Sammen på skærm
Gratis materiale 1.-3. klasse
Børn bruger digitale medier fra en tidlig alder, både af egen interesse og fordi det forventes af dem. Deres digitale liv rummer mange muligheder for leg, spil, eksperimenter og fællesskab, men indebærer også visse risici. Dette undervisningsmateriale har til formål at skabe dialog om både fordelene og udfordringerne ved børns digitale fællesskaber.
Materialet guider eleverne til at:
- Reflektere over fordele og ulemper ved at være på skærm.
- Diskutere handlemuligheder, hvis de oplever noget ubehageligt i den digitale verden.
Som en del af forløbet vil eleverne tale om både positive og negative oplevelser på skærm og blive introduceret til konkrete strategier for, hvad de kan gøre, hvis de står overfor problemer online. I den afsluttende aktivitet arbejder eleverne med at illustrere eller beskrive løsninger på digitale udfordringer ved hjælp af forberedte arbejdsark, der kan printes individuelt eller til grupper.
Dette forløb hjælper med at styrke elevernes digitale dannelse og klæder dem på til at håndtere den digitale verden på en reflekteret og ansvarlig måde.
Andre har vist interesse for:
Undersøg pres og stress med statistisk analyse.
Undervisningsmateriale der, med udgangspunkt i Børns Vilkårs store undersøgelse, dykker ned i de samfundsmæssige faktorer, der kan resultere i pres og stress blandt børn og unge.
Vores digitale fællesskaber
Workshop om trygge og utrygge digitale fællesskaber og om god onlinestil, og hvad vi kan gøre for at hjælpe hinanden til et godt online-liv
Digitale fællesskaber
Vi har også gratis undervisningsmaterialer om digitale fællesskaber til alle klassetrin.
Find dem her.