Sikkerhed online
Online grooming, billeddeling uden samtykke, hacking, phishing og identitetstyveri er farer og forbrydelser, som børn kan møde på nettet. Få tips og tricks til, hvordan du som forælder kan hjælpe dit barn med at beskytte sig mod farer online og kan tage dialogen om sikkerhed online.
7 gode råd til dit barns sikkerhed online
Beskyt og skift passwords
Tag en snak om at det er vigtigt at lave svære kodeord (mindst 8 tegn, der blander bogstaver, tal og andre tegn). Husk at skifte password tit. Det er også vigtigt, at man ikke deler sit kodeord med andre. Det gælder også Snapchatkontoen – mange børn har prøvet at få andre til at passe deres Snapchat-profil for at holde fast i streaks.
Brug et kælenavn
Spørg dit barn om han eller hun bruger et kælenavn eller opgiver falske oplysninger – fx når de spiller eller opretter onlineprofiler på sociale medier og i digitale spil. Et kælenavn/et pseudonym kan være sjovt at hedde, og det kan også være en metode til at beskytte sin identitet mod hacking. Snak om, hvorfor det kan være en god idé at bruge dæknavne og ikke-følsomme oplysninger.
Vær kritisk over for gode tilbud
Spørg dit barn hvad han eller hun gør, hvis de ser eller får tilsendt et virkelig godt tilbud, der er for godt til at være sandt fx “Du har vundet en iPhone”. Vis forståelse for, at det kan være spændende at finde ud af, hvad der sker, hvis man klikker, når man får en besked med et fristende tilbud. Du har måske selv oplevet den følelse?
Vær ekstra på vagt med følsomme oplysninger
Vær ekstra opmærksom på og kritisk over for beskeder, som spørger efter følsomme oplysninger som kreditkortoplysninger, passwords, adresse. Del ikke følsomme informationer i en mail eller en besked. Tal om de konsekvenser, det kan have, hvis oplysninger ender i de forkerte hænder og fortæl, at man ikke skal åbne noget, hvor man er i tvivl om afsenderen.
En 14-årig beskriver til Brevkassen, at han/hun er kommet ind på en hjemmeside, hvor der står, at man kan få 2.000 kr. ind på sin konto. Barnet giver sine oplysninger til hjemmesiden og har nu fået taget alle penge fra dets konto.
En 15-årig dreng fortæller til Brevkassen, at han har været inde på ‘the dark web’, hvor han har fundet en person, der solgte kreditkort for billige penge. Han har brugt pengene på kreditkortet til at købe en masse tøj og ting til spil. Han fortæller, at han har brugt for 700 dollars og har rigtig dårlig samvittighed. Han er virkelig bange og bekymret for, hvad der vil ske, hvis det bliver opdaget.
Skærm kameraet med et cover
Børn har ret til privatliv online, men kan desværre blive udsat for webcam-hacking. Et webcam-cover tildækker kameraet på dit barns computer, tablet eller smartphone og beskytter dit barn mod at blive filmet og overvåget mod sin vilje. Et webcam-cover er et nemt redskab til at sikre privatliv online, så du og dit barn ved, at andre ikke ser med.
Vidste du, at Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook, også dækker sit webcam?
Tal om kontakten med fremmede
Tal med dit barn om at der findes svindlere på nettet. Nogle udgiver sig for at være nogle andre, end de i virkeligheden er. Fortæl dit barn, at man er med til at stoppe dem, hvis man fortæller en voksen om dem.
Fortæl dit barn, at du kan hjælpe
Det er vigtigt, at du viser over for dit barn, at du ikke bliver vred eller går i panik, hvis uheldet er ude – det kan hæmme dit barns tillid til dig, så han eller hun ikke har lyst til at opsøge dig igen, når der er behov for hjælp. Det er også en god idé at snakke om, hvordan I sammen kan løse problemet og undgå, at det sker igen en anden gang. Måske du også bliver klogere af det.
Hjælp dine børn til at færdes sikkert online
Hvad er hacking, phishing og identitetstyveri egentlig?
- Hacking betyder, at andre får adgang til en computer og stjæler oplysninger herfra. Hackere kan f.eks. ligge på lur på hjemmesider, hvorfra de kan installere ”spion-software”, hvis du går ind på bestemte hjemmesider. På den måde kan hackere f.eks. få adgang til dit barns webcam, adgangskoder og andre personlige oplysninger.
- Phishing betyder, at andre forsøger at ”fiske” efter fortrolige oplysninger eller lokke penge ud af folk. Det kan f.eks. være, når nogle forsøger at få oplyst adgangskoder ved at skrive, at du har oplyst forkert adgangskode, og at den nu skal fornys. En phishing-mail eller besked ligner ofte en rigtig mail eller besked fra en, du kender. Det kan også være fra en virksomhed, du er bekendt med, hvori der er et link, som du bliver bedt om at klikke på.
- Identitetstyveri er, når man får stjålet personlige oplysninger – f.eks. CPR-nummer eller portrætbilleder fra sin profil på sociale medier – som bagmænd misbruger til at udgive sig for at være en anden. Det kan f.eks. være for at chikanere andre i dit eller dit barns navn, optage lån og lignende.
Onlinekriminalitet
Pædofilen, tyven og ekstremisten kan skjule sig online og har tillært sig langt flere snedige tricks til at lokke børn og unge. Fremmede kan udgive sig for at være nogle helt andre, end de egentlig er, og fristende tilbud kan pludselig poppe op på skærmen. Det er vigtigt, at du som forælder har kendskab til farer, der har en helt anden forklædning, end da du selv var barn, og kan hjælpe dit barn med sikkerhed online.
Onlinekriminalitet dækker over tre forskellige kategorier:
Kriminalitet, der retter sig mod IT-systemer
F. eks. hacking af en konto eller computervirus.
Kriminalitet, der udføres gennem IT-systemer
F. eks. identitetstyveri, betalingskortmisbrug eller phishing.
Kriminalitet, der knytter sig til ulovligt indhold på internettet
F. eks. børnepornografisk materiale, racistisk/ekstremistisk indhold eller overtrædelse af copyright.
Jeg har fået en mail af der er en hacker der har optagede mig onanere og jeg skal betale nogle penge for af han sletter videoen men jeg tror ikke helt på det så jeg slettede mailen og nogle dage senere fik jeg en ny mail hvor han skriv af jeg er modig og af jeg får 74 timer til af sende pengene ellers vil han sende videoen til alle mine kontakter. Han skriv forresten også i den første mail af jeg havde 42 timer. Hjælp er fandme bange
14-årig dreng til BørneTelefonen