Workshoppen er målrettet alle, der arbejder i dagtilbud.Varighed: 180 minutter
Det får I på workshoppen:
- Viden om Omsorgsgrebet.
- Indblik i betydningen af omsorg for små børns udvikling, læring og trivsel.
- Mulighed for refleksion og debat i et fagligt forum.
- En plakat med Omsorgsgrebet.
1 faghæfte til hver af institutionens stuer.
Som opfølgning kan I tilkøbe workshoppen Refleksion med afsæt i Omsorgsgrebet
Workshoppen er funderet i Børns Vilkårs materiale om tryghed og omsorg i pædagogisk arbejde.
Børns Vilkår har bl.a. udviklet en tilføjelse til den styrkede pædagogiske læreplan – den kalder vi Omsorgsgrebet. Modellen er baseret på udviklingspsykologien.
Du kan læse mere om omsorg som det centrale i pædagogisk praksis her
Workshoppen er udviklet af Børns Vilkårs fagkonsulenter, der har baggrunde inden for bl.a. udviklingspsykologi, pædagoguddannelse, lederudvikling og æstetiske læreprocesser.
Børns Vilkårs materiale er altid udviklet i samarbejde med pædagoger, pædagogiske konsulenter og pædagogiske ledere igennem pilotforløb og løbende dialog.
- Pris: 9.500,-
Dertil kommer et transportgebyr (ex. moms) pr. besøg.
dagtilbud@bornsvilkar.dk
3618 0165
Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 10-12.30
Onsdag: 10-12.30
Torsdag: 13.00 – 16.00
Fredag: lukket
Bliv kontaktet
Ønsker du at blive ringet op uden for åbningstid, så giv os besked via formularen nedenfor.
Teoretisk grundlag
Børns Vilkårs viden og gode råd om tryghed i dagtilbud er udarbejdet på baggrund af følgende litteratur om kvaliteten i dagtilbud, det lille barns udvikling, tilknytning, mentalisering og legens betydning.
Omsorgsgrebet er inspireret af Circle of Security:
Brandtzæg, I., Torsteinson, S., & Øiestad, G. (2016). Se barnet indefra : hvordan man arbejder med tilknytning i daginstitutionen (1. udgave.). København: Hans Reitzels Forlag.
Powell, B., Cooper, G., Hoffman, K., & Marvin, R. S. (2009). The Circle of Security. I: Zeanah, C. H (red.), Handbook of Infant Mental Health (3. udgave, s. 450-467). The Guilford Press.
https://www.circleofsecurityinternational.com/
Referencer for hver finger:
Store hånd
Se mig: Sensitiv responsivitet.
Ainsworth, M. D. (1969) Maternal Sensitivity Scales. The Baltimore Longitudinal Project. Hentet herfra.
Tag imod mig: Tryg havn, epistemisk tillid.
Brandtzæg, I., Torsteinson, S., & Øiestad, G. (2016). Se barnet indefra : hvordan man arbejder med tilknytning i daginstitutionen (1. udgave, s. 19-53.). København: Hans Reitzels Forlag.
Bowlby, J. (1994). En sikker base: tilknytningsteoriens kliniske anvendelser. Frederiksberg: Det lille Forlag.
Fonagy, P., Campbell, C., & Allison, E. (2019). Therapeutic Models. I: Bateman, A., & Fonagy, P. (red.), Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice (2. udgave, s. 169-180). Washington, DC: American Psychiatric Association Publishing.
Spejl mig: Markeret kontingent spejling.
Fonagy, P., Gergely, G., Elliot L. J., & Target, M. (2007). Den sociale biofeedback-teori om affektspejling: Udvikling af emotionel selvbevidsthed og selvkontrol i spædbarnsalderen. I: Fonagy, P., Gergely, G., Elliot L. J., & Target, M., Affektregulering, mentalisering og selvets udvikling (1. udgave, s. 145-194. København: Akademisk Forlag.
Trøst mig: Affektregulering.
Fonagy, P., Gergely, G., Elliot L. J., & Target, M. (2007). Historiske og tværfaglige perspektiver på affekt og affektregulering. I: Fonagy, P., Gergely, G., Elliot L. J., & Target, M., Affektregulering, mentalisering og selvets udvikling (1. udgave, s. 72-99). København: Akademisk Forlag.
Hold om mig: Kropslig mentalisering.
Shai, D., & Belsky, J. (2011). When Words Just Won’t Do: Introducing Parental Embodied Mentalizing. Child Development Perspectives 5(3), 173–180.
Lille hånd
Følg mig: Sikker base.
Bowlby, J. (1994). En sikker base: tilknytningsteoriens kliniske anvendelser. Frederiksberg: Det lille Forlag.
Støt mig: Affektiv afstemning, mødeøjeblikke og anerkendelse.
