Forældre oplever at stå alene med ansvaret for koordination
Forældre til børn med skolefravær fortæller i fem interviews med Børns Vilkår om langstrakte forløb med ustabil skolegang og om et samarbejde med skoler og kommuner, som til tider er svært. Forløbene er præget af ventetider, af skiftende sagsbehandlere og af mangelfuld kommunikation og koordinering på tværs af aktører.
Forældre efterlyser kvalificeret støtte i forhold til at afsøge muligheder og ift. at træffe svære valg i forhold til skoleskift, udredning, specialskole mv. Forældrene peger selv på, at de fagfolk, de har mødt, ofte mangler viden om årsagerne bag, og løsninger på, skolefravær. Særligt viden om børn med udviklingsforstyrrelser eller angst, og det rette behandlingsforløb hertil.
Et barn med skolefravær risikerer at vente længe på at få den rette hjælp. Familierne oplever mange pauser og slip mellem de forskellige indsatser og tilbud, lange ventetider (f.eks. på PPV eller udredning) og de efterspørger kontinuitet i forløbene og stabile fagpersoner.
Forældre påtager sig rollen som tovholder for at sikre sammenhænge og fremdrift i sagsbehandlingen. Forældre rykker for møder, handlingsplaner og svar på henvendelser. Flere beretter om manglende kontinuitet i forløbene og stabilitet blandt sagsbehandlere og fagpersonale.
Støt vores arbejde med blandt andet skolefravær og vær med til at gøre en forskel for de børn og unge, der har brug for hjælp.
Vi forebygger skolefravær gennem oplysning til forældre og fagfolk og vi støtter og hjælper de børn og unge, der kontakter os for at få hjælp. Din støtte går også til børn og unge der udsættes for omsorgssvigt, er ensomme og til alle dem der bare har brug for en der lytter.