Vores rettigheder
For elever i 4.-10. klasse
Workshop om børns rettigheder. Gratis under særlige omstændigheder.
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
”Det var sjovt, og jeg lærte noget nyt om rettigheder.” Sådan lyder en tilbagemelding fra en af de elever, der i foråret 2019 deltog i Børns Vilkårs nye workshop ”Vores rettigheder”.
At lære nyt om rettigheder er netop omdrejningspunktet i workshoppen, der også sætter fokus på, hvordan eleverne i klassen kan hjælpe hinanden med at få opfyldt børns rettigheder og hvor man kan få hjælp, hvis man som barn oplever at få krænket sine rettigheder i skolen, i fritiden eller hjemme, hvor man bor.
”Det er vigtigt, at børn kender deres rettigheder, fordi det giver dem mulighed for at få indflydelse på deres eget liv. Hvis man ikke ved, hvad man har ret til, ved man heller ikke, at man har krav på hjælp og hvor man kan få hjælp, hvis man udsættes for noget, der krænker ens rettigheder og påvirker ens trivsel negativt,” fortæller undervisningskonsulent i Børns Vilkår Lone Smidt.
Børns rettigheder er et obligatorisk færdigheds- og vidensområde i folkeskolens undervisning i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF), og det betyder, at eleverne skal undervises i børns rettigheder kontinuerligt gennem hele skoletiden.
Alligevel viser en ny evalueringsrapport om skolens undervisning i SSF, som Als research (2019) har lavet for Undervisningsministeriet, at kun 42 % af elever i 4. klasse har lært om børns rettigheder i skolen, mens blot 23 % af elever i 9. klasse ”har hørt om FNs Børnekonvention” i skolen.
Workshoppen ”Vores rettigheder”, som er målrettet 4.-7. klasse, støtter lærerne i at sætte børns rettigheder på skoleskemaet på en måde, hvor børnene bliver bevidste om, hvordan de kan bruge rettighederne i deres hverdag og hvordan opfyldelse af rettigheder har betydning for børns trivsel.
Workshoppen varetages af Børns Vilkårs undervisningskorps, og som opfølgning på workshoppen tilbydes lærerne et undervisningsmateriale, der bygger videre på det, som klassen har arbejdet med i workshoppen.
”Vores rettigheder” er udviklet i samarbejde med Københavns Kommune som en del af kommunes indsats til at forebygge negativ social kontrol.
”Børn, der udsættes for negativ social kontrol, oplever ofte at få krænket deres rettigheder. Derfor er viden om børns rettigheder og hvad man kan gøre, hvis ens rettigheder krænkes, et vigtigt element i forebyggelsen af negativ social kontrol,” siger Lone Smidt og fortsætter:
“I workshoppen omsættes målet om forebyggelse af negativ social kontrol til et fagligt arbejde med retten til privatliv, tryghed og omsorg, beskyttelse mod vold og overgreb, medbestemmelse, leg og fritid og børns ret til religionsfrihed. På den måde bliver workshoppen relevant for alle elever.”
De første erfaringer viser, at størstedelen af eleverne, der har deltaget i workshoppen, melder tilbage, at workshoppen lærer dem nyt om børns rettigheder og at børnene selv vurderer, at viden om børns rettigheder er vigtig for børns trivsel og muligheder for at få hjælp – eller som en elev udtrykker det i en skriftlig tilbagemelding på workshoppen:
”Den er rigtig god. Jeg har selv nogle problemer, som jeg bliver ked af, men som jeg har fået hjælp til nu, så den er super god!”
For elever i 4.-10. klasse
Workshop om børns rettigheder. Gratis under særlige omstændigheder.
For elever i 2.-10. klasse
Workshop om digitale fællesskaber, god onlinestil og hvad vi kan gøre for at skabe gode online-liv.