Schibbye, A-L. L. & Løvlie, E. (2018). Du og barnet : en bog om at skabe relationer til børn (1. udgave). København: Akademisk Forlag.
Stern, D. N. (2011). Affektiv afstemning. I: Hart, S. (red.), Neuroaffektiv psykoterapi med børn (1. udgave, s. 125-149). København: Hans Reitzels Forlag.
Hart, S., & Schwartz, R. (2008). Daniel Stern: Spædbarnets tilknytning i en intersubjektiv verden. I: Hart, S., & Schwartz, R. Fra interaktion til relation : Tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern, Schore & Fonagy (1. udgave, s. 109-164 ). København: Hans Reitzels Forlag.
Fonagy, P., Gergely, G., Elliot L. J., & Target, M. (2007). Tilknytning og refleksiv funktion: deres rolle i selvorganiseringen. I: Fonagy, P., Gergely, G., Elliot L. J., & Target, M., Affektregulering, mentalisering og selvets udvikling (1. udgave, s. 33-71). København: Akademisk Forlag.
Hjælp mig: Zonen for nærmeste udvikling.
Vygotskij, L. S. (1978). Mind in Society : Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Vejled mig: Positiv ledelse.
Øvreeide, H., & Hafstad, R. (2011). Elementer i utviklingsstøttende samspill. I: Øvreeide, H., & Hafstad, R., Utviklingsstøtte : foreldrefokusert arbeid med barn (1. udgave, s. 85-103). Kristiansand: CappelenDamm Høyskoleforlaget.
Engager mig: Legens betydning, epistemisk tillid.
Hart, S., Andersen D. R., Jacobsen, A., & Larsen, A. (2020). Leg for sjov og alvor : et neuroaffektivt perspektiv (1. udgave.). København: Hans Reitzels Forlag.
Singer, E., Nederend, M., Penninx, L., Tajik, M., & Boom, J. (2014). The teacher’s role in supporting young children’s level of play engagement. Early Child Development and Care 184(8), 1233–1249.
Vygotskij, L. S. (1982). Legen og dens rolle i barnets psykiske udvikling. I: Vygotskij, L. S., Om barnets psykiske udvikling : en artikelsamling (s. 50-71). København: Nyt Nordisk Forlag.
Fonagy, P., Campbell, C., & Allison, E. (2019). Therapeutic Models. I: Bateman, A., & Fonagy, P. (red.), Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice (2. udgave, s. 169-180). Washington, DC: American Psychiatric Association Publishing.
Tilknytningens betydning for det lille barns udvikling:
Berk, L. E. (2013). Child development (9. udgave). Boston : Pearson Education
Bowlby, J. (1994). En sikker base : tilknytningsteoriens kliniske anvendelser. Frederiksberg: Det lille Forlag.
Brandtzæg, I., Torsteinson, S., & Øiestad, G. (2016). Se barnet indefra : hvordan man arbejder med tilknytning i daginstitutionen (1. udgave.). København: Hans Reitzels Forlag.
Cassidy, J., & Shaver, P. R. (2016). Handbook of attachment : theory, research, and clinical applications (3. udgave). New York: The Guilford Press.
Fonagy, P., Gergely, G., Elliot L. J., & Target, M. (2007). Affektregulering, mentalisering og selvets udvikling (1. udgave). København: Akademisk Forlag.
Fonagy, P., Allison, E., & Campbell, C. (2019). Mentalizing, Resilience, and Epistemic Trust. I: Bateman, A., & Fonagy, P. (red.), Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice (2. udgave, s. 63-77). Washington, DC: American Psychiatric Association Publishing.
Hagelquist, J. Ø. (2012). Mentalisering i mødet med udsatte børn (1. udgave.). København: Hans Reitzels Forlag.
Hart, S. (2016). Makro- og mikroregulering (1. udgave.). København: Hans Reitzels Forlag.
Hart, S. (2016). Fra tilknytning til mentalisering (1. udgave.). København: Hans Reitzels Forlag.
Hart, S., & Schwartz, R. (2008). Daniel Stern: Spædbarnets tilknytning i en intersubjektiv verden. I: Hart, S., & Schwartz, R. Fra interaktion til relation : Tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern, Schore & Fonagy (1. udgave, s. 109-164). København: Hans Reitzels Forlag.
Hoffman, K., Cooper, G., & Powell, B. (2017). Raising a Secure Child : How Circle of Security Parenting Can Help You Nurture Your Child’s Attachment, Emotional Resilience, and Freedom to Explore. New York: The Guilford Press.
Tordrup, R.Y. (2019). Udviklende øjeblikke. Tilknytning og udvikling i pædagogisk arbejde (2. udgave). København: Akademisk Forlag.
