(U)sociale medier
Klumme af Peter Albæk i 24Timer d. 18. februar 2013.
Mange forældre oplever, hvor svært det er for deres børn, når de mobbes på facebook og andre sociale medier. En række indslag i tv har vist, at flere og flere børn forfølges systematisk via sms, e-mail, beskeder på Facebook mv. Og nogle børn ender med helt at lukke ned for det sociale univers – og reelt lukke sig selv ude.
Som med mobningen i skolegården, på idrætspladsen og andre steder er den digitale mobning altødelæggende for de børn og unge, den rammer. Det tager al deres opmærksomhed, og det trækker al glæde, selvværd, motivation og livskraft ud af dem i hverdagen.
På den baggrund kan jeg umiddelbart godt forstå de skoler, der forsøger at afhjælpe problemet ved at lukke ned for elevernes adgang til Facebook og andre sociale medier i skoletiden. Og jeg kan især forstå de forældre og børn, der beder skolen om den slags indgreb.
Men det er desværre en rigtig dårlig løsning, fordi de sociale medier i dag er en helt integreret del af børn og unges liv, og fordi det jo ikke fjerner mobningen. Det lukker kun kortvarigt ned for den. Men det værste er næsten, at skolen dermed sender et signal om, at de hverken er en del af problemet eller løsningen. Mange skoleleder og lærere har den opfattelse, at når mobningen sker digitalt, er det ikke deres ansvar, og ikke noget de kan gøre noget ved. Det er helt forkert.
Mobning på sms, sociale medier mv. udspringer stort set altid af problemer i skolen og foretages stort set altid af andre børn, de kender fra skolen. Og meget ofte er den digitale mobning en fortsættelse af mobningen i klasseværelset. Skolens og klassens fællesskab er og bliver afsæt for problemer med mobning, uanset hvor den foregår – og dermed også dér, den skal løses.
Et tolerant, respektfuldt klassefælleskab, hvor ingen udelukkes, efterlader meget lidt rum til mobning – hverken i skolegården, i klasseværelset, på fodboldbanen eller på Facebook. Derfor må skolerne tage hovedet ud af busken, lukke op for internettet og tage fat på reelt at løse problemet. Det er deres ansvar.