Online shopping

Hvad er Normal-app’en?

Normal-app’en er en kundeklub, hvor man optjener fordele ved at handle i Normals butikker. Dertil bruger app’en en række teknikker, der kendes fra sociale medier og spil, fx. streaks, belønninger og udfordringer.

Der kan ikke købes noget i app’en, men man optjener ”uniqoins”, der kan bruges til at købe produkter i butikkerne. Desuden kan man vinde gaver – ”Freebies” – ved at bruge app’ens funktioner.

App’en appellerer til børn og unge, fordi den i sprogbrug og design henvender sig til børn og unge som målgruppe. Samtidig kan mange børn og unge lide at handle i Normal (Børns Vilkår 2025).

Der er dog en række funktioner, der er vigtige at forholde sig til, før man beslutter om ens barn må få app’en:

Aldersgrænsen for at oprette en profil på Normal-app’en er 16 år. App’en kan ikke bruges uden en profil. Hvis et barn under 16 år prøver at oprette en profil, foreslår app’en automatisk en fødselsdato, som passer med en alder på 16 år. Derved barnet kommer til at fremstå ældre end det er.

Når man opretter en profil på app’en skal man angive køn og interesser. Afhængigt af, hvilken device man har, er det svært at oprette en profil uden at angive mindst én interesse, fx make-up, slik og snacks eller hudpleje. Uanset device belønnes brugeren for at afgive data om sig selv, ved at app’en betaler med ”uniqoins” for at angive køn, interesser og tilmelde sig nyhedsbrev.

Data fra platformen deles med TikTok, Instagram og Facebook. Det er ikke muligt at oprette en profil uden datadeling.

Tag derfor stilling til, om dit barns data skal deles med app’en og i så fald tal med dit barn om, hvilke data der deles, og hvad det kan betyde. Fx. hvorfor man modtager reklamer målrettet sine interesser.

App’en gør brug af en række forskellige teknikker til at fastholde brugerens opmærksomhed:

  • Streaks, hvor man fx skal trykke på Unikmanden inde i app’en hver dag i 100 dage.
  • Spil, hvor man hver dag kan tjene ”uniqoins” for at løse en ordgåde.
  • Udfordringer, hvor man fx skal shoppe i Normal for et bestemt beløb eller et antal dage i træk for at tjene ”uniqoins”.
  • Belønninger, hvor man tjener ”uniqoins” for hvor længe man har app’en åben.

Vi anbefaler, at du taler med dit barn om fastholdelsesdesigns, og støtter det i at forholde sig kritisk til dem. Du kan fx spørge:

  • Hvorfor kan det være svært at lade være med at tjekke app’en?
  • Hvorfor tror du, der findes streaks/udfordringer/spil i app’en?
  • Hvad får dem, der har lavet app’en ud af, at du bruger mere tid på den?

Når man gennemfører udfordringer, spiller spil eller bruger tid i app’en, tjener man såkaldte ”uniqoins”. Det er en fiktiv valuta, som kan bruges til at indløse særligt udvalgte produkter i en fysisk Normalbutik.
Dit barn kan altså foretage køb uden, at du som forælder har viden om det, da såkaldte “uniqoins” bruges som betalingsmiddel gennem Normal-appen.
Da det ikke er specificeret, hvor meget en “uniqoin” er værd, er det svært for børn og unge at gennemskue prisen i kroner og ører for de udvalgte produkter. Mængden af “uniqoins” der optjenes ved at udføre app’ens spil og udfordringer, er forholdsvis lav ift. mængden af “uniqoins”, der skal bruges til at købe produkter.

Man optjener den fiktive valuta ”uniqoins” ved at bruge tid på app’en.
Man optjener den fiktive valuta ”uniqoins” ved at bruge tid på app’en.
Det kræver forholdsvis mange Uniqoins, at købe noget i app’en. Man skal fx opholde sig ca. 33 timer på app’en for at kunne købe tyggegummi og mintpastiller.
Det kræver forholdsvis mange Uniqoins, at købe noget i app’en. Man skal fx opholde sig ca. 33 timer på app’en for at kunne købe tyggegummi og mintpastiller.

Børns Vilkår anbefaler

at du, som forælder eller anden omsorgsperson, forholder dig kritisk til kommercielle platforme med fokus på forbrug såsom Ønskeskyen og Normal-app’en.

Det kan du fx gøre ved at:

  • overveje konsekvenserne ved platformene, før du beslutter, om dit barn må oprette en profil eller downloade app’en. Det kan fx være kommerciel eksponering, deling af data med andre digitale tjenester eller om platformen bruger fastholdelsesdesigns som streaks eller belønninger ved hyppig brug.
  • tale åbent og fordomsfrit med dit barn om fordele og ulemper ved at bruge platformen.
  • spørge nysgerrigt ind til, hvordan dit barn og barnets venner bruger platformens forskellige funktioner.
  • hjælpe dit barn med at forholde sig kritisk til de behov, som kommercielle platforme kan skabe hos dem.
  • tage det op i forældregruppen i klassen eller tale med forældre til barnets venner om, hvorvidt og hvordan børnene må være på konkrete platforme.

Læs mere om børn som forbrugere i en digital tid i vores rapport ”Forbrug i feedet”

Snapchat

Få viden om My AI og hjælp til dialogen med dit barn om Snapchat.

YouTube

Få gode råd til YouTube – fx når dit barn vil dele indhold eller følge influencere.

Logo for BørneTelefonen