør have et skjold af rettigheder, der beskytter dem mod mobning. Som det er nu, er det enkelte barn overladt til sin skoles håndtering af mobningen. Hvis barnet bliver mobbet og skolen lader stå til, har barnet ingen steder at gå hen for at få hjælp,” udtaler Rasmus Kjeldahl, der foreslår, at en instans som eksempelvis Dansk Center for Undervisningsmiljø skal kunne give skolen påbud om at tage hånd om problemet – og rådgive dem i, hvordan dette gøres.