Hvis et barn er meget væk fra skole, er det sjældent, at der kan peges på én bestemt udløsende årsag til fraværet, men snarere at der er tale om en ophobning af små og store årsager. Det kan være forandringer i barnets skoledag med nye lærere, kammerater der flytter eller uro i klassen. Fravær kan også udløses af voldsomme livsbegivenheder som pludseligt opstået sygdom eller dødsfald i barnets nære familie.
Skolefravær viser sig ofte som vanskeligheder hos barnet f.eks. i form af angst eller mistrivsel. Men skolefraværsproblemet skal forstås i den sammenhæng, det viser sig. Skolefravær er et komplekst problem, og vi er nødt til at inddrage rammerne omkring barnet – både i skolen og hjemme for at forstå mere om problemet og årsagerne hos det enkelte barn og for at kunne finde de bedste løsninger. Barnet, skolen og forældrene hænger sammen.
Når man forstår skolefravær i den sammenhæng, det viser sig, bliver det tydeligt, at barnet ikke kan løse problemet alene. Hvis man kommer til at tænke for meget, at skolefravær handler om barnet, risikerer man at lægge ansvaret for at løse problemet over på barnet. Man lægger problemet over til den, der har allersværest ved at løse det alene. Barnet kan mærke problemet, men det er ikke problemet.
Man falder nemt i den grøft at komme til at se for simpelt på et problem. Men det er vigtigt at bevare kompleksiteten. Ellers kan vi ikke løse et komplekst problem. Vi må ikke individualisere problemet, så børn bliver hovedansvarlige for at løse et skolefraværsproblem.
Der er altid en god grund til, at børn ikke kommer i skole. Børnene har en god forståelse for, hvad der holder dem væk fra skole og også ideer til at komme tilbage. Så børnene skal inddrages i løsningen af skolefraværsproblemer, men det er ikke børnenes ansvar at løse problemet.
Skolefravær går sjældent over af sig selv, men kræver en systematisk indsats af alle omkring barnet. En tidlig indsats er vigtig. Jo længere tid problemet har stået på, desto sværere kan det blive for barnet at vende tilbage til en normal skolegang, og der er risiko for, at problemets kompleksitet øges f.eks. med angstproblematikker.
Vi forebygger skolefravær gennem oplysning til forældre og fagfolk og vi støtter og hjælper de børn og unge, der kontakter os for at få hjælp. Din støtte går også til børn og unge der udsættes for omsorgssvigt, er ensomme og til alle dem der bare har brug for en der lytter.