Børn og unges rettigheder
Omdrejningspunktet i workshoppen er et fagligt arbejde med henholdsvis 6 (4.-6. klasse) og 8 (7.-10. klasse) rettigheder, som spiller en særlig rolle, når det handler om at forebygge og håndtere situationer om negativ social kontrol og begrænsende normer i børn og unges hverdag
F.eks. at børn og unge selv bestemmer, om deres private beskeder, breve, billeder og dagbogsnotater skal deles med andre.
F.eks. at børn og unge ikke må blive slået og truet, og at ingen må tvinge børn og unge til noget, der overskrider deres grænser. Det betyder også, at unge bestemmer over deres egen krop.
F.eks. at børn og unge selv må bestemme, om de vil tro, og hvordan de vil tro. Det betyder også, at de ikke må blive drillet og nedgjort på grund af deres tro.
F.eks., at børn og unge skal have tid og mulighed for at lege og have et godt fritidsliv. Det betyder også, at der er regler for, hvornår man må få et fritidsjob og hvor meget man må arbejde. Det gælder også i forhold til at hjælpe til hjemme.
F.eks., at børn og unge gerne må sige deres mening, både i skolen, hjemme og i samfundet. Det betyder også at børn og unge skal høres i vigtige sager, der handler om børn og unge og deres trivsel og udvikling – både i samfundet, i skolen og hjemme.
F.eks. at børn og unge skal have omsorgsfulde voksne, der kan sikre, at de har det godt og udvikler sig, som de skal. Det betyder også, at børn og unge ikke må blive mobbet, drillet og holdt udenfor i skolen.
F.eks. at unge skal have de samme muligheder i samfundet uanset køn, seksualitet, tro og hudfarve. Det betyder også at man ikke må blive diskrimineret på grund af køn, seksualitet, tro og hudfarve.
F.eks. at børn og unge skal have adgang til viden om sundhed, og at de har ret til hjælp og rådgivning fra en læge, hvis de er syge, eller har brug for prævention. Det betyder også, at de har ret til sundheds- og seksualundervisning i skolen.