Skældud kan udfordre børns leg og venskaber
Leg er en vigtig ramme for børns sociale liv, venskaber og trivsel. Desværre er der børn, der har svært ved at finde nogen at lege med i børnehaven. I denne artikel ser vi på, hvordan skældud i børnehaven kan hænge sammen med børns oplevelse af at have nogen at lege med. Vi kommer også med nogle gode råd til, hvordan du kan støtte op om børnenes sociale relationer i børnehaven.
Artiklen er baseret på rapporten “Børns oplevelser af skældud i børnehaven”. Her har 624 børnehavebørn i alderen fem til seks år besvaret Børns Vilkårs spørgeskemaundersøgelse, og 58 børn fra otte børnehaver har deltaget i gruppeinterviews.
Børn om hverdagen i børnehaven: “Det vigtigste er legen”
Noget af det vigtigste for børn, der går i børnehave, er at have andre børn at lege med. Det fortæller flere af de børn, som Børns Vilkår har interviewet. For når børnene har nogen at lege med, synes de, at hverdagen føles mindre kedelig – og de oplever at have venner i børnehaven.
Børn, der oplever, at andre børn i børnehaven spørger, om de vil lege, eller at de gerne må være med i andre børns leg, er gladere for at gå i børnehave end børn, der oplever det modsatte. De børn, der mange gange har oplevet, at de ikke at måtte være med i en leg, er mindre glade for at gå i børnehave. Børnene fortæller, at de bliver triste, når de ikke må være med i andre børns leg. Samtidig oplever nogle af børnene, at det er svært at spørge andre børn, om de vil lege – især børn, de ikke allerede er venner med.
Så kan man lege lidt alene. Eller finde på en leg med gynger eller lege forhindringsbane. Det er ikke sjovt, når man leger alene.Molly, 5 år
Involvér dig i børnenes leg
Når man spørger børnene, hvad de gjorde, sidst de blev udelukket fra en leg, svarer de fleste, at de hentede en voksen. Alligevel er der en del børn, der ikke hentede en voksen, sidste gang de oplevede, at de ikke måtte være med i en leg.
Særligt de børn, som ofte står uden for fællesskabet, eller som tit kommer i konflikt med andre børn, har brug for de voksnes støtte og hjælp. De har brug for at mærke, at du er tilgængelig og klar til at hjælpe dem ind i legen. Børns Vilkårs undersøgelse viser nemlig, at de børn, der henter hjælp hos en voksen, har lettere ved at få nogen at lege med i børnehaven.
Når du involverer dig og deltager i børns leg, kan du lettere hjælpe børn, der står udenfor, ind i legen – og du kan hjælpe børnene med at organisere legen og inspirere til legens udvikling. På den måde fremmer du gode legefællesskaber, hvor færre børn står udenfor.
Tag afsæt i børnenes interesser
Børnene fortæller, at de voksne kan hjælpe de børn, der ikke har nogen at lege med, ved at foreslå legekammerater eller invitere barnet ind i en leg. De voksne skal vide, hvilke børn der leger godt sammen, forklarer et barn – mens flere af børnene fortæller, at også andre børn i børnehaven kan hjælpe ved at invitere et barn ind i en leg.
For at støtte de børn, der står uden for legefællesskaberne, kan du tage afsæt i det, der interesser det enkelte barn og bygge videre på det i samvær med barnet og andre børn. På den måde kan du engagere barnet i leg, samtale eller en fælles aktivitet i børnegruppen – og du kan give børnene mulighed for at få øje på nye venskaber og legerelationer i børnehaven.
Det er, at man siger, at man gerne må være med. Så er man med, og så er man inde i legen.Malthe, 5 år
Vis børnene at du kan lide dem – det smitter
Alle børn skal føle, at der er en voksen i børnehaven, som kan lide dem. For når børn føler, at de voksne i børnehaven kan lide dem, oplever de også i højere grad, at andre børn vil lege – og de oplever at have flere venner i børnegruppen. Når børn omvendt ikke føler, at nogen af de voksne kan lide dem, føler de også, at de har færre venner i børnehaven. Det viser Børns Vilkårs undersøgelse. Det tyder altså på, at når børnene oplever at være vellidt af de voksne, er de også mere vellidte af de andre børn.
Vær derfor opmærksom på, om du og dine kollegaer har en positiv kontakt til alle børn. Får I vist alle børn, at I gerne vil dem? Når du viser, at du gerne vil et barn, smitter det nemlig af på de andre børn i gruppen. På den måde skaber du også bedre muligheder for, at børnene får skabt gode relationer til hinanden.
Hvorfor er leg og venskaber vigtige?
Ifølge børnene selv er det bedste og vigtigste ved børnehaven at lege, have venner og føle, at man hører til i børnegruppen. Samtidig peger forskning på, at lege og venskaber både er vigtige for børns trivsel her og nu, men også for deres senere udvikling.
