
Skolestyrken
Skolestyrken er et skoletrivselsprogram, som involverer hele skolen fra 0. til 10. klasse i arbejdet med at skabe trivsel og med at forebygge og håndtere mobning.

Målet er at udvikle og styrke trygge fællesskaber i skolen samt forebygge og håndtere mobning og andre handlinger, som er skadelige for børn og indvirker negativt på skolens kultur og fællesskaber.
Programmet arbejder med skoletrivsel og mobning som to sider af samme sag. Det handler om at arbejde målrettet og systematisk med gruppedynamikker og fællesskaber, som både elever, personale, ledelse, forældre og skolens fysiske rammer har indflydelse på.
Skolestyrken henvender sig derfor til hele skolen og alle, der har deres daglige gang på skolen og i skolefritidsordning og klub i arbejdet med at styrke de trygge fællesskaber.
Skoler, der er en del af Skolestyrken, får:
- viden om trivselsfremme og det fællesskabsorienterede mobbesyn
- en indsats, der bygger videre på skolens eksisterende trivselsarbejde
- kompetenceudvikling af hele personalegruppen og et fælles sprog for mobbehåndtering
- hjælp til at integrere trivselsarbejdet i alle dele af skolens og fritidsinstitutionens praksis
- adgang til digitale værktøjer og materialer udviklet til arbejdet med skoletrivsel og mobbehåndtering på både almen- og special- og fritidsområdet
- otte besøg fra Skolestyrken og løbende sparring og støtte i implementeringsperioden.
- materialer til forberedelse af personalemøder og forældremøder
- materialer til inddragelse af elevrådet i trivselsarbejdet.
Skolestyrkens tilbud og værktøjer er udbredt i hele landet, og en evaluering af Rambøll viser, at elever på Skolestyrken-skoler oplever bedre social trivsel.
Programmet er udviklet af Alliancen mod mobning (Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet).
Ud over Mary Fonden støtter Ole Kirk’s Fond, A.P. Møller Fonden og TrygFonden programmet.