Lær at forstå Snapchat

Snapchat er en app, hvor brugerne deler billeder, videoklip og tekst med hinanden. Det helt særlige ved Snapchat er, at indholdet er indstillet til at forsvinde efter modtageren har set det. Herefter kan indholdet ikke åbnes igen.

Den funktion har været med til at gøre Snapchat til et flygtigt og ”hurtigt” socialt medie, hvor det indhold der deles, er mere hverdagsagtigt, umiddelbart og uredigeret end på fx Instagram. Aldersgrænsen for at oprette en profil på Snapchat er 13 år.

Jeg syntes det fedeste ved Snapchat er, at man kan skrive med sine venner og se hvor folk er henne i verden.

Børnene om Snapchat:

  • Man kan nemt kommunikere med venner gennem billeder og tekst
  • Man kan se, hvor ens venner er henne i verden (via Snap Map)
  • Man kan let holde kontakten med venner
  • Man kan have gruppesamtaler med flere forskellige venner
  • Man kan holde en streak med sine snapvenner
Snapchat bruges ofte som en udvidet form for sms og som en mere intim kommunikationsform, hvor man fx tillader at være mere “grim” overfor hinanden. Malene Charlotte Larsen – Forsker i børn og unges brug af sociale medier, Aalborg Universitet
Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

Billeder fra Snapchat forsvinder ikke altid

Det er normalt at børn og unge gemmer de snaps, de modtager, ved at tage et screenshot af deres skærm inden snappen forsvinder. Når der tages et screenshot af en snap, udløser det en besked herom til afsenderen. Men børn og unge har fundet måder at undgå at afsenderen ved at snappen er gemt ved fx at tage et billede af en snap på én mobil med kameraet fra en anden mobil. Der findes nu også apps, der kan gemme snaps uden at modtageren får besked. Man kan derfor aldrig vide sig helt sikker på, om den snap man har sendt, er slettet hos modtageren eller ej. De fleste børn og unge er klar over dette.

Børn og unge prøver grænser af og udforsker deres identitet og seksualitet. Deling af intime billeder af sig selv er for mange unge en del af dette – og Snapchat er pga. sin flygtige natur ofte blevet brugt til netop de “forbudte” billeder. Men billederne kan altså godt være blevet gemt selvom meningen var, at de straks skulle forsvinde.

Det kan du gøre:

  • Intime billeder kan være en måde at flirte eller udvise loyalitet på. Det er der intet galt i, men tal med dit barn om risikoen ved at dele intime billeder og om de rigtige og forkerte (såsom pres) grunde til at løbe risikoen.
  • Gør det klart for dit barn, at det er lovligt at dele billeder af sig selv, og at det er dem, som opbevarer eller videredeler et billede uden personen på billedets samtykke, som begår en ulovlighed. Læs mere om lovgivningen og hvad du som forælder kan gøre her.

Det er en udbredt praksis, at børn og unge tager screenshots af hinandens snaps med henblik på at bruge dem til at lave sjov på hinandens fødselsdage. Dette er typisk billeder, hvor personen på billedet med vilje gør sig grim, og billederne postes ofte på fødselarens Facebookside som en spøg.

Det kan du gøre:

  • Hjælp dit barn til at sige fra, hvis der er billeder, som gør dit barn ked af det. Man kan bede vennen om at fjerne billedet eller, hvis det ikke virker, anmelde billedet til Facebook.

Det er muligt at fortryde en tekst-snap ved at holde på den efter man har sendt den, men kun hvis modtageren ikke har åbnet beskeden endnu. Modtageren kan se, at der er blevet slettet en besked.

Man kan ikke fortryde billeder, som man har taget i Snapchat, men billeder og lydfiler der er sendt som beskeder kan slettes.

Det kan du gøre:

  • Det kan være fint at være opmærksom på denne funktion – men brug også lejligheden til at tale med dit barn om, at man altid lige tænker sig om, inden man sender en besked, så man ikke behøver at fortryde og skulle forklare hvorfor til modtageren.

