Den gode afhentning af
dit barn i daginstitution
Tydelighed, nysgerrighed og ro er det vigtigste, når I skal godt hjemad
Du har måske prøvet mere end én gang at stå i institutionen eller dagplejen og have en plan for, hvordan og hvornår I skal hjem for så at opdage, at dit barns plan er en lidt anden. Det kan være frustrerende – fx hvis man skal nå noget. I det hele taget er det bare aldrig rart, hvis man bliver mødt af modvilje fra sit barn.
Overgange – som bl.a. overgangen fra dagtilbud til hjem – kan være svære for små børn. Men overgangene kan blive nemmere, når du møder dit barn med nysgerrighed og ro, når du kommer for at hente.
På samme måde vil dit barn også have mindre lyst til at komme med hjem, hvis du virker stresset eller på forhånd frygter, at det hele bliver noget bøvl. Hvis dit barn mærker, at du føler dig magtesløs og bekymrer dig for, om det hele kommer til at lykkes, så kan det forstærke den modstand hos dit barn, som du egentlig ønsker at undgå.
Seks råd til den gode afhentning
Spørg dig selv: Hvordan har jeg det?
Hvordan du har det, er noget af det, der påvirker dit barn allermest – men ofte glemmer man at mærke efter. Inden du går ind i institutionen eller dagplejen, så prøv at spørge dig selv: Okay, hvordan har jeg det lige nu? Er jeg stresset? Har min dag været alt for lang? Er jeg irriteret, bekymret, urolig eller andet? De følelser vil nemlig smitte af på dit barn og påvirke, om dit barn har mere eller mindre lyst til at komme med hjem. Træk vejret dybt og prøv at finde ro, inden du går ind i institutionen for at hente dit barn.
Vis interesse for dit barns leg
Vis glæde og interesse for dit barn og den leg, han eller hun er i gang med, når du kommer. Sæt ord på legen og vis, at du ser og forstår, hvad der optager dit barn. Sørg så vidt muligt for, at du har tid til, at dit barn får afsluttet sin leg. Du kan hjælpe en god afrunding på vej ved f.eks. at sige: ”Når lastbilen har tømt sit lad for sand, så skal vi hjem. Du kan lege videre med lastbilen i morgen.”
Fortæl dit barn hvornår I skal gå
Sæt en klar plan for hvor lang tid du har til at hente. Fortæl dit barn hvornår I skal hjem, så han eller hun har tid til at omstille sig. Skal I gå nu? Skal I snart hjem? Skal I gå, når du har hentet tingene i garderoben eller talt med pædagogen? Gør dig det klart, så du kan give dit barn en klar besked, som også holder. Hvis du har sagt, at I skal gå, bør du holde fast i din beslutning. Hvis du ændrer dine planer – f.eks. fordi du gerne vil snakke med en pædagog så sig det til dit barn.
Følg dit barns opmærksomhed uden at tabe styring
Turen ned til garderoben og ud ad døren kan blive rarere, hvis du deler dit barns opmærksomhed på det, I møder på jeres vej. Peger dit barn f.eks. på en bamse, når I sidder i garderoben og tager flyverdragt på, kan du sige: “Ej ja, se engang, der er Violas bamse, den er sørme fin,” hvorefter du holder fast i din plan og siger: “Kom, du skal lige have armen herind.” Det gør situationen nemmere og hyggeligere, hvis dit barn ikke bliver bremset i det, han eller hun er optaget af. Det er det, der sker, hvis du f.eks. siger: “Det har vi ikke tid til lige nu. Nu skal vi have tøj på.”
Giv dit barn noget godt at se frem til hvis afhentningen i en periode er svær
Hvis det for en periode er svært at komme hjem så tag noget sjovt eller dejligt med til dit barn, som kan hjælpe med at flytte fokus. Du kan f.eks. prøve at tage sæbebobler, lidt frugt, en figenstang eller andet med, som dit barn kan få, når hun eller han har fået tøj på og er kommet udenfor vuggestuen. Det kan også lette overgangen fra vuggestue til hjem, hvis dit barn har udsigt til at skulle lave noget rart sammen med dig f.eks. fodre ænder eller tage på legeplads på vej hjem.
Husk dig selv på, at det er ok, hvis det er svært
Nogle gange kan man som forælder føle, at man skal præstere sin allerbedste forældre-rolle, når man henter sit barn. Mange vil nødigt have, at andre forældre eller pædagogerne ser, at man kæmper lidt med at få sit barn med hjem. I de situationer er det vigtigt at huske på, at det sker for alle forældre, at det kan være lidt svært at komme hjemad. Ræk ud til pædagogerne og samarbejd om at få afsluttet dagen med en god afhentning. Pædagogerne har været sammen med dit barn hele dagen og ved måske, hvorfor det kan være svært lige i dag.
Mere om dagtilbud
Den gode aflevering
Det er vigtigt for små børns tryghed, at overgangen mellem livet derhjemme med familien og livet i vuggestuen, børnehaven eller dagplejen er så rolig som muligt. En rolig overgang vil typisk også give dit barn en rolig formiddag, og dit barn vil hurtigere blive klar til at lege og lære.
Styrk det gode samarbejde med dagtilbuddet
De voksne i dagtilbuddet er nogle af de mennesker, dit barn tilbringer allermest tid med. Derfor er det helt afgørende, at der er et godt samarbejde mellem jer, så I på bedste vis kan sikre dit barns trivsel og udvikling.
Indkøring
Det er en skelsættende begivenhed for mange forældre, når deres barn skal til at starte i vuggestue eller dagpleje. Det kan både være noget, man som forældre har set frem til, samtidig med at det kan vække følelser af angst og uro – bl.a. fordi man skal overlade sit barn til voksne, man ikke kender endnu.
tryghed og trivsel i dagtilbud
En stor del af danske børn bruger det meste af deres hverdag i et dagtilbud. Derfor er det helt naturligt, at du som forælder ønsker, at dit barn skal have det så trygt og godt som overhovedet muligt, når hun eller han er i sin vuggestue, dagpleje eller børnehave.
Ønsker du personlig rådgivning?
ForældreTelefonen
Har du spørgsmål til opdragelse, trivsel, dagtilbud, forældrerollen eller andet?
På Børns Vilkårs ForældreTelefonen kan du få gratis, anonym, børnefaglig rådgivning om stort og småt, der handler om børn.
Ring 35 55 55 57