Mange børn og unge kontakter BørneTelefonen, når de oplever problemer online. De fortæller blandt andet om digital mobning i form af latterliggørelse, grimt sprog eller udelukkelse fra grupper.
Fællesskaberne i skolen og de digitale fællesskaber hænger uløseligt sammen. Derfor er det vigtigt, at skolen også tager ansvar for trygge fællesskaber online.
Her på siden kan du finde materiale med øvelser til, hvordan du og din klasse kan styrke det digitale fællesskab i netop jeres klasse.
I denne øvelse skal eleverne tale om dilemmaer fra BørneTelefonen og komme med bud på, hvem der kan hjælpe.
Som optakt til øvelsen skal I se en lille film, som kan give inspiration til, hvordan eleverne kan arbejde med dilemmaerne.
Du kan downloade film, lærervejledning og materialer nedenfor.
Her skal eleverne komme med bud på, hvad man som klasse kan gøre for, at der ikke er nogen, som føler sig udenfor, og hvordan I kan styrke fællesskabet i netop jeres klasse.
I denne øvelse skal eleverne tale om dilemmaer fra BørneTelefonen og komme med bud på, hvem der kan hjælpe.
Som optakt til øvelsen skal I se en lille film, som kan give inspiration til, hvordan eleverne kan arbejde med dilemmaerne.
Du kan downloade film, lærervejledning og materialer nedenfor.
I denne øvelse skal I se filmen ‘Ti telefoner’ og tale om, hvordan det kan føles at være udenfor de digitale fællesskaber.
I kommer også til at arbejde med, hvordan I kan sikre, at alle er med i de digitale fællesskaber, der findes i klassen, og hvad I kan gøre, hvis der opstår problemer i dem.
På Børnetelefonens temaside om digitale fællesskaber kan eleverne få gode råd til, hvordan de passer på sig selv online. De kan også teste deres digitale fællesskaber eller swipe sig igennem chatbeskeder, som kan misforstås.
Læs mere