
AI chatbots
Dette undervisningsmateriale er udviklet på baggrund af Børns Vilkårs undersøgelser, som viser, at mange børn interagerer med AI-chatbots, men ofte mangler viden om den teknologi, de anvender.
Undervisningsmaterialet kan styrke børns forståelse og fremme deres digitale myndiggørelse i mødet med AI-teknologi.
Udover dette undervisningsmateriale oplyser vi børn om chatbots via BørneTelefonen og informerer forældre om MyAI på Snapchat gennem Skærmguiden.
Formål
At styrke elevernes digitale mynddiggørelse ved at:
- De tilegner sig grundlæggende viden om og konkrete erfaringer med, hvordan AI-chatbots som ChatGPT og MyAI fungerer
- De forholder sig kritisk til, hvad der er hensigtsmæssigt og mindre hensigtsmæssigt at bruge chatbots til
- Styrke deres evne til at træffe kvalificerede valg, når de interagerer med AI-chatbots
Klassetrin
5. – 7. klasse
Tid
2-3 lektioner
Begreber
AI chatbots
Der findes groft sagt to slags chatbots: Chatbots baseret på regler og chatbots baseret på generativ kunstig intelligens (AI Chatbots)..
Dette undervisningsmateriale handler om chatbots baseret på generativ kunstig intelligens. Disse chatbots bruger avanceret teknologi til at lære af store mængder tekstdata. Det betyder, de kan forstå spørgsmål og give svar der virker næsten menneskelige.
Hvor en regelbaseret chatbot følger nogle regler, som den er blevet kodet med, fx at give et bestemt svar til et nøgleord eller emne, kan en AI chatbot selv “opfinde” svar baseret på det, den har lært.
Antropomorfe chatbots
Undervisningsmaterialet handler ikke om en bestemt chatbot. Men den viden og de erfaringer det er baseret på, stammer fra Børns Vilkårs undersøgelse af MyAI, som er en antropomorf chatbot på Snapchat.
At den er antropomorf vil i denne sammenhæng sige, at den er promptet til at opføre sig mest muligt som et menneske ved fx at udtrykke følelser og sige, at den er en ven. Mange AI-chatbots har indlagt barrierer for at undgå at brugeren bliver vildledt til at tro, at de taler med et menneske, det gælder ikke for antropomorfe chatbots.
MyAI
MyAI er særligt interessant at kende til, fordi den automatisk findes som ”ven” allerøverst på kontaktlisten i app’en Snapchat, som mange børn og unge bruger.
MyAI er promptet til at opføre sig meget som et menneske ved at påstå, at den har menneskelige følelser. Den opfordrer endvidere brugeren til at dele private og personlige ting, til trods for at Snapchat i sine brugerbetingelser skriver, at man netop ikke skal dele personlige og private ting med MyAI.
De forskellige greb fungerer endvidere som fastholdelsesmekanisme for brugeren, fordi MyAI simulerer at være din ven, og samtidig slutter de fleste af sine svar med et spørgsmål eller opfordring til mere samtale.
Hvis du vil vide mere om Snapchat og MyAI kan du læse vores guide her.
I rapporten ‘Børns liv med sociale medier’ kan du bl.a. læse om, børns oplevelser med MyAI.
Opmærksomheder og didaktiske greb
Børn kan være bange for AI-chatbots
Der er en del børn, der har oplevet at blive utrygge ved AI-chatbots, fx fordi
- De har oplevet at den kommer med underlige svar
- De har oplevet, at den ved noget personligt om dem
- De er nervøse for, hvad den ved om dem (det gælder fx 49% af de børn i 4. klasse, der har skrevet med MyAI (Børns Vilkår 2024))
- De bliver i tvivl om, hvornår de taler med en chatbot, og hvornår de taler med et menneske
Derfor er det vigtigt, at vi som voksne understøtter børnenes kritiske sans på en måde, der ikke skræmmer dem yderligere. Ved at få indsigt i mekanismerne bag chatbots får børn en forståelse for, hvorfor de svarer som de gør, og at der ligger programmeringsmæssige valg bag. Det gør det mere konkret og mindre abstrakt og skræmmende.
Undgå at menneskeliggøre chatbots
Vi kommer nemt til at bidrage til at chatbots bliver menneskeliggjort. Både fordi vi kommer til at skrive til den som om vi taler med et menneske, og fordi vi omtaler den som en person eller et væsen.
Derfor er det også særligt vigtigt, at vi som voksne er opmærksomme på, hvordan vi taler om chatbots. Sig fx ”Chatbotten er designet til at svare…” frem for ”chatbotten svarer…”. Eller ”chatbotten er programmeret til at give høflige svar og sige den har følelser” frem for ”Chatbotten er høflig og har følelser.”
Børn og unge leger med chatbots
Mange børn og unge bruger chatbots som ChatGPT på en kreativ måde. De bruger den til at få ideer til en historie, de skal skrive, lave en lækker opskrift på en kage med de ingredienser, de kan finde i køleskabet eller få begreber forklaret på flere måder. Mange børn kan også godt lide at lege med chatbots ved fx at prøve at få den til at svare noget skørt eller ved at spørge den om fjollede ting.
Hvis du efter forløbet her, gerne vil arbejde mere med, hvordan AI-chatbots kan bruges i fagene, har Future Classroom Lab lavet en række undervisningsforløb og ressourcer.
Undgå udskamning
Børns Vilkårs rapport Børns liv med sociale medier viser, at børn, der oplever ensomhed i højere grad end andre børn oplever MyAI som en fortrolig ven.
Som voksne kan vi i vores iver for at hjælpe eleverne med at forholde sig kritisk til teknologien, komme til at latterliggøre nogle børn som måske har erfaringer med at bruge en chatbot som MyAI som fortrolig.
Derfor anbefaler vi, at du lægger vægt på, at det er designet af teknologien, der har ”skylden” for, at man nemt kan opleve en form for fortrolighed med chatbots. Det kan du gøre ved at bruge solidariske vendinger som: ”det er helt forståeligt, at man kommer til at tro, at en chatbot er ens ven, når den er kodet til at sige, at den har menneskelige følelser”.
UNDERVISNINGSMATERIALET
Materialet er bygget op om disse tre små film:
Lærervejledning
I lærervejledningen finder du trin-for-trin-beskrivelser af de forskellige undervisningsaktiviteter.
Elevhæfte
Til materialet hører elevhæftet ”Min lille bog om Chatbots”. I den noterer eleverne undervejs.
Film og dele af undervisningsmaterialet er udviklet i samarbejde med Future Classroom Lab
Skærmguiden
Skærmguiden er lavet til dig, som gerne vil have hjælp til at tage stilling til, hvad dit barn kan lave på skærmen, hvad du synes, det må lave på skærmen, og hvilken rolle skærmene skal spille i jeres familie.