Ny håndsæbe til børn støtter Børns Vilkår og BørneTelefonen
For hver solgt flaske af deres nye børnesæbe støtter rengørings- og livsstilsbrandet Humdakin Børns Vilkår med 5 kroner. Indehaver Camilla Schram håber med salget at kunne støtte børn, der har det svært, og at inspirere til sjovere og bedre hygiejne.
Camilla Schram, mor til tre og indehaver af rengøringsmærket Humdakin, går ligesom de fleste andre mødre op i, at hendes børn har det godt.
Da landets mindste børn kom tilbage til institutionerne efter den første nedlukning i marts sidste år, blev hyppig håndvask og røde og irriterede børnehænder et af de store samtaleemner rundtom i de danske hjem. Også hjemme hos Camilla.
”Det at have det godt kan betyde mange ting. Vi var mange, der fandt ud af, at tørre og irriterede hænder i hvert fald ikke giver gladere børn. For en rengøringsentusiast som mig var det derfor oplagt at udvikle min egen håndsæbe til børn, som både er god mod huden og sjov at bruge, og samtidig få muligheden for at støtte andre danske børn ved hjælp af salget,” fortæller Camilla og uddyber:
”Jeg sætter utrolig stor pris på det store og vigtige arbejde, som BørneTelefonen gør for børn og unge. Jeg har selv tre små og kan ikke bære tanken om, at børn ikke skulle have det godt. Men hvis det er tilfældet, håber jeg, at de vil bruge de muligheder, de har – som for eksempel BørneTelefonen, hvor der altid er en, der lytter.”
Inspirerer til sjovere hygiejne
For Camilla og Humdakin er målet med håndsæben desuden at inspirere børn til at være hygiejniske med større entusiasme.
”Vi vil gerne hjælpe børn til en bedre hygiejne – ikke kun under corona, men også generelt i hverdagen. Når sæben dufter godt og skummer meget, bliver det sjovere at vaske hænder. Siden sæben også er en showergel til børn og en skumsæbe til boblebad, kan det også gøre det sjovere at gå i bad,” fortæller Camilla.
En sæbe
Camilla seksårige datter har været med til at bestemme, hvad sæben skulle dufte af: honning, mint og tyggegummi.
”Når man laver en sæbe til børn og for børn, er det også vigtigt for mig, at børnene er med til at bestemme, hvordan den skal være. Det er utrolig værdifulde inputs. Alle mine børn har været med til at teste den, og vi er landet et rigtig godt sted.”
Sæben kan fås i to forskellige designs: vilde dyr og eventyr. Den er uden hårde konserveringsmidler, farve samt hormon- og kræftfremkaldende stoffer.
Har du lyst til at støtte Børns Vilkår, kan du købe sæben her.
_________________________________________________________________________________________
Guide: Sådan finder du rundt i sæbejunglen
Det kræver et vist kendskab til branchen og ingredienslister at kunne skelne mellem gode og dårlige sæber i supermarkedet. Camillas indsigt i og krav til sæber kommer af 10 års erfaring med professionel rengøring, før hun stiftede Humdakin.
Camilla har to råd til den forvirrede forbruger:
”Generelt hænger pris og kvalitet sammen. Køber man en håndsæbe til 10 kroner, får man også kvaliteten til 10 kroner. Gå med din gode mavefornemmelse i forhold til brands. Er du i tvivl, så gå ind og slå produktet op på Forbrugerrådet Tænk, og tjek for hormon- og kræftfremkaldende stoffer,” forklarer Camilla.
Et andet godt råd er at kigge på den lille tegning af en lille krukke med åbent låg, der findes på alle håndsæber. Den fortæller noget om, hvor meget konservering, der er i produktet. Jo mere konservering, jo mere allergifremkaldende kan det være.
”Humdakins håndsæbe holder i 6 måneder, hvilket betyder, at mængden af konservering er lille. Ser du på produkter, der holder i 24 eller 36 måneder, betyder det meget konservering. Det gælder både sæber, shampoo og tandpasta og hudcreme, man jo smører direkte ind i sine blodbaner.”
Om Humdakin
Humdakin udvikler bæredygtige og allergivenlige rengøringsmidler samt husholdnings- og hudplejeprodukter i lækkert design. Camilla Schram stiftede virksomheden i 2016 som reaktion på, at hun i sit arbejde med professionel rengøring ikke kunne finde effektive og allergivenlige rengøringsmidler uden masser af kemikalier.
Humdakin er repræsenteret i 34 lande med kontorer i Danmark, Norge, Belgien, Tyskland, Kina og Shanghai. 450 forhandlere over hele verden sælger den nye børnesæbe. I Danmark kan den blandt andet købes i Illums Bolighus.