Tegning af dreng der ligger foran iPad

Skærmbrug for børn
3-6 år

Skærmguiden er lavet til dig, som gerne vil have hjælp til at tage stilling til, hvad dit barn må lave på skærmen, og hvilken rolle skærmene skal spille i jeres familie. 

Skærmguiden tager udgangspunkt i, hvad mange 3-6-årige børn laver, hvis de er på skærm, og i hvad der generelt er bedst for børn i denne aldersgruppe.

Generelt om skærmbrug

Begræns skærmbrug for børn på 3-6 år

Børn lærer at forstå verden gennem fysisk kontakt med både ting og mennesker. De har brug for at røre, lugte, lytte og smage samt at have tæt kontakt med voksne, som de kan spejle sig i. Det kan de digitale medier ikke tilbyde. Det er vigtigt, at tiden foran skærmen ikke erstatter den tid, de har brug for til at bevæge sig, være sammen med andre og lege.

Hvis barnet er på skærm, anbefaler vi, at du prioriterer skærmbrug, hvor barnet er aktiv eller kreativ højere end skærmbrug, hvor barnet er passiv forbruger. Med hensyn til skærmtid kan en tommelfingerregel være maks. 5 timer på en uge, gerne mindre, og ikke mere end 45 min. pr. dag. En undtagelse kan være, hvis barnet ser en alderssvarende film sammen med en voksen.

Børn i denne alder skal være sammen med/under opsyn af en voksen, når de bruger skærm, uanset hvad den bruges til

Små børn har brug for at dele deres oplevelser på skærmen med en nær voksen. Sørg for at være tæt på dit barn, så du kan reagere og støtte barnet, hvis det ser noget, som er svært at forstå, eller som påvirker det følelsesmæssigt.  

Hjælp barnet med at forstå og håndtere følelser, der kan opstå, når skærmen skal slukkes

Dit barn har brug for at du hjælper det med at komme gennem de frustrationer, der ofte opstår, når skærmen skal slukkes. Vis, at du forstår barnets følelser, og tilbyd i stedet en fælles aktivitet.

Brug ikke skærm som trøst eller afledning fra følelser 

Det kan være fristende at bruge skærmen, når dit barn er ramt af svære følelser. Det er dog vigtigt at lære at håndtere og udholde alle slags følelser. Det gør vi ved at blive mødt og forstået. Ikke ved at blive afledt af en skærm.

Hold skærmfri tid under måltider 

Der er mange ting, børn skal lære i forbindelse med måltider. Skærmen blokerer bl.a. for sanseoplevelser og den kontakt og nærvær fra forældrene og andre, som de har behov for.

Undgå skærmbrug før sengetid og ved putning

Skærmbrug gør det sværere at falde i søvn og forstyrrer nattesøvnen. Derfor er det bedst at undgå skærm helt efter aftensmaden.

Video og film

Se film/video på en stor skærm, hvor den voksne kan følge med

Hvis barnet ser film eller video på en lille skærm, er barnet også naturligt mere alene med oplevelsen.

Børn skal kun se alderssvarende indhold

Forhold dig til, hvad dit barn ser på skærmen. Brug de vejledende aldersvurderinger. Aldersvurderinger er dog kun vejledende, og du ved bedst, hvad dit barn kan håndtere.

Se med, hvis dit barn ser videoer på platforme, hvor der også er adgang til ikke-alderssvarende indhold

Selvom du udvælger alderssvarende indhold til barnet, foreslår nogle platforme andet indhold, som ikke er alderssvarende.

Børn i denne alder skal kun se videoer/film uden reklamer 

Børn får sjældent noget ud af at se reklamer, og hvis skærmen, barnet ser på, bruges af hele familien, vil der også dukke reklamer op, der ikke er for børn.

Undgå passivt skærmbrug styret af algoritmer 

Det vil sige skærmbrug, der ikke har noget naturligt ophold, men fortsætter og er udvalgt på baggrund af algoritmer, fx korte videoer, som fastholder barnet i skærmaktiviteten.

