Børn, der spiller computer med vennerne, er mindre stressede og ensomme
Trivslen hos børn, der spiller computer med nogen, de kender, er højere end hos børn, der spiller med fremmede, spiller alene eller slet ikke spiller computer. Det viser tal fra en større undersøgelse om stress blandt børn i 6. og 9. klasse, som Børns Vilkår og TrygFonden udkommer med senere på året.
Digitale medier er blevet en vigtig og integreret del af mange børns hverdag. Timevis af deres dagligdag er rykket over på de digitale platforme, hvor mange af deres sociale relationer holdes ved lige, og hvor nye venskaber opstår.
En måde at mødes på online er gennem computerspil, gaming. En ny stor undersøgelse fra Børns Vilkår og TrygFonden, viser, at børn, der spiller sammen med nogen, de kender, trives bedre end børn, der spiller med nogen, de ikke kender, spiller alene eller slet ikke spiller computer.
”At spille computerspil sammen med vennerne giver følelsen af at være i et fællesskab, der minder rigtig meget om det, børnene kender fra skolegården, fritidsklubberne og sportsklubberne. De digitale fællesskaber giver god mulighed for at skabe et godt sammenhold og et rum sammen, hvor man kan tale om stort og småt, mens man gamer. Og gode fællesskaber er vigtige for børns trivsel,” siger Sanne Lind, børnefaglig konsulent i Børns Vilkår.
Mere fokus på indhold
Undersøgelsen viser blandt andet, at oplevelsen af at føle sig ensom er markant lavere hos børn, der spiller sammen med nogen, de kender, end hos børn, der spiller alene. Her svarer tre ud af fire børn, der gamer sammen med vennerne, at de ikke føler sig ensomme. For de børn der spiller alene, er det derimod hver anden, der føler sig ensom.
Generelt viser undersøgelsen, at størstedelen af de børn, der gamer med nogen, de kender, oplever færre former for mistrivsel, end de øvrige børn i undersøgelsen, der er baseret på svar fra 1753 elever i 6. og 9. klasse.
”Undersøgelsen er med til at nuancere billedet af børnenes onlineliv, hvor der har været en tendens til at tale meget om skærmtid og for lidt om indhold. Computerspil er en helt normal og vigtig del af mange børns liv, og derfor håber vi også, at forældre i højere grad vil spørge ind til, hvordan og med hvem deres børn spiller og på den måde sikre sig, at barnet trives i de digitale fællesskaber,” siger Sanne Lind og forsætter:
”På nettet har børn også mulighed for at danne venskaber med andre, de ikke kender fra den fysiske verden. Det er som udgangspunkt positivt, men det stiller endnu større krav til forældrene om at spørge ind til, hvad børnene laver online, og hvem de taler med. På den måde kan de være med at forhindre, at børnene bliver snydt af it-kriminelle eller bliver krænket af voksne, der udgiver sig for at være børn,” siger Sanne Lind.
Resultater fra undersøgelsen
- I både 6. og i 9.klasse er der flest drenge, der gamer. Hvor hhv. 8 pct. og 14 pct. af drenge i 6. og 9.klasse angiver, at de ’slet ikke at gamer’, gælder det samme for hhv. 54 pct. og 76 pct. af piger i 6. og 9.klasse.
- 56 pct. af børn, der gamer sammen med nogen, de kender, oplever ingen former for mistrivsel ugentligt. Blandt de andre grupper gælder det samme for 40-47 pct.
- Blandt drenge, der gamer sammen med nogen, de kender, angiver 6. pct., at de har følt sig stressede ofte eller hele tiden den seneste måned. Det samme gælder for 9-15 pct. blandt drenge, der slet ikke gamer, der gamer med nogen, de ikke kender, eller gamer alene.