Dreng får skældud

skældud sker – men hvad sker der så?

Når børn får skældud, kan det både gå ud over deres glæde ved at gå i dagtilbuddet og deres relationer til de voksne.

Men hvordan forstår børn skældud? Og hvordan kan deres oplevelse af skældud få betydning for deres trivsel i børnegruppen og deres relationer til det pædagogiske personale?

Læs børnenes egne ord og find inspiration til, hvordan I
i personalegruppen kan arbejde med at forebygge og reparere på relationen efter skældud. 

Pædagog trøster to børn i dagtilbud
Børns oplevelser af skældud i børnehaven

Hvordan oplever børn skældud?

Vi har spurgt børnehavebørn, hvordan det føles at få skældud, og hvordan det føles, når andre børn får det.

Læs også vores råd til, hvordan I kan arbejde med at sikre børnenes trivsel, så alle børn bliver en del af fællesskabet.

Børnebog: Tim har en dum dag

Tim har en dum dag

Tims mor kommer til at skælde ham ud, og det gør hans dag rigtig dum.

Vi har lavet en gratis bog om små børns store følelser. Bogen kan bruges til dialogisk læsning i en børnegruppe. Find den og en række gratis lege- og tegneaktiviteter her.

Gode råd til en hverdag uden skældud

En hverdag med mindre skældud

Sæt gang i faglig dialog med gratis forløb om skældud.

Forløbet lægger bl.a. op til samtale om, hvordan I hver især ser på skældud, og hvad I sammen kan gøre for at forebygge skældud – fx i pressede situationer.

Hvad er skældud?

I børnenes øjne er det skældud, når en voksen taler hårdt eller virker sur, vred eller skrap. Flere børn fortæller, at de også oplever det som skældud, når en voksen råber, irettesætter eller tager fat i et barn, og når en voksen giver ”timeouts” og tager ét eller flere børn væk fra børnegruppen. Det viser Børns Vilkårs undersøgelse. 

I Børns Vilkår mener vi, der er tale om skældud, når voksne møder børn på en uvenlig måde, uden at tage hensyn til barnets følelser – og uden at hjælpe barnet videre fra den svære situation.

Skældud er, når voksne fx: 

  • bebrejder, latterliggør eller taler nedsættende til børn. 
  • råber vredt ad eller taler hårdt til børn. 
  • afviser, ignorerer eller udelukker børn fra fællesskabet. 
  • irettesætter et barn uden at forsøge at forstå, hvad der ligger bag barnets handling.   

Det er ikke skældud, når voksne fx: 

  • stiller krav og sætter grænser – men gør det ved hjælp af positive anvisninger og alternative handlemuligheder. 
  • siger ”nej” eller ”stop” – men gør det i et roligt tonefald. 
  • eller råber til et barn – for at passe på barnet i en farlig situation.  
Man tør ikke få en krammer, nogle gange, når de er rigtig sure Anker, fem år
Hvis nogen af de voksne skælder en af dem, der har gjort noget, de ikke måtte, ud, så bliver den ked af det Frederik, seks år
Hvis de voksne bliver sure på en. Så kan den, der har gjort noget ondt, den kan godt selv blive ked af det. Så bliver man selv trøstet. Der er to ben, så kan man sidde på hvert sit lår Sebastian, fem år

Flere materialer og workshops?

Børns Vilkår har masser af workshops og gratis materialer til dig, der arbejder med de mindste børn.
Herunder finder du viden og inspiration til arbejdet med omsorg og tryghed i den pædagogiske praksis i dagtilbud.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV FOR FAGPERSONER

Hvis du arbejder med børn og unge, kan du med fordel tilmelde dig vores nyhedsbrev for fagpersoner. Her modtager du nyeste viden på børneområdet et par gange om året. Det kan fx være undersøgelse af fx børns skærmbrug eller psykiske trivsel. Du får også inspirationsmateriale og ny viden, du kan bruge i dit daglige arbejde med børn og unge.