Hæfter, artikler og materialer
Børns Vilkår udgiver løbende artikler og hæfter om tryghed, trivsel og fællesskaber i dagtilbud. Brug dem fx, hvis I har brug for inspiration, vil have et fælles udgangspunkt for faglig sparring eller vil have viden til nyansatte pædagogmedhjælpere.
Hæfterne og artiklerne baserer sig på forskning og Børns Vilkårs egne undersøgelser i dagtilbud.
Gratis digitale forløb
Inspiration til p-møde
Skab faglig dialog og refleksion for hele personalegruppen.
Forløbene er lavet som “plug and play” og er lette at gå til. Materialerne er digitale og består bl.a. af korte film, cases og spørgsmål til fælles faglig refleksion.
Alle forløbene er gratis
Onboardingforløb til pædagogmedhjælpere
Digitalt forløb, der introducerer til, hvordan man møder børn med den rette omsorg, så de får en god og tryg hverdag, hvor de trives.
Forløbet er inddelt i tre kapitler. Det første til når man akkurat er startet, og de to andre er til, man har arbejdet som pædagogogmedhjælper i lidt længere tid.
Forløbet er gratis
Artikelserie om skældud
Sådan oplever børn skældud
Når børn får skældud, kan det både gå ud over deres glæde ved at gå i børnehave og deres relationer til de voksne. Men hvordan forstår børn skældud, og hvordan kan børns oplevelse af skældud få betydning for børnenes daglige trivsel i børnehaven? Det ser vi nærmere på i denne artikel, hvor vi også kommer med gode råd til, hvordan du kan forebygge skældud og reparere på relationen efter skældud.
Læs mere
Skældud kan udfordre børns leg og venskaber
Leg er en vigtig ramme for børns sociale liv, venskaber og trivsel. Desværre er der børn, der har svært ved at finde nogen at lege med i børnehaven. I denne artikel ser vi på, hvordan skældud i børnehaven kan hænge sammen med børns oplevelse af at have nogen at lege med. Vi kommer også med nogle gode råd til, hvordan du kan støtte op om børnenes sociale relationer i børnehaven.
Læs mere
Børn, der oplever skældud, søger ikke hjælp i konflikter
Hverdagen i en børnehave er ofte fyldt med leg og smil. Alligevel kan der opstå uoverensstemmelser – både mellem børnene, men også mellem børnene og de voksne. Men hvordan oplever børn, at de voksne håndterer konflikter? Og kan børns oplevelser med skældud stå i vejen for deres lyst til at søge hjælp hos de voksne? Det ser vi nærmere på i denne artikel, hvor vi også kommer med nogle gode råd til, hvordan du kan hjælpe børnene, når en konflikt opstår.
Læs mere
Artikelserie om trygge fællesskaber
Hvad nærvær og afbrydelser betyder for børns leg
Den voksnes nærvær er vigtig for samspillet mellem børn og voksne og for børns leg i dagtilbud. Men børn skal også have plads til at lege uforstyrret. Så hvordan kan man som voksen i dagtilbud finde balancen mellem nærvær og uforstyrret leg?
Læs mere
Sådan skaber du delt opmærksomhed i børnegruppen
Når voksne og børn deler deres opmærksomhed om det samme, opstår der fællesskab. Hvordan kan voksne i dagtilbud med kropssprog, stemmeleje og dialog skabe den fælles opmærksomhed, så alle børn oplever at være en del af fællesskabet?
Læs mere
Sådan bliver alle børn en del af fællesskabet
Når barnet er i vuggestue, dagpleje eller børnehave er det en del af en børnegruppe. Men hvordan kan pædagogisk personale i dagtilbud støtte børns samspil, så alle børn bliver en del af fællesskabet?
Læs mere