Børn og unges ensomhed må ikke strande i influencerens indbakke
Flere YouTubere, instagrammere og andre influencere modtager jævnligt beskeder i deres indbakke fra børn og unge, som deler svære tanker om bl.a. ensomhed. Men problemerne kræver ofte faglig hjælp, som influencerne ikke kan give.
Af Rasmus Kjeldahl, Direktør i Børns Vilkår
”Jeg sætter mig tit alene ovre i skolen, fordi jeg nogle gange bliver drillet. Men jeg har ikke lyst til at spørge mine forældre om hjælp, fordi jeg er bange for, at de ringer til de andres forældre. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.” – pige til Børnetelefonen
Henvendelser som denne modtager vi hver dag på Børnetelefonen, men ofte ender de også i indbakken hos influencere. Det oplever Rebecca Dahl og Johan Jensen, der fortæller, at de hver dag modtager op til 100 beskeder i deres indbakke fra børn og unge, der følger dem på blandt andet YouTube og Instagram. Mange af beskederne handler om ensomhed. Børnene fortæller blandt andet, at de ikke har nogen at tale med om deres problemer, eller at de simpelthen er bange for at fortælle om dem.
Billedet genkender vi desværre i høj grad hos Børns Vilkår. I rapporten ’At stå udenfor’, som vi for nylig udgav med TrygFonden, kan vi se, at mere end halvdelen af de børn og unge, der føler sig ensomme, aldrig har fortalt det til deres forældre. Også på Børnetelefonen fortæller børnene os, at de har svært ved at tale med voksne om ensomhed. I stedet for at henvende sig til familie og venner, så henvender mange børn og unge sig i højere grad til de influencere, som de via deres digitale platforme føler en stor tiltro til og fortrolighed med. Det er selvfølgelig positivt, at de åbner op og fortæller om deres problemer, men udfordringen er bare, at det et kæmpe ansvar at rådgive børn og unge, der mistrives – det kræver særlige kompetencer, som de færreste influencere af gode grunde ikke besidder.
Så hvad kan vi gøre for at sikre, at ingen børn ender ensomme i indbakken?
Forældrene og andre nære voksne spiller en vigtig rolle i at sørge for, at børn og unge så vidt muligt oplever, at de får den nødvendige støtte fra de nærmeste omgivelser og dermed ikke føler det nødvendigt at henvende sig til influencere med svære problemstillinger. Det kan blandt andet ske ved at bruge tid sammen med barnet og spørge åbent og nysgerrigt ind til, hvordan barnet har det. Det handler om at skabe et fortroligt rum, hvor barnet føler, at der er mulighed for at vise og tale om følelser – også de svære af slagsen.
Skriver børnene alligevel til influencerne efter hjælp og råd, er det vigtigt, at der bliver taget professionel hånd om henvendelserne. Det kan have stor betydning for børn og unge, at deres digitale forbilleder deler ud af personlige historier og på den måde er med til at nedbryde tabuer eller belyse svære problemstillinger. Men vi har desværre set eksempler på, at nogle influencere forsøger at give råd og vejledning om for eksempel mobning, som ikke harmonerer med de officielle anbefalinger – og som i princippet kan gøre problemet værre.
Vi vil gerne være med til at lette det ansvar, det kan være for influencere at skulle forholde sig til børns svære problemer og sikre, at børnenes digitale nødråb havner det rigtige sted. Det gør vi ved at sætte fokus på problemstillingen samt informere influencerne om mulighederne for at sende børnene videre til for eksempel Børnetelefonen, hvor dygtige frivillige sidder klar til at lytte og rådgive det enkelte barn og imødekomme barnets specifikke behov. Det er helt afgørende, at børn og unge med svære problemer som ensomhed får den rette og kvalificerede hjælp, når de rækker ud efter den.
Indlægget er bragt som debatindlæg i Avisen Danmarks medier d. 18. december 2019
Gode råd om ensomhed
Hvad kan du som forælder gøre, hvis dit barn viser tegn på ensomhed?
Få gode råd