I lege med andre børn udvikler børn deres evne til at kommunikere, sætte sig i andres sted og se en situation fra flere sider. Denne udvikling sker blandt andet, når børn gennem sprog, bevægelser, blikke, latter og smil ”forhandler” med hinanden om, hvad og hvordan de skal lege.
Børn, der får skældud, står ofte uden for fællesskabet
Det er ikke rart for børn at blive skældt ud. Det er heller ikke rart at føle, at man ikke hører til i børnehaven, og at man står uden for børnefællesskabet. Alligevel er det virkeligheden for nogle børn. Og faktisk er det sådan, at børn, der mange gange har fået skældud af en voksen i børnehaven, også oftere oplever, at de står uden for fællesskabet, fordi de ikke må være med i andre børns leg.
Derfor er det vigtigt, at alle børn i børnehaven mærker, at de voksne kan lide dem – at de voksne interesserer sig for alle børnene og er klar til at hjælpe og støtte fremfor at skælde ud. Når børn bliver skældt ud, lærer de kun, at deres handlinger er forkerte, men de får ingen hjælp til at finde alternative handlemuligheder.
Hvis der er et barn, som du har svært ved at tage varmt imod, er det vigtigt, at du sikrer dig, at der er andre voksne tæt på barnet, som tager imod barnet med smil, varme og interesse. Og er du kommet til at skælde et barn eller en børnegruppe ud, så gør hvad du kan for at genoptage den gode kontakt og reparere på relationen.
Og så spørger jeg bare igen, og så siger de hele tiden nej, og så prøver jeg bare at finde nogle andre. Og så går jeg bare min vej, og så bliver jeg bare lidt trist faktisk.Lea, 5 år
Børn lægger mærke til, hvem der får skældud
Børnene fortæller, at de lægger mærke til, hvem der ofte får skældud i børnehaven, og hvem der får mindre skældud. Og får man tit skældud, er det ens egen skyld, tyder børnenes fortællinger på. Grunden til, at nogle børn får mindre skældud, er, fordi de laver mindre ballade og er søde, siger børnene. Samtidig taler de negativt om de børn, der ofte får skældud. Blandt andet fortæller to børn, at de ikke er venner med dem, der ofte får skældud, fordi de er “slemme“.
De børn, der tit får skældud, kan altså have svært at skabe eller bevare gode venskaber i børnehaven og blive en del af børnefællesskaberne. Det er derfor vigtigt, at du møder alle børn med varme, smil og interesse – og at du hjælper børnene med at forstå deres egne og andre børns følelser fremfor at skælde ud.
Snak med dine kollegaer om, hvordan I kan hjælpe hinanden med at rumme alle børns følelser. Hvis du for eksempel mærker, at du er irriteret på et barn og har svært ved at bevare roen eller tage barnets perspektiv, så bed din kollega om at tage over. På den måde kan I hjælpe hinanden og sammen tage ansvar for at forebygge og stoppe skældud.
Sådan kan du understøtte børns leg og venskaber
- Vær opmærksom på, at skældud af enkelte børn kan gøre det svært for dem at blive en del af børnefællesskaberne.
- Husk på, at skældud kan være med til at stemple børn som ”forkerte” – og at dette stempel kan hænge ved, også i andre børns øjne.
- Støt de børn, der står uden for legefællesskaberne. Tag afsæt i det, der interesser det enkelte barn, og byg videre på det i samvær med barnet og andre børn. På den måde kan du engagere barnet i leg, samtale eller en fælles aktivitet i børnegruppen.
- Understøt børnenes leg og relationer ved at dele dem op i mindre grupper. Det kan gøre det lettere for børnene at få øje på andre børn, udvikle nye venskaber og bevare gode relationer. Det kan også forebygge skældud, når mindre børnegrupper har en voksen tæt på.
- Hjælp børnene med at forstå egne og andres følelser, ønsker og intentioner ved at sætte ord på det, de siger og gør.
- Sørg for, at alle børn mærker, at de voksne kan lide dem. Hvis der er et barn, som du har svært ved at tage varmt imod, er det vigtigt at sikre sig, at der er andre voksne tæt på barnet, som tager imod barnet med smil, varme og interesse.
Fakta om undersøgelsen “Børns oplevelser af skældud i børnehaven”
Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer og gruppeinterviews med fem til seksårige børn.
Spørgeskemaet er sendt ud til børnehavebørn årgang 2013/2014 fra Børns Vilkårs Børnehavepanel. Spørgeskemaet er baseret på besvarelser fra 624 børn ud af de 2.393 børn, der var en del af børnepanelet. Der er lavet 26 semi-strukturerede gruppeinterviews med i alt 58 børn i alderen fem til seks år fra otte forskellige børnehaver.
Børns oplevelser af skældud i børnehaven
I rapporten ”Børns oplevelser af skældud i børnehaven – et indblik i voksnes brug af skældud og sammenhængen med børns trivsel og fællesskaber” kan du læse mere om undersøgelsen og dens resultater.
Læs rapporten