”Vi forældre tror, at vi ved alt”

For seks år siden skete det tragiske, at Merete Hansens mand døde. Hun ringede til ForældreTelefonen hos Børns Vilkår, for at få råd til at hjælpe sin søn gennem sorgen. Hun opfordrer alle forældre til at bruge telefonen – i alle livets faser.

”Jeg havde min egen sorg at håndtere – og samtidig havde jeg mit barns sorg. Og man er nødt til at hjælpe barnet,” fortæller Merete Hansen om den svære tid, da hendes søns far pludseligt døde.

Hendes søn var 13 år gammel og meget indadvendt, og Merete var meget opmærksom på, at han havde det godt. Taler vi nok om det? Hvorfor siger han ikke mere? Hvordan skal jeg gribe det an? Det eneste sønnen kunne sige var, at han savnede sin far.

”Jeg følte mig fuldstændig hjælpeløs. Det endte med, at jeg ringede til ForældreTelefonen og forklarede om min situation. Rådgiveren sagde, at det var rigtig fint, at han kunne sætte ord på, at han savnede sin far. Det er ikke alle, der kan det. Det var meget trygt for mig at tale med rådgiveren. Det var en dyb kompetent person, og jeg blev tryg og rolig,” fortæller Merete.

”Vi forældre har en ide om, hvordan tingene skal og bør være – og vi tror, vi ved alt. Men derfor kan man godt have brug for, at en siger, at alt er ok – og kommer med gode råd.”

Unik indsigt i børns tanker

Rådgiverne på ForældreTelefonen har alle en børnefaglig uddannelse, og samtidig er de alle samtidigt frivillige på BørneTelefonen. Det giver dem en unik indsigt i, hvad børn tænker, som de kan bruge til at give forældre sparring på ForældreTelefonen.

Merete brugte telefonen i flere omgange, og opfordrer andre forældre til at bruge den gratis og anonyme rådgivning

”I alle livets faser, står man i nogle kriser, hvor man vil gerne det bedste for sine børn. Men man ved ikke altid, om det er det rigtige, man gør. Derfor er det fint at kunne ringe til nogen og søge hjælp hos nogen, der ved noget om det. Og man jo bare lytte til rådene, og så bruge det eller lade være,” siger Merete.