Digitale fællesskaber fylder meget i børn og unges liv, og digitale fællesskaber er ofte en forlængelse af de fysiske fællesskaber, som børn og unge indgår i i skolen og i fritiden. Det kan derfor have store konsekvenser for et barn, hvis det oplever at stå udenfor online.
En ny rapport fra Børns Vilkår og Trygfonden viser, at hvert tiende barn ikke er med i klassens grupper på sociale medier. Som forældre er det derfor vigtigt, at vi tager ansvar og handler, hvis vi oplever, at et barn står udenfor. Børnene skal mødes med anerkendelse af, at deres digitale fællesskaber er værdifulde og har betydning for deres liv og trivsel. Og børnene skal vide, at de ikke står alene, hvis de oplever problemer online.
Her på siden kan du få gode råd til, hvad du som forælder kan gøre for at støtte op om dit barns digitale liv og online fællesskaber.
Læs rapportenEn rapport fra Børns Vilkår og Tryg Fonden viser, at ni ud af ti elever oplever, at deres forældre interesserer sig for deres skoleliv, men når det kommer til børnenes online liv, er det kun hvert andet barn, der mærker forældrenes interesse.
Børnene fortæller, at deres forældre tit spørger ind til tidsforbruget, men peger samtidig på, at de ønsker sig nysgerrige forældre, der ikke skælder ud på medierne eller barnet, men som lytter og prøver at forstå børnenes liv online.
Hvis du som forælder viser interesse for dit barns liv på skærmen og ofte har snakke om, hvad du og dit barn laver online, vil det være mere oplagt og trygt for dit barn at tale med dig, hvis det oplever problemer.
Spørg fx:
Spørg ind til det digitale fællesskab, når I mødes som voksne i klassen/idrætsklubben/SFO/Klubben på samme måde, som du ville spørge til fællesskabet offline. Det er ikke gjort én gang for alle, men er en vigtig vedvarende drøftelse. Alle voksne omkring børnene skal tage et fælles ansvar for, at alle børn bliver en del af både det digitale og det analoge fællesskab.
Spørg fx:
Tal også med dit barn om de forskellige digitale grupper, det er en del af.
Spørg fx:
Fællesskabet online defineres til en vis grad af de sociale mediers algoritmer og forretningsmodeller. Fx kan et manglende like fra en god ven skyldes, at vennen ikke er blevet præsenteret for opslaget pga. algoritmer. Men et manglende like kan gøre ondt på barnet – særligt hvis det ikke ved, hvordan algoritmer og forretningsmodeller kan være årsagen til det manglende like.
At forstå algoritmerne og forretningsmodellerne bag de sociale medier er vigtig for at forstå venskabernes muligheder og begrænsninger på de sociale medier. Teknologien bag de sociale medier betyder, at medierne ikke er neutrale og ”uskyldige” platforme men aktive medspillere i relationerne online.
Tal derfor med dit barn om algoritmer og forretningsmodeller.
Spørg fx:
Vær til stede på de digitale platforme sammen med dit barn, så I kan tale om, hvordan beskeder og emojis kan forstås af den anden. Spørg fx ”hvad betyder dén smiley?” eller ”hvad tror du Oliver tænker, når du skriver sådan?”
Hjælp dit barn med at forstå, at der er mennesker bag skærmen, og at det kan være nemmere at misforstå hinanden eller komme til sige noget grimt, hvis man ikke kan se hinanden, men at den der modtager beskeden, bliver lige så ked af det, som hvis man siger det ansigt til ansigt.
Lær dit barn at der er retningslinjer på fx Snapchat og Instagram, og at man kan anmelde indhold, der er stødende eller diskriminerende. Spørg fx: ”Ved du, hvad man kan gøre, hvis man ser eller modtager kommentarer, der er ubehagelige?”
I familien kan I løbende have snakke om, hvilke digitale fora I hver især er en del af. Brug den anledning til at spørge ind til alt det sjove, der er i de digitale fællesskaber men også om der er ting, der er ubehagelige.
Det at svare hurtigt på en besked kan være en måde at vise styrken i venskabet. Det er vigtigt at forstå som forælder, når man taler med sit barn om det.
Prøv at spørge ind til hvorfor det er vigtigt at svare så hurtigt, og hjælp så barnet med konkrete metoder til at undgå svarpres, hvis det fylder for meget.
I nogle apps fx Messenger kan man gøre sig utilgængelig, så afsenderen ikke kan se, hvornår man har læst beskeden.
Man kan også hjælpe barnet med at lave aftaler med venner om, hvornår og hvor hurtigt man svarer eller give dem konkrete formuleringer fx: ”Jeg har ikke tid til at chatte lige nu, men jeg skriver til dig kl. ….”
Tænk over hvordan resten af familien påvirkes af svarpres. Vi voksne synes også, at der ofte skal svares hurtigt, når vi kommunikerer digitalt, og vores holdning forplanter sig i børnene
Tænk over, hvordan resten af familien påvirkes af svarpres. Vi voksne synes også ofte, der skal svares hurtigt, når vi kommunikerer digitalt, og vores holdning forplanter sig i børnene.