Logo for Børns Vilkår
  • Find svar
  • Vær med
  • Det gør vi
  • Om os
  • Støt nu
  • Bliv frivillig
  • For virksomheder

Søg

Støt nu
Bliv frivillig
virksomheder

Tilbage

Find svar, anbefalinger og gode råd

  • Til forældre
  • Til fagpersoner
  • Nyheder
  • Publikationer
Far sidder med sin lille dreng på skødet og læser på en laptop med ham.

Tilbage

Vær med i dag

  • Bliv frivillig hos Børns Vilkår
  • Bag for BørneTelefonen
  • Landsindsamlingen
  • Lotteri
  • Støt via testamente
  • Køb årets kunstplakat

Tilbage

Vores arbejde

  • BørneTelefonen
  • HØRT
  • ForældreTelefonen
  • FagTelefonen
  • Bisidning
  • Erstatningsrådgivning
Ensom pige kigger ud af et vindue

Tilbage

Om os

  • Kontakt
  • Presse
  • Fondspartnere
  • Ambassadører
  • Transparens
  • Om Børns Vilkår
  • Skoleprojekter
Paneldebat med deltagere fra Børns Vilkår
Nyhed: 21-12-2021

Der er stadig alt for høje gebyrer på donationer til udsatte børn og voksne

Skrevet af
RASMUS KJELDAHL, direktør, Børns Vilkår, bestyrelsesmedlem i Civilsamfundets Brancheforening
og ANN LEISTIKO, fundraisingchef, SOS Børnebyerne, formand for Isobro

Der er brug for et klart politisk signal til Mastercard og bankerne om, at man er parat til et indgreb, hvis sektoren mener, den fortsat skal tjene kassen på gebyrer, hver gang danskere donerer til velgørenhed via PBS.

Mønter og en seddel på et hvidt bord

Den bedste del af historien først: Rigtig mange danskere vælger hver måned at donere et beløb til landets civilsamfundsorganisationer. Dermed støtter de vigtige indsatser for udsatte børn og voksne, samt andre formål herhjemme og ude i verden. Den personlige donation er udtryk for godt samfundssind og et afgørende økonomisk fundament for organisationernes arbejde.

Den frustrerende del af historien er, at hver gang der tikker en donation ind hos organisationer som Børns Vilkår, Mødrehjælpen og Røde Kors via betalingsservice, så er organisationerne tvunget til at betale et urimeligt højt gebyr til den finansielle sektor – tidligere var det til Nets, og nu er det til Mastercard. Historisk set har Nets indkasseret mindst 55 millioner kroner om året i gebyrer fra danske hjælpeorganisationer. Penge, som kunne være blevet brugt på mere hjælp til dem, der har brug for den.

Da Mastercard i praksis har monopol på at håndtere den form for månedlige bidrag til landets civilsamfundsorganisationer, har organisationerne ikke andet valg end at betale – også selvom gebyret langt overstiger de reelle omkostninger.

Konkurrencestyrelsen har i flere rapporter konstateret, at der er for lidt konkurrence på markedet for automatisk regningsbetaling, og at fortjenesten formentlig er alt for høj. Organisationerne kan ikke bare vælge Mobilepay eller andre billigere betalingsformer, da langt de fleste danskere ønsker, at støtten foregår via PBS (betalingsservice), som alle kender, og som giver tryghed og overblik.

Vi er helt uforstående over for, at Mastercard fortsætter med at praktisere Nets’ tårnhøje gebyrer på donationer til civilsamfundet og udnytter muligheden for at profitere på danskernes altruisme.

Lige nu er der en midlertidig aftale om en rabat på 1,34 kr. til ISOBROs medlemmer indgået med den tidligere ejer Nets, men det har endnu ikke været muligt at få en varig og retfærdig aftale med den nye ejer Mastercard.

Vi er også uforstående over for, at det politiske fokus på området er forsvundet – på trods af de klare løfter om en bedre løsning, som har været udstedt af erhvervsminister Simon Kollerup.

Civilsamfundet er hårdere presset end nogensinde grundet corona, og alligevel får den finansielle sektor lov til slippe for at vise samfundssind. Der er brug for et klart politisk signal til Mastercard og bankerne om, at man er parat til et indgreb, hvis sektoren fortsat mener, den skal tjene kassen på danskernes vilje til at hjælpe de svageste.

Vores krav er rimeligt: Gebyret bør være under 1 krone pr. overførsel. Et sådant niveau ville ikke overstige branchens omkostninger, men være udtryk for solidaritet og samfundssind – ligesom samfundet gentagne gange har støttet op, når den finansielle sektor var i vanskeligheder.

Vi håber, at Mastercard og bankerne snart finder frem til samme konklusion – fordi det haster. I modsat fald må erhvervsministeren og folketingets partier tage affære og gennem lovgivning sætte rimelige rammer for grådigheden.

Bragt som debatindlæg i Jyllands Posten d. 21./22. december 2021

Lyshåret pige på grøn-tyrkis baggrund med en mørkere grøn tankebobbel.

Ønskeforældre

Mørkhåret dreng med rød trøje på sort baggrund kigger ind i kameraet.

Stop vold mod børn

Tegning af en dreng med headset på, der sidder op af en kæmpe telefon og kigger på sin telefon.

Digital mobning
og uønskede
oplevelser online

Brunhåret mand og lyshåret dreng læser en billedbog.

Livet med småbørn

Rød baggrund med ordene "SKÆRM BARN" skrevet i hvid skrift, med toppen af hovedet af en kvinde i bunden og den tilsvarende del af en kvinde som Bitmoji i toppen

Podcast ‘Skærmbarn’

Mørkhåret mand med lyshåret dreng på skuldrende.

Skilsmisseguiden

En stol af tre med rødt sæde står i hjørnet af et klasselokale, med en kost og en tavle i baggrunden.

skolefravær

Del denne side:

Ring på 35 55 55 59
Skriv til bv@bornsvilkar.dk
Skriv til medlem@bornsvilkar.dk

Trekronergade 26
2500 Valby

Carl Blochs Gade 37
8000 Aarhus C

CVR: 10634792
Konto nr.: 7134 1161116
MobilePay-nr.: 50553

  • Send sikkert til Børns Vilkår
  • Presse
  • Ledige stillinger
  • Arv og testamente
  • Lej vores lokaler
  • Bliv institutionsmedlem
  • Whistleblowing
  • Podcasts
  • Ambassadører
BørneTelefonen rådgivning for børn i Danmark
HØRT chatrådgivning for unge
  • Privatlivspolitik
  • Cookiepolitik