Kom ind i kampen: Nyt site giver viden og gode råd om børns online-spil
Online-spil og gaming er blevet en integreret del af mange børns hverdag. Alligevel kan det være svært for forældre at blive kloge på, hvordan de skal forholde sig til børnenes digitale leg. Nyt site fra Børns Vilkår og TDC hjælper forældrene på vej.
Man står ikke alene, hvis man mere end én gang har rynket på brynene over sit barns spillevaner eller de konflikter og frustrationer, der kan opstå i forbindelse med computerspil. For mange forældre er det nemlig ikke helt nemt at gennemskue, hvad det egentlig er, der er på spil, når time efter time tilbringes foran skærmen.
”Gaming er en fritidsaktivitet på linje med mange andre fritidsaktiviteter. Men for mange forældre kræver det lige lidt ekstra at forstå børnenes digitale leg, fordi det ikke på samme måde har været en del af deres egen barndom.” Det siger Mette Kim Bohnstedt, der er digital uddannelseskonsulent i Børns Vilkår.
Derfor lancerer Børns Vilkår i samarbejde med TDC i dag en kampagne og et website, der skal gøre forældre klogere på, hvad der er op og ned i spiluniverserne, hvad man skal være særligt opmærksom på, og hvad der er helt almindelig og ufarlig leg.
”Man kan faktisk lære rigtig meget af at spille. Men forældre er nødt til at forholde sig til nogle af de dynamikker, der kan opstå i spil, så de ved hvornår noget er en helt ok del af spillet, og hvornår man skal være på vagt. Det gælder bl.a. udelukkelser, hårdt sprog og skjulte forretningsmekanismer, som altså også er en del af online-spillenes digitale virkelighed,” siger Mette Kim Bohnstedt.
På det nye site kan forældre også finde viden om, hvorfor konflikter om spilletid, køb af dansetrin og kostumer kan opstå – ligesom man kan finde råd om, hvordan disse konflikter kan afhjælpes.
”Sitet kan hjælpe forældre godt på vej til en bedre forståelse af, hvorfor børnene bliver så optaget af spillene, og hvorfor det f.eks. kan være svært at slukke, når aftensmaden er serveret,” fortsætter hun.
Forældre i en digital verden
Sitet og kampagnen “Kom ind i kampen”, som sætter fokus på børn og computerspil, er udviklet i samarbejde med TDC og er en del af webuniverset ’Forældre i en Digital Verden’