Slå autoplay fra, hvis platformen tillader det

Med autoplay fortsætter skærmaktiviteten uendeligt, og det kan være svært at forstå, hvorfor man skal slukke.

Hjælp barnet med at stoppe skærmaktiviteten ved en naturlig afslutning, hvis autoplay er slået til

På nogle streamingtjenester kan man ikke slå autoplay fra. Her må du hjælpe barnet med at få slukket på et godt tidspunkt, når et program eller video er slut.

Spil på skærm

Hvis dit barn spiller, så spil sammen med barnet

Det kan være sjovt at spille digitale spil. Så prøv at finde nogle spil, som både du og barnet kan lide, og som kan være en fælles aktivitet.

Børn skal kun spille alderssvarende spil

Her skal du være opmærksom på, at aldersmærkninger ikke nødvendigvis er lavet ud fra børns behov. De er ofte baseret på lovgivning om dataindhentning og på spiludbyderens egen vurdering. Forhold dig derfor til spillet, da du bedst ved, hvad dit barn kan håndtere.

Vælg spil uden tidspres, levels og konkurrenceelementer

Tidspres og konkurrenceelementer kan stresse eller fastholde barnet i spillet.

Børn i denne alder bør kun spille spil uden reklamer og tilkøb i app

Reklamer er forstyrrende og ikke nødvendigvis alderssvarende. Barnet er for lille til at skulle kunne forholde sig til tilkøb, som forbedrer ens chancer i spillet.

Voksnes skærmbrug

Brug din skærm mindst muligt, når du er sammen med dit barn

Når du kigger på din skærm, bryder du den vigtige kontakt med dit barn. Du viser også barnet, at det skærmen tilbyder, er mere spændende end barnet. Læg derfor skærmen væk, når I er sammen, så den ikke forstyrrer jeres samvær. Sæt evt. telefonen på lydløs, så du ikke bliver forstyrret.

Fortæl barnet, hvad du bruger skærmen til, når du kigger på den, mens I er sammen

Det kan være nødvendigt at kigge på skærmen, og ordne nogle ting, når du er sammen med dit barn. For barnet er det dog umuligt at aflæse, hvad du laver på skærmen. Begræns derfor dit skærmbrug, og fortæl hvad du laver. Fortæl også når du er færdig med at se på skærmen.

Læg skærmen væk, når du afleverer og henter dit barn

Små børn har brug for dit nærvær og opmærksomhed for at kunne opleve en tryg aflevering og afhentning i institutionen eller andre steder. Når du kigger på skærm eller fx har samtaler eller hører podcast på telefonen, afleder det opmærksomheden fra barnet.

Sørg for, at din skærm ikke forstyrrer barnets søvn

Lys og lyde fra skærmen kan forstyrre søvnen.

Del kun billeder af børn med personer, som de har en tæt relation til

Børn under 3 år kan ikke forstå, hvad det betyder, når billeder deles på sociale medier. Derfor kan de ikke give samtykke til billeddelingen. Vi kan ikke kontrollere, hvad billeder bruges til, når de deles på åbne sociale medieplatforme. Det kan gå ud over børnenes ret til privatliv.

Spørg barnet om lov, inden du tager billeder af det, og respekter svaret

Ved at spørge barnet om lov til at tage et billede, er du en god digital rollemodel, og barnet lærer fra en tidlig alder, at det har ret til privatliv, samt hvad god billedetik er.

Eksempler på aktiviteter med digitale medier med børn på 3-6 år

  • Videoopkald med familiemedlemmer eller venner 
  • Søg informationer eller billeder, der uddyber barnets interesse 
  • Se film, video eller billeder 
  • Producér film (fx stopmotion) 
  • Tag billeder 
  • Bevægelse til fx bil-, bokse-, danse- og rytmikvideoer og -aktiviteter 
  • Spil tilpasset aldersgruppen.  

Læs mere om livet med småbørn

Brunhåret mand og lyshåret dreng læser en billedbog.

Livet med småbørn