“Vi forældre tror, vi ved alt”
For seks år siden skete det tragiske, at Merete Hansens mand døde. Hun ringede til ForældreTelefonen hos Børns Vilkår, for at få råd til at hjælpe sin søn gennem sorgen. Hun opfordrer alle forældre til at bruge telefonen – i alle livets faser.
”Jeg havde min egen sorg at håndtere – og samtidig havde jeg mit barns sorg. Og man er nødt til at hjælpe barnet,” fortæller Merete Hansen om den svære tid, da hendes søns far pludseligt døde.
Hendes søn var 13 år gammel og meget indadvendt, og Merete var meget opmærksom på, at han havde det godt. Taler vi nok om det? Hvorfor siger han ikke mere? Hvordan skal jeg gribe det an? Det eneste sønnen kunne sige var, at han savnede sin far.
”Jeg følte mig fuldstændig hjælpeløs. Det endte med, at jeg ringede til ForældreTelefonen og forklarede om min situation. Rådgiveren sagde, at det var rigtig fint, at han kunne sætte ord på, at han savnede sin far. Det er ikke alle, der kan det. Det var meget trygt for mig at tale med rådgiveren. Det var en dybt kompetent person, og jeg blev tryg og rolig,” fortæller Merete.
”Vi forældre har en ide om, hvordan tingene skal og bør være – og vi tror, vi ved alt. Men derfor kan man godt have brug for, at en siger, at alt er ok – og kommer med gode råd.”
Bliv ringet op af forældreTelefonen
Underretningspligt
Når du ringer til ForældreTelefonen er du anonym. Men hvis du skriver til ForældreTelefonen via formularen, opgiver du din anonymitet, og så har vi underretningspligt.
Det betyder, at hvis vi får oplysninger om, at et barn eller en ung lever under forhold, der bringer barnets eller den unges sundhed og udvikling i fare, har vi pligt til at underrette de sociale myndigheder.
"*" indikerer påkrævede felter