Mange børn og unge kontakter BørneTelefonen, når de har problemer i skolen. De fortæller blandt andet om uvenskaber, om at føle sig anderledes og om at være ekskluderet fra fællesskabet.

For mange børn udspiller deres sociale liv sig primært i skolen, og derfor er det vigtigt, at skolen tager ansvar for at skabe gode rammer for trygge fællesskaber.

Alle børn skal være en del af positive fællesskaber. Derfor tilbyder Børns Vilkår og TrygFonden jer materiale med øvelser til, hvordan du og din klasse kan styrke fællesskabet i netop jeres klasse.

4. klasse

Øvelse 1: Øvelse med dilemmakort, hvem kan hjælpe?

I denne øvelse skal eleverne tale om dilemmaer fra BørneTelefonen og komme med bud på, hvem der kan hjælpe.

Som optakt til øvelsen skal I se en lille film, som kan give inspiration til, hvordan eleverne kan arbejde med dilemmaerne.

Du kan downloade film, lærervejledning og materialer nedenfor.

Øvelse 2: Klassedrøftelse

Her skal eleverne komme med bud på, hvad man som klasse kan gøre for, at der ikke er nogen, som føler sig udenfor, og hvordan I kan styrke fællesskabet i netop jeres klasse.

6. klasse

Øvelse 1: Øvelse med dilemmakort – hvordan kan vi hjælpe?

I denne øvelse skal eleverne i grupper komme med bud på forskellige handlemuligheder til dilemmaer fra BørneTelefonen.

Som optakt til øvelsen skal I se en lille film, som kan give inspiration til, hvordan eleverne kan arbejde med dilemmaerne.

Du kan downloade film, lærervejledning og materialer nedenfor.

Øvelse 2: Klassedrøftelse

Her skal eleverne komme med bud på, hvad man som klasse kan gøre for, at der ikke er nogen, som føler sig udenfor, og hvordan I kan styrke fællesskabet i netop jeres klasse.