Væver, M. (2015). Tilknytningsvanskeligheder og udsathed i spæd- og småbørnsalderen. I: Erlandsen, T. (red.), Udsatte børn og unge. En grundbog. København: Hans Reitzels Forlag.
Kvaliteten i dagtilbud med henblik på relationens betydning:
Ahnert, L., Pinquart, M., & Lamb, M. (2006). Security of Children’s Relationships with Nonparental Care Providers: A Meta-Analysis. Child Development 77(3), 664-679.
Bjørnestad, E., & Samuelsson, I. P. (red.). (2012). Hva betyr livet i barnehagen for barn under 3 år? : en forskningsoversikt. Høgskolen i Oslo og Akershus.
Christoffersen, M. N., Højen-Sørensen, A. & Laugesen, L. (2014). Daginstitutionens betydning for børns udvikling – en forskningsoversigt. København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Danmarks Evalueringsinstitut (2017). Kvalitet i dagtilbud. Pointer fra forskning. Danmarks Evalueringsinstitut.
Danmarks Evalueringsinstitut (2018). Relationer og interaktioner i dagtilbud. Forskningskortlægning. Danmarks Evalueringsinstitut.
DEA (2020). Betydningsfulde faktorer for 0-6-årige børns udvikling. Videnskortlægning. København: Tænketanken DEA.
Holstein, B. E., Henriksen, T. B., Rayce, S. B., Ringsmose, C., Skovgaard, A. M., Teilmann, G. K., & Væver, M. S. (2021). Mental sundhed og psykisk sygdom hos 0-9-årige børn (s. 158-160). København: Vidensråd for Forebyggelse.
Kragh-Müller, G., & Ringsmose, C. (2015). Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner: En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
Melhuish, E., Ereky-Stevens, K., Petrogiannis, K., Ariescu, A., Penderi, E., Rentzou, K., Tawell, A., Slot, P., Broekhuizen, M., & Leseman, P. (2015). A review of research on the effects of Early Childhood Education and Care (ECEC) upon child development. EU CARE project.
Nielsen, T. K., Tiftikci, N., & Larsen, M. S. (2013). Virkningsfulde tiltag i dagtilbud : Et systematisk review af reviews. København: Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet.
Ringsmose, C., & Svinth, L. (2019). Virkningsfuldt Pædagogisk Arbejde i Dagtilbud. DPU, Aarhus Universitet.
Siraj, I., Kingston, D., Neilsen-Hewett, C., Howard, S., Melhuish, E., de Rosnay, M., Duursma, E. & Luu, B. (2016). Fostering Effective Early Learning: A review of the current international evidence considering quality in early childhood education and care programmes – in delivery, pedagogy and child outcomes. Sydney, Australia: NSW Department of Education.
Sommersel, H. B., Vestergaard, S., & Søgaard, L. M. (2013). Kvalitet i barnehager i skandinavisk forskning 2006-2011: En systematisk forskningskartlegging. København: Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.
Hånddukken som pædagogisk redskab:
Ahlcrona, M. F. (2009). Handdockans kommunikative potential som medierede redskap i förskolen (s. 15-103 + s. 136-231). Göteborg: Göteborg Universitet.
Butler, S., Guterman, J. T., & Rudes, J. (2009). Using Puppets with Children in Narrative Therapy to Externalize the Problem. Journal of Mental Health Counseling 31(3), 225–233.
Kröger, T., & Nupponen, A.-M. (2019). Puppet as a Pedagogical Tool: A Literature Review. International Electronic Journal of Elementary Education 11(4), 393–401.
Maanum, K. (2009). Dukker som verktøy i terapeutisk samtale med foreldre og barn (s. 19-45 + s. 72-75). Masteroppgave. Diakonhjemmet Høgskole.
Remer, R., & Tzuriel, D. (2015). “I Teach Better with the Puppet” – Use of Puppet as a Mediating Tool in Kindergarten Education – an Evaluation. American Journal of Educational Research 3(3), 356-365.
Smidt, S. (2011). Vygotsky og små børns læring. København: Hans Reitzels Forlag.
Sørensen, M. C. (2015). Drama, æstetisk læring og udvikling af dramatisk legekompetence i børnehaven (s. 13-33 + s. 54-142 + s. 188-269). Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Sæbø, A. B. (2010). Drama i barnehagen (3. udgave.). Oslo: Universitetsforlaget.
Solbjørn – et omsorgspædagogisk redskab
Workshop om brug af hånddukker til at skabe ligeværdige samtaler med børn.
Små børns stemmer – tryghed i dagtilbud
Kompetenceudviklingsforløb med fokus på styrkelse af omsorgsarbejdet i den daglige pædagogiske praksis
Refleksion med afsæt i omsorgsgrebet
Fælles faglig refleksion med udgangspunkt i børns reaktionsmønstre og behov for omsorg.