Angst, stress og selvmordstanker fylder mere på verdens børnetelefoner
Antallet af samtaler om psykiske problemer er steget med 46 procent på verdens børnetelefoner. Det viser en opgørelse, som Child Helpline International har lavet i forbindelse med International Børnetelefondag, som er i dag, den 17. maj.
Børn verden over kæmper tilsyneladende i stigende grad med psykisk mistrivsel som angst og selvmordstanker. Samlet set var der i 2016 1.028.950 henvendelser om psykosociale problemer og mental sundhed på børnetelefoner over hele verden, mens det i 2014 var 702.702. Det er en stigning på 46 procent på bare to år. I de vestlige lande topper temaet lister over emner, børn henvender sig om.
”Udviklingen er bekymrende og der findes ingen enkle forklaringer. I Danmark kan udviklingen ses som en reaktion på den hverdag, vi byder vores børn og unge. Det kan blandt andet ses på de stigende krav, vi stiller i uddannelsessystemet. Men det handler givetvis også om mangel på omsorg og et digitalt liv, hvor forestillinger om det ’perfekte liv’ kan lægge et pres på de unge,” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
Udviklingen ses også på BørneTelefonen, hvor knap hver tredje henvendelse i 2017 var fra et barn eller ung med ondt i psyken. 14.234 gange fik et barn eller en ung hjælp til psykosociale problemer, og dette antal er mere end fordoblet siden 2012, hvor 6.903 samtaler handlede om disse problemer. I samme periode steg det samlede antal samtaler på BørneTelefonen fra 30.455 i 2012 til 50.767 i 2017 – en stigning på 66 procent.
Ser man på henvendelsesårsager til børnetelefoner på tværs af lande, ses det, at forhold til jævnaldrende fylder meget i Europa, mens psykosociale problematikker og mental sundhed topper listen. I Amerika og Caribien er det ligeledes psykosociale problemer og mental sundhed, der ligger øverst. I Mellemøsten og i Afrika er misbrug og vold de emner, som flest børn og unge kontakter børnetelefonerne om.
I 2016 fik verdens børnetelefoner over 24 millioner henvendelser.
”Børn og unge har brug for voksne, der kan hjælpe og lytte. BørneTelefonen i Danmark og i andre lande er en livline til at få gratis og anonym hjælp, når livet gør ondt. Den enkelte frivillige rådgiver spiller en enorm rolle for det enkelte barn. Men politikere har også et ansvar for at sikre rammerne om en tryg barndom,” siger Rasmus Kjeldahl.
Fakta:
- I 2017 havde BørneTelefonen 50.767 samtaler med børn og unge.
- I 2016 fik verdens børnetelefoner over 24 millioner henvendelser fra børn og unge.
- Psykosociale problemer er det emne i verden, som flest børn henvender sig omkring, når de kontakter en børnetelefon.
- Læs mere om psykosociale problemer på Børns Vilkårs BørneTelefon i 2017 her.
- Børnetelefonerne er med til at sikre, at børn har en voksen, der lytter og hjælper. De arbejder også for at styrke børns ret til en tryg barndom.