Bliv underviser hos Børns Vilkår

Undervisningsforløb

Til dig der er lærer i modtagerklasser med kun ukrainske børn 

I Børns Vilkår har vi under BørneTelefonen oprettet en ukrainsk BørneTelefon. I dette materiale er omdrejningspunktet en lille info-film om chat-funktionen på den ukrainske BørneTelefon. Formålet med materialet er, at give børnene og de unge i modtagerklasser med ukrainske børn kendskab til denne chat-funktion, så de får handlemuligheder og mod til at søge hjælp, hvis noget er svært. På chatten kan de skrive helt anonymt på ukrainsk om svære emner og følelser.  

Materialet egner sig til børn og unge fra 10 år og opefter. 

Varighed ca. 30 min. 

Vi ved, at det kan være svært at være et barn fra Ukraine, der skal i gang med at starte et nyt liv op i Danmark. Hvis man oplever at have problemer og bekymringer, er det rigtig vigtigt, at man taler med nogen om det. Det kan for nogen være svært at tale med sine forældre, om det der er svært, og derfor er det vigtigt, at man kan få fat i en rådgiver på chatten eller telefonen, der skriver og taler ukrainsk på BørneTelefonen. 

Når man kontakter BørneTelefonen, er man anonym, og ingen kan se, hvem man er, og hvor i landet man ringer eller skriver fra. Anonymitet er meget vigtigt på BørneTelefonen, for det skal være trygt at ringe ind med sit problem.   

På BørneTelefonen sidder frivillige, som alle er børnefagligt uddannede og ved hvordan, man rådgiver og taler med børn, der har brug for en voksen at tale med om bekymringer, problemer og svære emner. Det kan både være store som små problemer eller bekymringer, man har brug for at tale om.  

I nedenstående materiale finder du en vejledning til, hvordan du kan se filmen om chatfunktionen sammen med de ukrainske børn og bagefter arbejde videre med den, hvis I har tid og lyst til det. 

Vejledning til introduktion til at vise videoen: 

Det er vigtigt, at der ikke er forældre til de ukrainske børn til stede i klassen, når filmen vises og efterfølgende gennemgås. Det er vigtigt, at børnene og de unge får mulighed for at opleve, at det er et tilbud til dem uden at de voksne/forældrene behøver at blive involveret. 

Start med at fortælle: 

  • At vi nu skal se en lille film om BørneTelefonens chat 116111.dk, så man kan se hvordan det foregår, når man skriver til den. Filmen er kort og bagefter taler vi om den, og der er mulighed for at stille en masse spørgsmål. 
  • At der i mange lande er en BørneTelefon, man kan ringe eller skrive til, hvis man er barn eller ung og har brug for nogen at tale med, om noget der er svært.  
  • At der i Danmark er oprettet en Børnetelefon, som man kan ringe eller skrive til på ukrainsk, fordi vi ved, at der kan være mange svære følelser og tanker man som barn eller ung, har brug for at tale med en voksen om, når man er flygtet til Danmark, fordi der er krig i ens eget land. 
  • At de der tager telefonen eller svarer på chatten alle taler ukrainsk og er voksne, der gerne vil hjælpe uanset, hvad man har brug for at tale om. 
  • At man som barn og ung har ret til at få hjælp til det, der kan være svært, også uden at ens forældre blander sig. 

Vis filmen: 

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

Vejledning til at tale om videoen efter visning: 

Tal om: 

  • At I nu har set en lille film om 116111.dk, som er et sted, hvor man kan chatte på ukrainsk med en rådgiver om alt, hvad man har på hjertet. 
     
  • Spørg børnene/ de unge hvad de lagde mærke til i filmen. Tag eventuelt udgangspunkt i følgende spørgsmål: 
  1. Hvem kan skrive til chatten på 116111.dk? 
  2. Hvad kan man skrive om på 116111.dk? 
  3. Når man chatter er man anonym, hvad vil det sige at være anonym? 
  4. Hvorfor kan det være rart at være anonym / hemmelig, når man chatter med 11611.dk? 
  • Var der noget, der overraskede jer ved filmen? 
  • Vær opmærksom på om alle ved, at man er anonym, når man skriver på chatten. 
  • Gentag at chatten findes, fordi vi ved at det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har det svært eller er ked af det. 

Forslag til øvelser i klassen efter visning af filmen: 

Herunder finder I forslag til forskellige øvelser, du som lærer kan lave med klassen efter I har set info-filmen. 

Målet er: 

At eleverne lærer 116111.dk at kende, og at de prøver at skrive en chatbesked for at få en oplevelse af, at man kan gøre noget, hvis man har brug for nogen at tale med om svære emner. 

Øvelse 1: 

Fremgangsmåde: 

  • Gå sammen ind på 116111.dk på og prøv om alle kan finde vej til chatten på ukrainsk.  

Øvelse 2: 

Fremgangsmåde: 

  • Læs den fiktive chat-samtale
    • Barn: ”Hej, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke lide min nye skole i Danmark. Min mor siger jeg skal derhen.” 
    • Rådgiver: “Hej og velkommen, hvor er det godt, at du skriver herinde på 116111.dk”               
      ”Det lyder som om, det hele er lidt svært lige nu?” 
    • Barn: ”Jeg vil bare gerne hjem til Ukraine” 
    • Rådgiver: ”Ja, jeg forstår godt, at du gerne vil tilbage til Ukraine, og at det er svært for dig at bo i et fremmed land og gå på en fremmed skole. Men måske kan du prøve at fortælle mig, hvad du ikke kan lide ved den danske skole?” 
  • Tal om i klassen:  
  • Hvad kan barnet gøre 
  • Hvad kan lærerne/de voksne gøre? 
  • Hvad kan de andre børn i skolen gøre? 

Få hjælp hos FagTelefonen

FagTelefonen kan hjælpe fagfolk, frivillige og privatpersoner med vejledning så de kan medvirke til, at der bliver taget godt imod ukrainske børn og forældre på flugt. Vejledningen sigter mod at ukrainske børn får en tryg hverdag med trivsel, med mulighed for daginstitution/skolegang i positive fællesskaber. Særlige opmærksomhedspunkter er inddragelse af barnet, at rettighedsperspektivet og at der arbejdes på løsninger som er til barnets bedste.