Når digitale medier distraherer
Digitale medier er blevet en del af de fleste småbørnsfamiliers hverdag. Men hvilken betydning kan digitale medier få for samspillet mellem det lille barn og dets forældre? I denne artikel ser vi nærmere på, når skærmene står i vejen for de gode relationer.
De fleste af os har digitale medier tæt inde på livet hver dag. Det gælder også småbørnsforældre, hvor mange ville have svært ved at koordinere hverdagens mange gøremål uden. I takt med at digitale medier er blevet en større del af hverdagslivet, så er flere forskere begyndt at interessere sig for, hvad digitale medier kan betyde for relationen mellem små børn og deres forældre.
Børn har brug for at føle sig trygge
Det lille barn har brug for en tryg tilknytning til sine forældre. Den afhænger af forældrenes nærvær og opmærksomhed på barnets signaler, og deres evne til at forstå og besvare barnets behov.
Børn der er trygge i relationen til deres forældre, har lettere ved at udvikle et godt selvværd og en følelse af at kunne mestre livets udfordringer. Trygge børn er oftest nysgerrige, glade og har positive forventninger til andre. De er gode til at give udtryk for deres følelser, både når de er glade og begejstrede, og når de er bange, vrede og kede af det.
Skærme der står i vejen
I forskningslitteraturen er der opstået et nyt begreb – technoference.
Det kommer af de engelske ord “technology” og “interference” som bruges til at beskrive, når digitale medier forstyrrer vores sociale liv.
Danske forskere har sat sig for at undersøge fænomenet. I et studie foretaget blandt 1095 danske mødre, finder forskerne, at mødrenes kontakt med deres 0-1-årige barn, gennemsnitligt bliver afbrudt fem til seks gange om dagen (1).
Andre studier finder, at når forældre har et omfattende brug af digitale medier, så bliver interaktionen mellem dem og deres børn også oftere afbrudt (2). Og når forældre er positivt indstillede over for at bruge digitale medier i nærheden af deres børn, så bruger de ofte også mere tid på digitale medier (3).
En undersøgelse blandt småbørnsforældre viser, at…
- 37% bruger mere end to timer om dagen på digitale medier, mens deres børn er vågne
- 4 ud af 10 bruger digitale medier, når de på legepladsen og under putning
- 8 ud af 10 vil gerne bruge mindre tid på digitale medier
Kilde: Børns Vilkår (2021). Småbørnsforældres skærmbrug i familien.
Teknoferens kan gøre forældre mindre opmærksomme på børns signaler
Forældre der bruger digitale medier, når de er sammen med deres børn, har tendens til at være mindre opmærksomme, og reagerer i mindre grad på deres børns signaler. Det samme gælder for forældre, der har et omfattende skærmbrug (4, 5). Når forældre gentagne gange ikke reagerer på deres barns signaler, kan det gå ud over samspillet med barnet.
Når mødre er optagede af deres telefon, mens de ammer deres barn, har de også tendens til at være mindre sensitive over for barnets signaler. Det finder forskerne bag et mindre amerikansk studie. De finder også, at mødrene er mindre engagerede i at tale og interagere med deres børn, når de har en telefon i hånden under amningen (6).
Børn reagerer negativt på forældres brug af medier
Småbørn reagerer med negative følelser, når kontakten med forældre afbrydes af digitale medier (7, 8). I et eksplorativt studie udfører forældre og børn et still-face-forsøg, hvor forælderen først har kontakt med sit barn, dernæst afbryder kontakten for at se på sin telefon og til sidst genoptager kontakten med barnet.
Når forælderen kigger væk for at se på sin telefon, reagerer barnet på en række forskellige måder. Barnet udviser negative følelser, forsøger at berolige sig selv, orienterer sig mod andre ting i rummet og forsøger at flygte fra situationen. I den sidste fase, hvor forældrene retter opmærksomheden mod børnene igen, har børnene svært ved at genoptage kontakten med forældrene (8).
Større spædbørn kan have vænnet sig til teknoferens
I samme studie finder forskerne, at hvis forældrene har en positiv indstilling til brugen af digitale medier, når de er sammen med deres børn, så har ældre spædbørn mindre tendens til flugtadfærd og objektorientering, sammenlignet med yngre spædbørn. Det kan tyde på, at ældre spædbørn har vænnet sig til, at interaktionen med forælderen kan blive afbrudt af digitale medier (8).
Det understreger blot, at børn oplever en større tryghed, når de ved, at deres forældre er tilgængelige og kan imødekomme deres behov for omsorg og nærhed.
Opsummering
Børn har brug for omsorg og nærvær fra deres nærmeste voksne for at kunne blive trygge. Flere forskere finder, at når småbørnsforældre bruger meget tid på digitale medier, i nærværet af deres barn, så er de dårligere til at besvare barnets forsøg på kontakt, og dårligere til at aflæse barnets signaler. Når kontakten til barnet bliver afbrudt af digitale medier, reagerer barnet ofte negativt og har sværere ved at genoptage kontakten med forældrene.
