Knap Hvert andet opslag på børns sociale medier er reklame

Knap Hvert andet opslag på børns sociale medier er reklame


Dit barns feed er fyldt med reklame. Noget er helt åbenlyst – andet er sværere at gennemskue. Konstant eksponering og trends, der skifter med lynets hast, presser børn til at bruge penge for at passe ind. Og det efterlader nogle børn uden for fællesskabet. Det viser en ny rapport fra Børns Vilkår. 

En børnebog med reklamer?

Det virker måske absurd, men sådan oplever mange børn deres digitale liv. Et sted med massevis af kommercielle interesser, der presser vores børn og unge til forbrug.

Derfor har vi lavet denne bog med børnebogsforfatter Thomas Skov. For at gøre opmærksom på, at børns univers ikke er fri for reklamer. Og at det har konsekvenser for deres sociale liv og oplevelse af at høre til. 

Thomas Skov, børnebogsforfatter

Sådan hjælper du dit barn i forbrugspresset

Kommercielle interesser indtager dit barns skærm på de mest listige måder.

Det må og skal reguleres politisk. Mens vi venter på det, er her fem råd til dig, der er forælder:

HAHA Lunch
#gulerodsstavnejtak

Rapporten viser

Sociale medier og virksomheder er med til at skabe forbrugspres ved at eksponere børn for kommercielt indhold, der lokker til forbrug. Vi har spurgt børnenes til deres forbrug, hvad trends, køb og ønsker betyder for deres fællesskaber, og hvordan de oplever, at digitale platforme som sociale medier har indflydelse på deres forbrugsadfærd.

Ifølge Børns Vilkårs seneste rapport ‘Forbrug i feed’et’

Læs rapporten

Forbrug i feed’et

Mange børn bliver fristede, når de scroller gennem sociale medier. De vil være med på de nyeste trends – de vil være en del af fællesskabet. Det viser Børns Vilkårs nye undersøgelse blandt børn i 5. og 8. klasse.

Få gode råd

Skærmguiden

Skærmguiden er lavet til dig, som gerne vil have hjælp til at tage stilling til, hvad dit barn kan lave på skærmen, hvad du synes, det må lave på skærmen, og hvilken rolle skærmene skal spille i jeres familie.

Scrollede du helt herned? Så bliver du sikkert også hængende, når vi snart lancerer endnu mere indhold.

Kommer snart.

Kig forbi igen i morgen