Vores digitale fællesskaber
En elevworkshop, der sætter fokus på digital mobning og trivsel
Workshop
Varighed: 90 minutter
Målgruppe: 2. – 10. klasse
‘Vores digitale fællesskaber’ stiller skarpt på, hvad der fylder i børn og unges digitale liv. Både når det er sjovt og rart at være sammen, og når det kan være svært og udfordrende. Formålet er at styrke elevernes viden, kritiske stillingtagen og handlemuligheder om digitale fællesskaber, adfærdsdesigns og fastholdelsesmekanismer.
Workshoppen er differentieret til indskoling, mellemtrin og udskoling. Elevernes stemmer er bærende i alle tre workshops. Gennem dialog og øvelser inddrages eleverne i at udvikle konkrete ideer til, hvordan man kan styrke digitale fællesskaber, give gode råd til voksne, tech-giganter og politikere. Det sker gennem film og cases fra BørneTelefonen. På den måde bringes klassens egne personlige oplevelser ikke i spil. Læreren får efterfølgende tilsendt et opfølgende undervisningsmateriale, som giver anledning til at fortsætte den gode proces.
Indskolingen
I indskolingsworkshoppen bliver eleverne introduceret for Børns vilkårs figur ”Solbåt”, som igennem små film og illustrationer tager eleverne med på tre missioner for at udforske livet online. Med Solbåt som gennemgående digital ven, bliver eleverne inviteret til en legende workshop, hvor der er fokus på, hvordan man skaber gode oplevelser og trygge fællesskaber i det onlineliv, som børnene er på vej ind i.
Workshoppen kommer omkring:
- Svært at løsrive sig fra skærmen
- Gode aftaler med de voksne
- Ansigtsløs kommunikation og misforståelser
- Digital mobning
- At tage og dele billeder – samtykke
- Ubehageligt indhold.
Det er ikke afgørende, hvor lidt eller hvor meget, eleverne er på skærm, da meget af indholdet fungerer forebyggende.
Mellemtrinnet
Workshoppen til mellemtrinnet tager udgangspunkt i en spilleplade, hvor eleverne sendes ud på tre missioner for at udforske trygge og utrygge fællesskaber på nettet. Med afsæt i film og cases fra BørneTelefonen reflekterer eleverne over, hvordan børn og unge kan bidrage til at skabe positive fællesskaber på nettet, og hvad voksne kan gøre for at understøtte dem.
Workshoppen kommer omkring:
- Trygge og utrygge digitale fællesskaber – at være en god digital ven
- At føle sig udenfor det digitale fællesskab
- Adfærdsdesigns, bl.a. svarpres og snapstreaks
- Sammenligning og normer
- De billeder, man deler og reagerer på Gode råd til voksne.
Udskolingen
Udskolingsworkshoppen stiller skarpt på det ansvar, som tech-giganter og politikere skal og bør tage på sig for at sikre børn og unges rettigheder og trivsel online.
Workshoppen bygger på den nyeste viden og undersøgelser på området og kommer omkring:
- Adfærdsdesign og det pres, de kan medføre
- Normer og sammenligning
- Anbefalingsalgoritmer og hvordan de former den måde, vi bruger sociale medier på
- Børn og unges møde med AI-influencere og markedsføring
- Datahøst og aldersgrænser .
Til sidst bringer vi elevernes stemmer i spil, når vi quizzer og dykker ned i lovgivning for at blive klogere på, hvor der skal gøres noget. Helt centralt står elevernes stemmer – de skal nemlig lave klare anbefalinger til tech-giganter og stille dem til ansvar, for at børn og unge ikke oplever ubehagelige ting online.
Opfølgende materiale
Eftermaterialet består af flere aktiviteter og har en progression fra viden over holdning til handling. Når workshoppen er afholdt, sendes eftermaterialet til læreren, så den proces, som workshoppen har sat i gang, kan fortsættes og foldes endnu mere ud i klasserummet. Der er aktiviteter til 3-6 lektioner.
Læringsmål
At eleverne:
- Kan udvikle ideer og handlemuligheder ift., hvad man kan gøre for at fremme egen og andres digitale trivsel og undgå digital mobning.
- Kan reflektere over eget liv på digitale medier.
- Kan give eksempler på, hvordan man skaber trygge fællesskaber på nettet.
Børns erfaringer
Børns Vilkår er garant for den nyeste viden om børns trivsel – både fra fagprofessionelle og fra de mange børn, der siden 1987 har kontaktet BørneTelefonen og delt, hvad der fylder i deres liv.
Det giver os en unik viden om, hvad der lige nu er det, som flest børn kæmper med og ringer til os om. Og det gør, at vores workshops er solidt forankret i børnenes egne perspektiver og aktuelle erfaringer.
Udviklet af Børns Vilkårs fagprofessionelle
Børnene er de rigtige eksperter, og deres fortællinger og erfaringer danner grundlag for det materiale, som Børns Vilkårs undervisningsafdeling udformer. Undervisningsafdelingen består af erfarne fagfolk, bl.a. børnepsykologer, lærere, undervisere og forskere.
Pris
Priser
1 workshop – 1.700 kr.
2 workshops – 3000 kr.*
3 workshops – 3750 kr.*
Hver workshop er for én klasse.
*Rabatten er betinget af, at de pågældende workshops i bestillingen er til afholdelse samme dag.
Hvis jeres institution er medlem af Børns Vilkår, er prisen 1200 kr. pr. workshop.
Dertil kommer et transportgebyr (ex. moms), varieret efter undervisningssted.
Et institutionsmedlemsskab koster 1500 kroner om året og giver mellem 15 og 30 procents rabat på Børns Vilkårs oplæg og workshops.
Kontakt
Mail: skole@bornsvilkar.dk
Telefon: 3618 0165
Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10-12.30
Onsdag: 10-12.30
Torsdag: 13.00 – 16.00
Fredag: lukket
Bliv kontaktet
Hvis du gerne vil kontaktes uden for åbningstid, så giv os besked via formularen nedenfor:
"*" indikerer påkrævede felter
Andre har vist interesse for
Børns rettigheder
Workshop om børn og unges rettigheder med henblik på at styrke elevernes viden og handlemuligheder i forhold til udvalgte artikler i FN’s Børnekonvention.
Børns digitale fællesskaber
Dialogisk oplæg til forældre, der sætter fokus på børns færden og trivsel i den digitale verden.
Hvad er mobning?
Børns Vilkår har her samlet viden og råd om, hvad forældre og fagpersoner kan gøre for at forhindre og stoppe mobning.