skældud sker – men hvad sker der så?
Når børn får skældud, kan det både gå ud over deres glæde ved at gå i dagtilbuddet og deres relationer til de voksne.
Men hvordan forstår børn skældud? Og hvordan kan deres oplevelse af skældud få betydning for deres trivsel i børnegruppen og deres relationer til det pædagogiske personale?
Læs børnenes egne ord og find inspiration til, hvordan I
i personalegruppen kan arbejde med at forebygge og reparere på relationen efter skældud.
Hvordan oplever børn skældud?
Vi har spurgt børnehavebørn, hvordan det føles at få skældud, og hvordan det føles, når andre børn får det.
Læs også vores råd til, hvordan I kan arbejde med at sikre børnenes trivsel, så alle børn bliver en del af fællesskabet.
Tim har en dum dag
Tims mor kommer til at skælde ham ud, og det gør hans dag rigtig dum.
Vi har lavet en gratis bog om små børns store følelser. Bogen kan bruges til dialogisk læsning i en børnegruppe. Find den og en række gratis lege- og tegneaktiviteter her.
En hverdag med mindre skældud
Sæt gang i faglig dialog med gratis forløb om skældud.
Forløbet kan fx bruges til personalemøder og lægger bl.a. op til samtale om, hvordan I hver især ser på skældud, og hvad I sammen kan gøre for at forebygge skældud – fx i pressede situationer.
Hvad er skældud?
I børnenes øjne er det skældud, når en voksen taler hårdt eller virker sur, vred eller skrap. Flere børn fortæller, at de også oplever det som skældud, når en voksen råber, irettesætter eller tager fat i et barn, og når en voksen giver ”timeouts” og tager ét eller flere børn væk fra børnegruppen. Det viser Børns Vilkårs undersøgelse.
I Børns Vilkår mener vi, der er tale om skældud, når voksne møder børn på en uvenlig måde, uden at tage hensyn til barnets følelser – og uden at hjælpe barnet videre fra den svære situation.
Skældud er, når voksne fx:
- bebrejder, latterliggør eller taler nedsættende til børn.
- råber vredt ad eller taler hårdt til børn.
- afviser, ignorerer eller udelukker børn fra fællesskabet.
- irettesætter et barn uden at forsøge at forstå, hvad der ligger bag barnets handling.
Det er ikke skældud, når voksne fx:
- stiller krav og sætter grænser – men gør det ved hjælp af positive anvisninger og alternative handlemuligheder.
- siger ”nej” eller ”stop” – men gør det i et roligt tonefald.
- eller råber til et barn – for at passe på barnet i en farlig situation.
Flere materialer og workshops?
Børns Vilkår har masser af workshops og gratis materialer til dig, der arbejder med de mindste børn.
Herunder finder du viden og inspiration til arbejdet med omsorg og tryghed i den pædagogiske praksis i dagtilbud.