Artikelserie om børn med funktionsnedsættelser
Alle børn har ret til deltagelse og ret til at sige deres mening. Alligevel oplever mange børn og unge med funktionsnedsættelser, at de har svært ved at indgå det sociale liv der er omkring dem. Det bliver udtalt i skoleårene, men også i dagtilbud er funktionsnedsatte børn i større risiko for stå udenfor fællesskabet. I denne artikelserie sætter vi fokus på børn med funktionsnedsættelser, og hvordan sundhedsplejersker, lærere og pædagogisk personale i dagtilbud kan bidrage til at styrke funktionsnedsatte børns sociale og følelsesmæssige trivsel.
Artikelserien er en forlængelse af Center for Børnelivs formidling af praksisrelevant viden. Center for Børneliv er nu en del af Børns Vilkår.
Ordblindhed er en udfordring i børns skoleliv
Børn med ordblindhed har dårligere trivsel end deres jævnaldrende, og forskellen er særligt fremtrædende, når børnene er mellem 5-11 år. Forskningen tyder på, at den dårligere trivsel særligt hænger sammen med, at barnet oplever hyperaktivitet og har svært ved at koncentrere sig
Læs mere
Børn med ADHD – en del af klassefællesskabet
Børn med ADHD kan have svært ved at opbygge og bevare venskaber i skolen. De kan have sværere ved at tale med deres klassekammerater om diagnosen, og flere oplever at blive mobbet eller at mobbe andre.
Læs mere
Deltagelse og inklusion i dagtilbud
Børn og unge med funktionsnedsættelser har ikke altid samme mulighed for at blive en del af fællesskabet sammenlignet med deres jævnaldrende. Det ses særligt i skolen, men også i dagtilbuddet oplever børn med funktionsnedsættelser ikke at kunne deltage på lige fod med andre.
Læs mere
Tidlige tegn på autisme i barnets første leveår
Autisme hos børn kan komme til udtryk på mange forskellige måder, og tegnene kan være mere eller mindre tydelige. Ofte opdages autisme hos børn først i børnehave- eller skolealderen. Men hos nogle kan tidlige tegn på autisme ses allerede i barnets første leveår.
Læs mere