Flere samtaler end nogensinde før på BørneTelefonen i 2022
BørneTelefonen og HØRT havde mere end 60.000 samtaler med børn og unge i 2022. Det er cirka 5.000 samtaler mere end i 2021 og dermed det højeste antal nogensinde. Særligt ses en stigning i andelen af samtaler om trivsel i klassen, angst og mobning, viser nye tal fra Børns Vilkår.
”Jeg har haft en del problemer med angst. I de seneste måneder er jeg begyndt at få det værre og værre. Jeg har virkelig svært ved at komme i skole, da jeg konstant er træt og ikke kan overskue presset fra skolens side.”
Sådan lyder det fra en pige på 14 år, der er én blandt de mere end 60.000 børn og unge, der fik hjælp af en frivillig rådgiver på BørneTelefonen i 2022.
De rekordmange samtaler skyldes især to ting: At BørneTelefonen er blevet døgnåben, og at det er lykkedes at rekruttere flere frivillige rådgivere, som har fået mulighed for at rådgive hjemmefra. Derudover introducerede Børns Vilkår det nye HØRT i april 2022 – et rådgivningstilbud målrettet unge mellem 15 og 24 år.
Trivsel i klassen stikker ud
Blandt de børn og unge, der havde samtaler med BørneTelefonen i 2022, var gennemsnitsalderen 14 år. Det hyppigste emne var, ligesom de foregående år, forholdet mellem børn og forældre, mens de største højdespringere i 2022 var temaer som trivsel i klassen og mobning. Angst var ligeledes et af de emner, der steg markant i 2022, og som nu ligger i top 10 over henvendelsesårsager.
”Der er generelt en tendens til, at samtalerne om mistrivsel fylder mere end tidligere. Mange børn og unge har et udtalt behov for at tale med en voksen, som lytter og tager dem alvorligt. Flere af vores rådgivere har ligefrem oplevet, at de har været med til at redde liv. Siden slutningen af august har vi akut kontaktet de sociale myndigheder, politi eller ambulance 53 gange*. ” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl, der også, som noget positivt, bemærker sig et fald i andelen af samtaler om ensomhed, som ikke længere er blandt de ti hyppigste emner.
Svære tanker fylder om natten
Andelen af samtaler om psykisk mistrivsel steg fra 22,7 procent i 2021 til 23,8 procent i 2022. Selvmordstanker var den hyppigste henvendelsesårsag i denne kategori med 4.008 samtaler.
”Særligt om natten kan vi se, at selvmordstanker fylder meget. Det er ikke, fordi det altid er tanker, barnet eller den unge har tænkt sig at handle på, men selvmordstanker er et meget klart signal om, at barnet eller den unge har brug for hurtig hjælp til noget, der føles uoverskueligt og svært. Vores mål i de samtaler er, at barnet får mod på at betro sig til en voksen, de har tillid til, og som kan hjælpe og støtte dem videre,” siger Rasmus Kjeldahl.
Udover den direkte rådgivning af børn på BørneTelefonen, foregår der indirekte rådgivning gennem Bornetelefonen.dk, podcasts, YouTube og workshops på skoler. Bornetelefonen.dk havde mere end 2 mio. besøg i 2022.
Børns Vilkår driver også ForældreTelefonen, som er rådgivning til alle voksne omkring børn. Her var der 5.394 samtaler i 2022, og også her steg samtaler om trivsel i skolen markant – fra en andel på 6,8 procent i 2021 til 10,5 procent i 2022.
*Rådgivernes mulighed for at registrere i denne kategori blev indført ultimo august 2022.