Mobning på Snapchat

Mobning er relativt udbredt på Snapchat. Det kan virke fristende og mindre farligt at sende grimme beskeder, når de hurtigt forsvinder igen. Mobning på sociale medier er anderledes end mobning i skolegården på flere måder. Online mobning kan foregå på alle tidspunkter, så ofrene har “aldrig fri”. Man ved ikke hvem, der har set med, og det kan derfor føles som om, at hele verden er “med på den”, og at man er helt alene i situationen.

Mobning er ikke kun grimme ord og onde handlinger. Mobning er også at ignorere andre personer, og holde dem udenfor. På Snapchat kan det fx være at dem man snapper til aldrig snapper tilbage eller, at man er den eneste i klassen eller en gruppe, som ikke har modtaget dén snap, som de andre taler om. Mobningen kan derved skjule sig bag bevidste ikke-handlinger, som ikke er synlige for det blotte øje.

Det kan du gøre:

  • Vær opmærksom på om dit barn pludselig ændrer adfærd. Pludselige ændringer kan være tegn på mobning.
  • Spørg dit barn om, hvilke grupper det er medlem af på Snapchat. Er det fx medlem af en gruppe for klassen og må alle i klassen være med i den? Tal med barnet om, at det i sådanne tilfælde er vigtigt, at tænke over at invitere alle med.

Det er ydmygende at blive udstillet som den, der aldrig får snaps, eller som bliver kaldt grimme ting på sociale medier. Børn og unge skammer sig ofte hvis de ikke har nogen venner eller bliver holdt udenfor.

Undersøgelser viser at voksne tit først opdager mobning, når deres barn fortæller om det. Angsten for at forældrene vil skandalisere og eskalere problemet ved fx at gå til de andre forældre eller klasselæreren, afholder ofte børn fra at fortælle deres problemer til nogen.

Det kan du gøre:

  • Uanset hvor vred og ked af det, man bliver som forælder, er det vigtigt at bevare roen og lytte til barnets behov, så barnet føler sig tryg ved at dele.
  • Løbende dialog om oplevelser på sociale medier kan skabe tillid. Hvis I først får gang i en god dialog, er det nemmere at finde ud af, hvordan I sammen kan handle på problemet.
  • Hvis dit barn bliver mobbet, kan I overveje flere fremgangsmåder. I kan bl.a. anmelde grimme beskeder eller opslag til det sociale medie for at få dem fjernet (hvis de ligger offentligt) og blokere dem, som mobber. Inddrag dit barn i at løse situationen på bedste vis.
  • Har du brug for at tale med en børnefaglig rådgiver kan ForældreTelefonen hjælpe.

Mobning opstår i utrygge fællesskaber, hvor man mobber andre fordi man selv er bange for at være den, der står for skud. Det kan være dit barn selv har følt sig presset til at mobbe andre.

Det kan du gøre:

  • Vær opmærksom på dynamikken i klassen og vennegruppen. Hvis dit barn fx taler grimt eller nedladende om andre i klassen, kan det være tegn på et sårbart fællesskab, hvor der kan opstå mobning.
  • Tal med de andre forældre i klassen. I kan evt. benytte Trivselshjælperen som et redskab til forældremødet, for at skabe god trivsel i klassen.

Snapstreaks

Du skal ændre dit cookiesamtykke, for at se dette indhold.

Snapstreaks er stort blandt børn og unge. Man får en såkaldt “streak” ved at snappe frem og tilbage med den samme person mindst én gang i døgnet.

Har man fx en streak på 100 med en ven, betyder det, at man har snappet frem og tilbage med vennen i 100 dage. Snapstreaks er vigtige for børn og unge, da de signalerer at venskabet har betydning. Jo flere dage, jo stærkere relationen.

