Skole for livet
Klumme af Peter Albæk i 24Timer d. 7. januar 2013.
Jeg ved ikke, hvordan du har det med nytårsfortsætter. Jeg hopper på den hvert år. I mange år har det været med skolereformer som med nytårsfortsætter. Mindst en gang om året et helt nyt sæt af oprigtige ønsker til en bedre skole.
Som far til to skolebørn rejser den nye folkeskolereform mindst lige så mange spørgsmål, som den giver svar. Der er mange gode ting i reformen, bl.a. skal børns trivsel fremover have en langt mere central rolle – også når resultaterne på den enkelte skole måles. Og reformen lægger op til mere leg og kreativ undervisning.
Men udspillet har også givet Grundtvigs udtryk ”Skolen for livet” helt ny mening. Børnene skal først og fremmest blive bedre til dansk og matematik og skal derfor gå mere i skole – de store børn op til 37 timer om ugen. Det kompenseres med såkaldte aktivitetstimer midt på dagen.
Allerede nu skændes eksperterne om værdien af en længere skolegang. Regeringen fremhæver, at der flere steder er gode erfaringer med heldagsskole. Men gælder det nu også alle børn? To nye undersøgelser tyder på, at det ikke hjælper for den store gruppe af børn at skrue op for timetallet.
I stedet vil en totalt skemalagt dag begrænse deres tid og måske motivation til fritidsaktiviteter. Her har reformen et snævert fokus på læring. Skemalagte aktivitetstimer er jo ikke det samme som at gå til fodbold, klaver eller spejder. Eller for den sags skyld at gå med aviser. Motivation er altafgørende for aktiv deltagelse og i sidste ende læring.
Vi skal passe på med at presse alle børn ned i den samme skabelon for heldagsskole. Som børn har forskellige behov, har skoler måske også. Løsningen kunne være langt større differentiering – for både det enkelte barn og den enkelte skole. Det er blot en tanke.
Indtil videre har debatten næsten kun handlet om lærerens arbejdstid. Skolebørnene har fået meget lidt plads i spalterne. Skal reformen gennemføres med succes, skal de have en langt større stemme med reel indflydelse. Hvis ikke børn og unge har ejerskab til en så dramatisk forandring af deres skolegang, klasker reformen til gulvet. Børneinddragelse tak.