Nyheder
-
Flere samtaler end nogensinde før på BørneTelefonen i 2022
BørneTelefonen og HØRT havde mere end 60.000 samtaler med børn og unge i 2022. Det er cirka 5.000 samtaler mere end i 2021 og dermed det højeste antal nogensinde. Særligt ses en stigning i andelen af samtaler om trivsel i klassen, angst og mobning, viser nye tal fra Børns Vilkår.
-
Pædagoger skal have lov at koncentrere sig om omsorg. Det er også faglighed.
Børns Vilkår og Danmarks Unesco Chair (et program lavet til at fremme internationalt samarbejde mellem universiteter og forskningsnetværk i småbørnsforskning på DPU) er gået sammen om at få fremskrevet omsorg som en kernefaglighed i dagtilbudsloven.
-
Vi må ikke undervurdere små børns følelser, når forældre går fra hinanden
Er det bedst for børnene, at vi holder jul sammen – selvom vi ikke kan holde hinanden ud? Spørgsmålene kan være mange, når en højtid som julen nærmer sig, og man som forældre har valgt at bo hver for sig.
-
1 år med døgnåbent på BørneTelefonen: Børn og unge ligger søvnløse med svære tanker
Hver tredje samtale på BørneTelefonen om natten handler om psykisk mistrivsel. Det er især selvmordstanker og selvskadende adfærd, der fylder, viser ny analyse af samtalerne fra det første år med døgnåben på BørneTelefonen. Om natten, når de fleste sover, er der børn og unge, der ligger vågne med svære tanker og følelser. Hver tredje samtale…
-
Ny indsats sætter fokus på små børn i skilsmissefamilier: ”Han må ikke så godt se, at jeg er ked af det”
Savn er et vilkår for mange små børn, hvis forældre ikke bor sammen. Det viser en undersøgelse, Børns Vilkår har lavet blandt børnehavebørn i alderen 5-6 år. Undersøgelsen er en del af en ny større indsats, der skal hjælpe forældre og personale i dagtilbud med at støtte de mindste børn bedst muligt, når skilsmissen rammer.
-
Ny rapport: Hvert tiende barn er ikke med i klassens grupper på sociale medier
Digitale medier giver adgang til nye måder at være sammen på for børn og unge. De digitale fællesskaber trækker tråde ind i klasseværelset, og står man uden for klassens grupper på sociale medier, mærkes det tydeligt henne i skolen, viser en ny rapport fra Børns Vilkår og TrygFonden.
-
Ny undersøgelse viser, at børn og unge kæmper for at passe ind: ”Jeg er ikke god nok”
Kun hver anden pige i 8. klasse er glad for den, hun er. Børn og unge fortæller om snævre rammer for at få en plads i vennegruppen, og de vender ansvaret indad, hvis de står uden for.
-
LGBT+: Gode råd til at tale med dit barn om kønsidentitet
Fra samtaler på BørneTelefonen og HØRT ved vi, at det kan være hårdt, forvirrende og ensomt at have en kønsidentitet eller en seksualitet, der bryder normen. Det kan være forbundet med angst for ikke at passe ind eller for hvordan omverdenen vil møde én. I tal fra BørneTelefonen og Hørt kan vi se et tydeligt…
-
Børns Vilkår og KAB går sammen om at løfte børns stemmer og rettigheder
KAB og Børns Vilkår har indgået et nyt partnerskab, som skal understøtte trivsel og inddragelse af alle børn og unge i KAB-Fællesskabets boligafdelinger. Målet er at sikre, at børn og unge kender deres rettigheder og ved, hvor de kan hente hjælp, hvis de har det svært.
-
Børns Vilkår udvider markant i Aarhus med hjælp fra Salling Fondene
Børns Vilkår styrker sin tilstedeværelse i Aarhus ved at købe bygningen Æggepakkeriet, som bliver organisationens nye base i byen. Købet er muligt takket være Salling Fondene, som har doneret 10 millioner kroner til formålet.
-
Ny rapport: Mange udsatte børn i Danmark får ikke den hjælp, de har brug for
For sjette år i træk udgiver Børns Vilkår og TrygFonden statusrapporten ”Svigt af Børn i Danmark”, der kortlægger omfanget og udviklingen af svigt af børn i Danmark. Årets rapport viser blandt andet, at mange voksne ikke har underrettet kommunen, på trods af at de har haft kendskab til vold mod børn.
-
Hvert tredje barn ramt af livskriser oplever ikke, at en voksen på skolen taler med dem om, hvordan de har det
Hvert tredje barn, der har oplevet skilsmisse, alvorlig sygdom i den nære familie, højt fravær eller mobning, fortæller, at der ikke var en voksen på skolen, som talte med dem om, hvordan de havde det – selvom skolen kendte til deres situation. Det viser en ny undersøgelse fra Børns Vilkår.