At have en streak kørende med en ven er udtryk for en relation – det er noget, man har sammen. Det kan være så vigtigt for børn og unge, at de uden tøven lader venner “babysitte” deres streaks (ved at give dem adgangskoden), hvis de fx skal på ferie i udlandet.

Mange har udviklet en særlig rutine for at huske at holde deres streaks i live. Fx sendes hver morgen en snap med ordene “gn” til alle de venner, man har streaks med (og det kan være mange!) Gn står for “godmorgen”.

En del børn og unge giver udtryk for, at det kan være irriterende at skulle holde liv i så mange streaks, som efterhånden er blevet mere upersonlige. Men de kan være nervøse for at sende et signal om, at et venskab ikke er vigtigt længere, hvis de opgiver deres streak. 

Det kan du gøre:

  • Spørg om dit barn har nogle streaks i gang på Snapchat Spørg ind til hvorfor det er vigtigt, at holde dem kørende? Det kan måske synes svært for voksne at forstå, men din interesse kan være et springbræt for dialog og refleksion.
  • Tal med dit barn om at Snapchat tjener penge på at folk bruger app’en og eksponeres for reklamer i den. Streaks er derfor designet til at danne en vane hos brugerne, så dit barn og andre benytter app’en mere.

Privatindstillinger og markedsføring

Ens snapkonto kan være indstillet til, at alle kan kontakte en. Derfor har flere børn og unge oplevet, at fremmede har kontaktet dem med seksuelle hensigter.

Det kan du gøre:

  • Tal med dit barn om, hvilke fordele og ulemper der kan være ved, at mennesker, man ikke kender, kan kontakte én direkte på Snapchat. En fordel kan være, at man på den måde kan lære nye mennesker at kende. En ulempe kan være, at man ikke altid ved, hvem der er på den anden side af skærmen.
  • Overvej hvilke indstillinger, der giver mening for dit barn. Man kan fx. indstille sin Snapchat, så det kun er ens venner, der kan kontakte en. Du finder “Kontakt mig” under indstillinger (tandhjulet).

Snapchat har et såkaldt Snap Map, som kan vise brugerens fysiske placering til andre brugere på et landkort. Denne funktion er i udgangspunktet slået til og mange børn og unge bruger funktionen til at se, hvor hinanden er. Det er vigtigt at være med i fællesskabet, og hvis dit barn oplever, at alle andre bruger funktionen, vil dit barn måske også få lyst til det.

En anden konsekvens af at dele sin fysiske placering er at  virksomheder som fx restauranter og skobutikker kan reklamere til brugere i nærheden af deres butik. Disse virksomheder betaler Snapchat for at reklamere på app’en.

Det kan du gøre:

  • Tal med dit barn om, hvilke fordele og ulemper, der kan være ved, at vi konstant kan følge med i, hvor hinanden er.
  • Vis dit barn hvor man indstiller, om det er “alle”, “mine venner” eller “kun mig”, som kan se ens placering. Du finder “min placering” under indstillinger (tandhjulet).
  • Spørg ind til dit barns viden om Snapchats forretningsmodel. Forklar hvordan sociale medier tjener penge via reklamer om de virker. Ville du få lyst til pizza / nye sko / kaffe, hvis Snapchat mindede om et godt tilbud i nærheden?

“Discover”-oversigten, som findes ved at swipe til venstre i Snapchat, består af en masse opslag og indhold fra bl.a. kendte, nyhedsmedier, underholdningsmedier og andre brugere. Ofte er disse opslag reklamer eller markedsføring for en person eller brand og kan også optræde i form af en quiz eller anden underholdning. Disse nye former for markedsføring forklædt som indhold kan være svære for børn og unge at gennemskue.

Det kan du gøre:

  • Udforsk Discover sammen med dit barn og tal om de forskellige mekanismer, som bruges til at reklamere og friste brugerne til at klikke.
  • Tal om hvordan sociale medier tjener penge på at indsamle data fra brugerne og vise dem annoncer.

Indholdet på siden er udviklet i samarbejde med TDC

Logo for TDC