Faktaboks
Krogh et al., 2021: Dansk kohortestudie fra 2021, der undersøger hvordan dagligt skærmbrug og teknoferens udvikler sig i familier med spædbørn i alderen 2, 4, 7 og 11 måneder. Studiet er baseret på svar fra 1580 mødre til spædbørn. Al data er selvrapporteret.
McDaniel & Radesky 2018: Kohortestudie fra USA fra 2018. Studiet er baseret på 333 forældre til børn under fem år. Forskerne undersøger, om problematisk teknologibrug er relateret til teknoferens og om teknoferens hænger sammen med adfærdsproblemer hos børn.
Zurcher, 2020: Tværsnitsstudie fra USA fra 2020. Studiet undersøger sammenhænge mellem forældres skærmbrug, teknoferens, holdninger til skærmbrug, og koncentrationsbesvær. Studiet er baseret på 341 forældrepar til børn under et år.
Kildare & Middlemiss, 2017: Litteratur-review fra USA fra 2017. Studiet undersøger, om forældres mobilbrug har en betydning for forælder-barn-relationen.
Attai, 2020: Amerikansk studie fra 2020, der kombinerer data fra observationer og en spørgeskemaundersøgelse. Studiet undersøger relationen mellem forældre og børns skærmbrug samt karakteristika i hjemmemiljøet. Studiet er baseret på 36 3-4-årige børn og deres forældre.
Ventura, 2019: Eksperimentelt studie fra USA fra 2019. Studiet undersøger sammenhænge mellem mødres skærmbrug og kvaliteten af interaktioner under amning i et laboratoriemiljø. Studiet er baseret på 25 mødre og deres spædbørn.
Konrad, 2020: Eksperimentelt studie fra Tyskland fra 2020. Studiet er baseret på 90 spædbørn på 18-20 måneder og deres forældre og undersøger. Studiet undersøger om afbrydelser, hvor forældre er på mobilen, kan forstyrre børns læring i at imitere en øvelse.
Stockdale et al., 2020: Eksperimentelt studie fra USA fra 2020. 227 forælder-barn-par udfører et modificeret still-face-forsøg, hvor forælderen og barnet først har fri leg, herefter bliver interaktionen forstyrret af at forælderen tager en device frem. Sidst i forsøget genoptager forælderen kontakten med barnet.
Kilder
- Krogh, M. T., Egmose, I., Stuart, A. C., Madsen, E. B., Haase, T. W., & Væver, M. S. (2021). A longitudinal examination of daily amounts of screen time and technoference in infants aged 2–11 months and associations with maternal sociodemographic factors. Infant Behavior and Development, 63, 101543.
- McDaniel, B. T., & Radesky, J. S. (2018). Technoference: Parent distraction with technology and associations with child behavior problems. Child development, 89(1), 100-109.
- Zurcher, J. D., King, J., Callister, M., Stockdale, L., & Coyne, S. M. (2020). “I can multitask”: The mediating role of media consumption on executive function’s relationship to technoference attitudes. Computers in Human Behavior, 113, 106498.
- Kildare, C. A., & Middlemiss, W. (2017). Impact of parents mobile device use on parent-child interaction: A literature review. Computers in Human Behavior, 75, 579-593.
- Attai, P., Szabat, J., Anzman-Frasca, S., & Kong, K. L. (2020). Associations between Parental and Child Screen Time and Quality of the Home Environment: A Preliminary Investigation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6207.
- Ventura, A. K., Levy, J., & Sheeper, S. (2019). Maternal digital media use during infant feeding and the quality of feeding interactions. Appetite, 143, 104415.
- Konrad, C., Berger-Hanke, M., Hassel, G., & Barr, R. (2021). Does texting interrupt imitation learning in 19-month-old infants?. Infant Behavior and Development, 62, 101513.
- Stockdale, L. A., Porter, C. L., Coyne, S. M., Essig, L. W., Booth, M., Keenan‐Kroff, S., & Schvaneveldt, E. (2020). Infants’ response to a mobile phone modified still‐face paradigm: Links to maternal behaviors and beliefs regarding technoference. Infancy, 25(5), 571-592.
Andre artikler i samme serie
Ordblindhed er en udfordring i børns skoleliv
Man anslår, at ca. 8 % af alle børn og unge har funktionsnedsættelsen ordblindhed. Der er næsten dobbelt så mange drenge, der er ordblinde sammenlignet med piger.
Læs mere
Autisme
Autisme hos børn kan komme til udtryk på mange forskellige måder, og tegnene kan være mere eller mindre tydelige. Ofte opdages autisme hos børn først i børnehave- eller skolealderen. Men hos nogle kan tidlige tegn på autisme ses allerede i barnets første leveår.
Læs mere